ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

עיר מקלט

שאלה: א. מבח' פנימיות התורה, מה ענין ערי המקלט ? במה זה נוגע בעבודתינו ?
ב. למה אהרן חי שלוש שנים יותר מאשר משה רבינו ? לא אהרן בלבד רדף אחרי שלום, גם משה עם בוראו יתב' !
ג. פעם תלמיד שאל אותך:למה כתוב 'ואהבת לרעך כמוך' ? ולא את רעך ?
ונ''ל שאפשר ליתן תשובה כזאת : ואהבת למה שיש לו יקר במיוחד. ומה זה ? השם הטוב שלו.וא''כ, למה נאמר 'לא תלך רכיל בעמך' ? גם במי שעשה לך רע, הכתוב מדבר.
תשובה: א) עיר מקלט, היא לאדם שרצח את הנפש בשוגג, בכדי שקרובי הנרצח לא יוכלו להרגו. ענין שאדם רצח את הנפש, היינו שרצח את הנפש דקדושה שלו, ע"י הרצון לקבל שלו. כי בהתעוררות הרצון לקבל במחשבה דיבור ומעשה, הוא הורג את הנפש דקדושה. וצריך להכנס ל"עיר", דהיינו להתעוררות דקדושה, ש"תקלוט" אותו, בכדי לכפר על מעשהו. ואם לא יכנס להתעוררות דקדושה, לא יהיה סיפק בידו לתקן את החטא שלו, וזה נבחן שקרובי הנרצח, דהיינו המדרגות דקדושה, לא תיתנה לו דריסת רגל בארץ החיים.
ב) אהרן כידוע היה אחיו הבכור של משה רבינו. ומבחי' הספירות הבכורה היא בחי' ג' הספירות הראשונות כתר חכמה בינה. וא"כ זה פשר מה שחי ג' שנים יותר, מטעם שהשיג יחסית למשה רבינו ג' ספירות יותר.
ג) אם היה כתוב "ואהבת את רעך", היינו בפשטות שאתה צריך לאהוב אותו. כעת שכתוב "ואהבת לרעך", הכוונה - תיתן לרעך את היכולת לאהוב, שזו המתנה הגדולה ביותר שאפשר לתת לחבר, את היכולת לאהוב אחרים. "כמוך", אם הגעת למצב שאתה אוהב את הזולת, תקרין את זה גם לאחרים. וזה"פ "ואהבת לרעך", תן את הערך של האהבה לרעך.
בידידות אמג

אין תגובות: