ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

מה המשמעות הפנימית שאברהם ושרה היו טומטומים?

בס"ד
שאלה: לרבי שליטא
כתוב בגמרא ביבמות שאברהם אבינו ושרה אמנו היו טומטומים:
"מלמד שאין השכינה שורה על פחות משני אלפים ושני רבבות מישראל הרי שהיו ישראל שני אלפים ושני רבבות חסר אחד וזה לא עסק בפריה ורביה לא נמצא זה גורם לשכינה שתסתלק מישראל אבא חנן אמר משום רבי אליעזר חייב מיתה שנאמר {במדבר ג-ד} ובנים לא היו להם הא היו להם בנים לא מתו אחרים אומרים גורם לשכינה שתסתלק מישראל שנאמר {בראשית יז-ז} להיות לך לאלהים ולזרעך אחריך בזמן שזרעך אחריך שכינה שורה אין זרעך אחריך על מי שורה על העצים ועל האבנים: מתני' נשא אשה ושהה עמה עשר שנים ולא ילדה אינו רשאי לבטל גירשה מותרת לינשא לאחר ורשאי השני לשהות עמה י' שנים ואם הפילה מונה משעה שהפילה: גמ' ת''ר נשא אשה ושהה עמה עשר שנים ולא ילדה יוציא ויתן כתובה שמא לא זכה להבנות ממנה אע''פ שאין ראיה לדבר זכר לדבר {בראשית טז-ג} מקץ עשר שנים לשבת אברם בארץ כנען ללמדך שאין ישיבת חו''ל עולה לו מן המנין לפיכך חלה הוא או שחלתה היא או שניהם חבושים בבית האסורים אין עולין לו מן המנין א''ל רבא לרב נחמן ולילף מיצחק דכתיב {בראשית כה-כ} ויהי יצחק בן ארבעים שנה בקחתו את רבקה וגו' וכתיב {בראשית כה-כו} ויצחק בן ששים שנה בלדת אותם א''ל יצחק עקור היה א''ה אברהם נמי עקור היה ההוא מיבעי ליה לכדר' חייא בר אבא דא''ר חייא בר אבא א''ר יוחנן למה נמנו שנותיו של ישמעאל כדי לייחס בהן שנותיו של יעקב אמר רבי יצחק יצחק אבינו עקור היה שנאמר {בראשית כה-כא} ויעתר יצחק לה' לנכח אשתו על אשתו לא נאמר אלא לנוכח מלמד ששניהם עקורים היו א''ה ויעתר לו ויעתר להם מיבעי ליה לפי שאינו דומה תפלת צדיק בן צדיק לתפלת צדיק בן רשע א''ר יצחק מפני מה היו אבותינו עקורים מפני שהקב''ה מתאוה לתפלתן של צדיקים א''ר יצחק למה נמשלה תפלתן של צדיקים כעתר מה עתר זה מהפך התבואה ממקום למקום כך תפלתן של צדיקים מהפכת מדותיו של הקב''ה ממדת רגזנות למדת רחמנות אמר רבי אמי אברהם ושרה טומטמין היו שנאמר {ישעיה נא-א} הביטו אל צור  כדאמר לקמן אברהם ושרה טומטמים היו ואע''פ שמסתמא כבר נקרע כשנשא שרה הכא אליבא דרבי יהודה פריך דאמרינן בהערל (לקמן פא.) טומטום שנקרע אין מוליד ועוד דאפי' לרבנן נמי דפליגי עליה לא שכיח שיוליד: (תוספות
 
מה הפנימיות של המאמר הנ"ל?
תודה .....

תשובה: ל.....
זכר היינו משפיע, ונקבה מקבל.
טומטום היינו שעדיין לא מגולה לאדם אם הוא משפיע או הוא מקבל. וממילא אינו יכול להעמיד תולדות.

ידידך אמג

אין תגובות: