שאלה: בסעודה שלישית שערכנו היום בבית הכנסת הועלו ונדונו הלכות נושא בשר וחלב. בין הדברים הוזכרו נושא "בטל בשישים", וכן נשאלה שאלה מה טעם איסור הנחת כלי בשרי בכלי חלבי ולהיפך – מבחינת פנימיות התורה. בכדי לקבל תשובה מוסמכת הרינו מפנים שאלה זאת לכבודו שיחכימנו בנושא ונעביר התשובה לשואלים
תשובה: ענין בשר וחלב- הנה ידוע שבשר הוא בחי' שמאל, דהיינו בחי' כלים דקבלה, הממשיכים את אור החיה. כפי שאמרו חז"ל: "אין שמחה אלא בבשר ויין", ששניהם מרמזים על כלים דקבלה הממשיכים את אור החכמה. לעומת זאת חלב מרמז על בחי' ימין, דלכן הוא לבן, המרמז על שלימות הימין, דהיינו שלימות של אמונה וחסדים.
והם ב' הקוים הידועים, שעיקר עבודתינו היא בקו ימין, דהיינו להאמין בהשגחת השי"ת עלינו, ועל כל הבריאה בבחי' הטוב והמטיב. להאמין בגדלות השי"ת, וממילא בזכיה הגדולה שיש לנו בקיום התו"מ. להאמין שכל אחד מישראל בפנימיותו הוא טהור וצדיק, כמו שאמרו חז"ל: "והוי דן את כל האדם לכף זכות". וכו'. ולפי קו זה האדם צריך להיות בשמחה ובשלימות, ממה שניתן לו ע"י השי"ת, בהתרוממות הרוח, ובהתעלות. והולך ומודה להשי"ת על כל הטוב שנתן לו, ויש לו חומר דלק רב למסור את נפשו למען השי"ת.
לעומת זאת קו שמאל הוא הקו ההפכי, קו של ביקורת עצמית, שבו האדם בודק מה כבר זכה בפועל, ומה קיבל בפועל, האם יצא כבר ממדרגת בהמה, או שעדיין הוא חי אך ורק בכדי לספק את הרצון לקבל שלו, כמו בהמה. האם יש לו אמונה? ואם יש לו אמונה בה', איך זה שפעמים רבות כלל אינו מתיחס לה', ועושה ההפך מרצונו של הבורא? וכו' וכו'. ע"י קו זה אדם צריך להרגיש את עצמו שהוא רשע, ולבוא לתפילה מעומקא דליבא.
נמצא קו ימין נק' כלים דהשפעה, כי אין האדם רוצה כלום לעצמו, אלא "שמח בחלקו", ורוצה אך ורק לתת לזולתו. קו שמאל נק' כלים דקבלה, כי משתוקק לקבל את המדרגות הרוחניות, ומוצא עצמו בחסרון טוטאלי.
ומסיבה זו אסור לערבב בשר וחלב, כדי שלא יטשטשו הקוים, כי כל קו צריך להיות חזק וברור בנפש האדם. בזמן המוקצב לימין, אסור להכניס מחשבות של ביקורת עצמית, כדי שהתרוממות הרוח לא תפוג. ובזמן המוקצב לשמאל, אסור להכניס מחשבות של השגחה פרטית, כי אז תתבטל המרירות והכאב, ולא יבוא לתפילה. אלא ב' הקוים צריכים להיות מופרדים לחלוטין. ולכן אדם צריך לחכות אחרי שאוכל בשר זמן מסוים, עד שיתעכל האוכל, ויוכל לאכול חלבי, וכן להפך. ואסור לערבב את המאכלים, ואסור לערבב את הכלים, הכל מאותה הסיבה.
וענין בטל בשישים הוא פשוט, כי שישים הם רוב של מאה אחוז, ולכן בזמן שיש שישים כנגד משהו שנזרק לתוך הסיר, הריהו בטל ברוב. ומצד הפנימיות שישים הם בחי' ס', בסוד "סומך ה' לכל הנופלים", שהוא אור ד"כי חפץ חסד" דבינה. רצ"ל, אם טיפת בשר נזרקת למאכל חלבי, דהיינו שמחשבה שמאלית נזרקת באדם, אזי אם יש שם בחי' אור זה כנגדו, אזי הוא מתבטל כנגדה. כי אור דחסדים דאמא עילאה, מבטל את כל בחינות הקבלה שבאדם.
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב
תשובה: ענין בשר וחלב- הנה ידוע שבשר הוא בחי' שמאל, דהיינו בחי' כלים דקבלה, הממשיכים את אור החיה. כפי שאמרו חז"ל: "אין שמחה אלא בבשר ויין", ששניהם מרמזים על כלים דקבלה הממשיכים את אור החכמה. לעומת זאת חלב מרמז על בחי' ימין, דלכן הוא לבן, המרמז על שלימות הימין, דהיינו שלימות של אמונה וחסדים.
והם ב' הקוים הידועים, שעיקר עבודתינו היא בקו ימין, דהיינו להאמין בהשגחת השי"ת עלינו, ועל כל הבריאה בבחי' הטוב והמטיב. להאמין בגדלות השי"ת, וממילא בזכיה הגדולה שיש לנו בקיום התו"מ. להאמין שכל אחד מישראל בפנימיותו הוא טהור וצדיק, כמו שאמרו חז"ל: "והוי דן את כל האדם לכף זכות". וכו'. ולפי קו זה האדם צריך להיות בשמחה ובשלימות, ממה שניתן לו ע"י השי"ת, בהתרוממות הרוח, ובהתעלות. והולך ומודה להשי"ת על כל הטוב שנתן לו, ויש לו חומר דלק רב למסור את נפשו למען השי"ת.
לעומת זאת קו שמאל הוא הקו ההפכי, קו של ביקורת עצמית, שבו האדם בודק מה כבר זכה בפועל, ומה קיבל בפועל, האם יצא כבר ממדרגת בהמה, או שעדיין הוא חי אך ורק בכדי לספק את הרצון לקבל שלו, כמו בהמה. האם יש לו אמונה? ואם יש לו אמונה בה', איך זה שפעמים רבות כלל אינו מתיחס לה', ועושה ההפך מרצונו של הבורא? וכו' וכו'. ע"י קו זה אדם צריך להרגיש את עצמו שהוא רשע, ולבוא לתפילה מעומקא דליבא.
נמצא קו ימין נק' כלים דהשפעה, כי אין האדם רוצה כלום לעצמו, אלא "שמח בחלקו", ורוצה אך ורק לתת לזולתו. קו שמאל נק' כלים דקבלה, כי משתוקק לקבל את המדרגות הרוחניות, ומוצא עצמו בחסרון טוטאלי.
ומסיבה זו אסור לערבב בשר וחלב, כדי שלא יטשטשו הקוים, כי כל קו צריך להיות חזק וברור בנפש האדם. בזמן המוקצב לימין, אסור להכניס מחשבות של ביקורת עצמית, כדי שהתרוממות הרוח לא תפוג. ובזמן המוקצב לשמאל, אסור להכניס מחשבות של השגחה פרטית, כי אז תתבטל המרירות והכאב, ולא יבוא לתפילה. אלא ב' הקוים צריכים להיות מופרדים לחלוטין. ולכן אדם צריך לחכות אחרי שאוכל בשר זמן מסוים, עד שיתעכל האוכל, ויוכל לאכול חלבי, וכן להפך. ואסור לערבב את המאכלים, ואסור לערבב את הכלים, הכל מאותה הסיבה.
וענין בטל בשישים הוא פשוט, כי שישים הם רוב של מאה אחוז, ולכן בזמן שיש שישים כנגד משהו שנזרק לתוך הסיר, הריהו בטל ברוב. ומצד הפנימיות שישים הם בחי' ס', בסוד "סומך ה' לכל הנופלים", שהוא אור ד"כי חפץ חסד" דבינה. רצ"ל, אם טיפת בשר נזרקת למאכל חלבי, דהיינו שמחשבה שמאלית נזרקת באדם, אזי אם יש שם בחי' אור זה כנגדו, אזי הוא מתבטל כנגדה. כי אור דחסדים דאמא עילאה, מבטל את כל בחינות הקבלה שבאדם.
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה