שאלה: לכבוד הרבי שליט"א,
שמעתי שארבע הכוסות בליל הסדר הן כנגד ארבע האימהות, ובכתבי האר"י כתוב שהן כנגד החו''ג שבדעת. מאי הנפקא מינא לעבודת ה'?
תשובה: יש ד' מוחין:
א) חכמה - שהיא התגלות השי"ת לאדם, שבה האדם מקבל תענוג גדול.
ב) בינה - שהאדם מתוך התגלות השי"ת מקבל כוחות להיות משפיע, כי מרגיש שהשי"ת הוא הטוב והמטיב, ולפיכך גם הוא רוצה להיות טוב ומטיב.
ג) דעת - מיזוג של חכמה ובינה, היינו חלק להיות מקבל וחלק להיות משפיע, והחלק של ההשפעה הוא השולט. וזה נבחן לחסדים וגבורות שבדעת. החסדים שבדעת הם הארת חכמה, והגבורות שבדעת הם בחי' הרצון להשפיע ששולט.
ואלו ד' בחינות רומזים לד' כוסות, וכן לד' אמהות: שרה בחי' חכמה, רבקה בחי' בינה, לאה בחי' חסדים שבדעת, ורחל בחי' גבורות שבדעת.
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב
שמעתי שארבע הכוסות בליל הסדר הן כנגד ארבע האימהות, ובכתבי האר"י כתוב שהן כנגד החו''ג שבדעת. מאי הנפקא מינא לעבודת ה'?
תשובה: יש ד' מוחין:
א) חכמה - שהיא התגלות השי"ת לאדם, שבה האדם מקבל תענוג גדול.
ב) בינה - שהאדם מתוך התגלות השי"ת מקבל כוחות להיות משפיע, כי מרגיש שהשי"ת הוא הטוב והמטיב, ולפיכך גם הוא רוצה להיות טוב ומטיב.
ג) דעת - מיזוג של חכמה ובינה, היינו חלק להיות מקבל וחלק להיות משפיע, והחלק של ההשפעה הוא השולט. וזה נבחן לחסדים וגבורות שבדעת. החסדים שבדעת הם הארת חכמה, והגבורות שבדעת הם בחי' הרצון להשפיע ששולט.
ואלו ד' בחינות רומזים לד' כוסות, וכן לד' אמהות: שרה בחי' חכמה, רבקה בחי' בינה, לאה בחי' חסדים שבדעת, ורחל בחי' גבורות שבדעת.
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב
תגובה 1:
1.אצל כתבי האר"י ז"ל בשער הכוונות מובא ש4 המצות הם כנגד החכמה ו4 הכוסות כנגד בינה,
אבל הרי לומדים שאכילה היא כנגד אור חסדים ושתיה כנגד אור החכמה.
אז איך זה מסתדר?
חשבתי לתרץ שאולי בכתבי האר"י ז"ל מדבר מהאורות,והרב אשלג מהכלים,
אבל האם אפשר לתרץ כך?
כי איך יכול להיות שמדברים מהאורות???
2.כתוב בשער בהכוונות ש4 הכוסות הם כנגד חכמה, בינה, וגו"ח של הבינה
ו4 המצות הם כנגד חכמה בינה וגו"ח של החכמה.
על איזה חכמה ובינה הכוונה?
על חכמה ובינה שהם אבא ואימא ששניהם קומת בינה?
או ממש על חכמה לחוד ובינה לחוד שבעולם אצילות?
כלומר א"א=חכמה,וא"וא=בינה?
תודה.
הוסף רשומת תגובה