שאלה: לכבוד הרבי שליט"א,
מה הפירוש הפנימי לגבי הציווי בעבד עברי- "לא תרדה בו בפרך"?
תשובה: ענין ששאלת לגבי עבד עברי, שנמכר מחמת שלא היה לו לשלם את חובותיו, מה שנאמר: 'לֹא-תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶך' (פרשת בהר).
ענין עבדים בכלל, היינו שנמכרו ביד היצר הרע, דאינם ברשותם עצמם, אלא ברשות אחרת. אולם יש הבדל בין עבד כנעני לעבד עברי, עבד כנעני הוא זה המסור ברשות הס"א, ואינו יודע על כך אפילו, לכן בו כן אפשר לרדות בפרך, היינו שהוא מזומן ל"דרך יסורים", מפני שרק היא תחזירו למוטב. משא"כ עבד עברי, הוא זה המסור ביד הס"א, אבל מרגיש זאת ויודע זאת, ומיצר על כך. לכן אין צורך להכניסו לדרך יסורים, אלא לדרך תורה, דע"י דרך תורה בלבד, יחזור למוטב.
בברכה ידידך אמג
ענין עבדים בכלל, היינו שנמכרו ביד היצר הרע, דאינם ברשותם עצמם, אלא ברשות אחרת. אולם יש הבדל בין עבד כנעני לעבד עברי, עבד כנעני הוא זה המסור ברשות הס"א, ואינו יודע על כך אפילו, לכן בו כן אפשר לרדות בפרך, היינו שהוא מזומן ל"דרך יסורים", מפני שרק היא תחזירו למוטב. משא"כ עבד עברי, הוא זה המסור ביד הס"א, אבל מרגיש זאת ויודע זאת, ומיצר על כך. לכן אין צורך להכניסו לדרך יסורים, אלא לדרך תורה, דע"י דרך תורה בלבד, יחזור למוטב.
בברכה ידידך אמג
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה