שאלה: לכבוד הרב גוטליב שליט"א,
בשבוע שעבר למדנו '' צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף ''. ולכן הכתוב מצווה השבוע שאיש '' לֹא יוּכַל לְבַכֵּר אֶת-בֶּן-הָאֲהוּבָה עַל-פְּנֵי בֶן-הַשְּׂנוּאָה הַבְּכֹר ''.
אבל לפי אותו עקרון, לא ברור למה '' לֹא-יָבֹא מַמְזֵר בִּקְהַל יְהוָה גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא-יָבֹא לוֹ בִּקְהַל יְהוָה ''. אם הוריו עשו מה שעשו, הבן מה הוא עשה ? ומה בא להשמיענו ענין זה מבח' פנימית ?
תודה ......
תשובה: גם בתקופתינו יש מציאות שלא עלינו ההורים הם נרקומנים, ונולד להם תינוק שגם הוא נרקומן. ואף אחד לא ישאל, היכן הצדק, כי ברור שהתפוח לא נופל רחוק מן העץ, וכיון שההורים נגועים, באופן הטבעי ביותר הפרי שמולידים אף הוא נגוע. ולכן התינוק הזה צריך טיפול וגמילה.
כך גם ברוחניות, אם ההורים עשו מעשה שלא יעשה, מעשה כנגד טבע העולם, א"כ בתוך הגנים הנפשיים של בנם, יש עוות ועקמימות, כי לא יתכן שהפרי יהיה אחר מן העץ שממנו נולד. ולכן התורה הקדושה מזהירה את קהל ישראל, שלא לצרף ממזר אל הקהילה, מפני שהוא יזיק לה, מתוקף העקמימות והזוהמה המצויה בנפשו, באופן גנטי נפשי, שלא באשמתו. ורק לאחר עשרה דורות, כאשר כבר נתנקה מן הזוהמה ההיא, יוכל לבוא בקהל ה', בלא להזיק לקהילה.
ממזר – מִזָר. היינו האדם הזה נולד ממעשה שהוא זר לטבע המקורי שהטביע השי"ת בבריאה, נולד ממעשה של טומאה וסטיה. עשרה דורות, כנגד עשרה ספירות, היינו שצריכות להאיר עשרה ספירות, לנקותו מטומאת עשרה קליפות, עד שיוכל להתקבל בקהל ה'.
כתיבה וחתימה טובה והליכה מחיל אל חיל בשנה החדשה,
ידידך, אברהם מרדכי גוטליב
בשבוע שעבר למדנו '' צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף ''. ולכן הכתוב מצווה השבוע שאיש '' לֹא יוּכַל לְבַכֵּר אֶת-בֶּן-הָאֲהוּבָה עַל-פְּנֵי בֶן-הַשְּׂנוּאָה הַבְּכֹר ''.
אבל לפי אותו עקרון, לא ברור למה '' לֹא-יָבֹא מַמְזֵר בִּקְהַל יְהוָה גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא-יָבֹא לוֹ בִּקְהַל יְהוָה ''. אם הוריו עשו מה שעשו, הבן מה הוא עשה ? ומה בא להשמיענו ענין זה מבח' פנימית ?
תודה ......
תשובה: גם בתקופתינו יש מציאות שלא עלינו ההורים הם נרקומנים, ונולד להם תינוק שגם הוא נרקומן. ואף אחד לא ישאל, היכן הצדק, כי ברור שהתפוח לא נופל רחוק מן העץ, וכיון שההורים נגועים, באופן הטבעי ביותר הפרי שמולידים אף הוא נגוע. ולכן התינוק הזה צריך טיפול וגמילה.
כך גם ברוחניות, אם ההורים עשו מעשה שלא יעשה, מעשה כנגד טבע העולם, א"כ בתוך הגנים הנפשיים של בנם, יש עוות ועקמימות, כי לא יתכן שהפרי יהיה אחר מן העץ שממנו נולד. ולכן התורה הקדושה מזהירה את קהל ישראל, שלא לצרף ממזר אל הקהילה, מפני שהוא יזיק לה, מתוקף העקמימות והזוהמה המצויה בנפשו, באופן גנטי נפשי, שלא באשמתו. ורק לאחר עשרה דורות, כאשר כבר נתנקה מן הזוהמה ההיא, יוכל לבוא בקהל ה', בלא להזיק לקהילה.
ממזר – מִזָר. היינו האדם הזה נולד ממעשה שהוא זר לטבע המקורי שהטביע השי"ת בבריאה, נולד ממעשה של טומאה וסטיה. עשרה דורות, כנגד עשרה ספירות, היינו שצריכות להאיר עשרה ספירות, לנקותו מטומאת עשרה קליפות, עד שיוכל להתקבל בקהל ה'.
כתיבה וחתימה טובה והליכה מחיל אל חיל בשנה החדשה,
ידידך, אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה