שאלה: שלום,הגעתי לאתר העמותה דרך חיפוש באינטרנט.אני מעונינת לשאול שאלה קצת לא שיגרתית אך חשובה מאוד ואודה מאוד אם הרב יתייחס אליה בכובד ראש.
יש לי קרובת משפחה (אנחנו דתיים) שהודתה בפניי על כך שיש לה נטיות כלפי נשים. היא אמנם לא עשתה מעשים, אך זה בנפשה, וההרגשה מציקה לה. הבחורה הזו היא נשואה עם ילדים, והולכת לשיעורים, ומתחזקת, אך נתקלת בנסיונות של מחשבות ורגשות מהסוג הזה, מה עליה לעשות? שמעתי שיעור שלך ובו נאמר שכל ההרגשות והמחשבות שיש לאדם נשלחות אליו מאת הקב"ה, אם כך איך עליה להתמודד במצבים כאלה?
יש לי קרובת משפחה (אנחנו דתיים) שהודתה בפניי על כך שיש לה נטיות כלפי נשים. היא אמנם לא עשתה מעשים, אך זה בנפשה, וההרגשה מציקה לה. הבחורה הזו היא נשואה עם ילדים, והולכת לשיעורים, ומתחזקת, אך נתקלת בנסיונות של מחשבות ורגשות מהסוג הזה, מה עליה לעשות? שמעתי שיעור שלך ובו נאמר שכל ההרגשות והמחשבות שיש לאדם נשלחות אליו מאת הקב"ה, אם כך איך עליה להתמודד במצבים כאלה?
תשובה: א) קודם כל צריך להבהיר שענין של סטיה מינית אסור באיסור חמור ע"פ תורת ישראל, ואין הוא רצונו של השי"ת. ולכן הפועל בכוון זה נוגד לרצון הבורא, ואפילו החושב בכוון זה, ללא מעשים.
ב) זה נכון שהשי"ת עשה ועושה ויעשה לכל המעשים כולם, והוא אשר ממציא את כל המציאות, התרחישים, וכן המחשבות וההרגשות באדם. אבל אין זה אומר, שהוא עושה זאת בכדי שנקבל זאת, אלא הבחירה ביד האדם אם לקבל את המציאות שאותה שלח אליו הבורא, או לא. בודאי שאם כלב מתקיף אותי ברחוב, הרי זה תרחיש שזומן מאת הבורא, אבל לא בגלל זאת עלי להפשיל את שולי המכנס, ולהגיש לכלב את רגלי, בכדי שינשכנה. אלא עלי לנקוט בכל התחבולות בכדי שהכלב לא ינשך אותי, כמ"ש: "ונשמרתם מאד לנפשותיכם".
נמצא, מצד אחד בודאי שריבון כל המעשים הוא ששלח את הכלב לנשכני, מצד שני ציווני בתורתו לשמור על בריאות הנפש והגוף, ולכן עלי להמלט מן הכלב. ואם תשאלי: מדוע א"כ שלח את הכלב? יכולות להיות לכך סיבות רבות. לא תמיד נוכל להבין את הסיבות האמיתיות לכך, אבל אנו יכולים לשער ע"פ תורתינו הקדושה מקצת מן הסיבות: 1) בכדי שנפשפש במעשינו ונשוב בתשובה, כפי שאומרים חז"ל, שאם ראה אדם שיסורים באים עליו יפשפש במעשיו וישוב בתשובה. 2) בכדי שנחוש שאנו זקוקים לעזרתו יתברך, ובלעדיו אין חיינו חיים.
כמו"כ במקרה דנן, באם יש לאדם מחשבות והרגשות בכוון של סטיה מינית, הרי זה כמו שכלב מתקיף אותך מבפנים, באופן נפשי, וע"כ האדם צריך לנקוט בכל התחבולות בכדי להשתחרר מזה. וזה שזה מפריע למדוברת זהו סימן טוב, שמרגישה את עצמה חולה במידת מה, ולכן יש לה סיכוי לרפוי.
ג) הסיבה לכל התופעות הללו היא פשוטה: טבעו של האדם הוא רצון לקבל הנאה ותענוג. וטבע הרצון לקבל נטבע באופן כזה, שמי שיש לו מנה רוצה מאתיים, ומי שיש לו מאתיים רוצה ארבע מאות וכו'. וכשהאדם מבסס את חייו על תענוגי הרצון לקבל, הרי זה בור ללא תחתית, ונידון ליסורים איומים. וכיון שאומות העולם מחוללות במחול שדים זה, לכן הגיעו למצב של "השחית כל בשר את דרכו על פני האדמה", כי בלהיטותם אחר תענוגים, וכיון שכבר מיצו את כל האפשרויות הנורמליות מזמן, ע"כ הדרדרו לסטיות איומות ונוראות, וכבר כל העולם כולו חורבן אחד גדול, אשר החריב האדם בלהיטותו אחר קבלת התענוגים. וכבר האנושות הגיעה לאבסורדים בל יאומנו, ומי שמשלם על כך הוא קודם כל האדם עצמו, חייו כביצה דלוחה, מלאים יסורים וכאבים, הן פיזיים והן נפשיים, ומזור אין. וכל מיני מחלות שונות משונות שצצו כתוצאה מכל הנ"ל, ומרפא לכל זה אין. והמושג של "משפחה" כבר נגוז מזמן. ואין לאדם טיפת שלוה אחת בחייו, מחמת כל הנ"ל.
והנה עם ישראל, במקום לילך בדרך השי"ת נדרדר אחר דרך אומות העולם, וחפצים ל"עשות חיים" כאומות העולם, אבל המוות טוב מן החיים הללו. אולם מי שישלם בעד הנטיה הזו, של ההשתוקקות לחיות כאומות העולם, הוא רק אנחנו בעצמינו. ולכן גם אנו הולכים ומדרדרים, ומשפחות נהרסות, ואנשים מסתובבים ריקנים וחסרי תוחלת ומטרה, עד שמנסים לרכך קצת את היסורים עם סמים, וגם זו רעה חולה מאד, שקוברת תחתיה המונים. בקיצור: עם ישראל נמצא במצב חמור מאד, של איבוד כוון, כסירה בלב ים סוער, כי כאשר מנסים להאכיל את הנשמה היהודית במזון של חיות ובהמות, הריהי מקיאה ונעשית חולה. ולפיכך כל זמן שלא נתקן את כל הנ"ל, אנו צפויים ליסורים וכאבים פיזיים ונפשיים כל כך קשים, עד שנמאס בחיינו.
ד) יש עוד לציין שאדם שחי חיי מין אשר סוטים מן הטבע שהטביע השי"ת, הדבר משפיע במקרים רבים על מבנה נפשו הבריא, ובאם הוא כבר נשוי מסכן את כל מבנה משפחתו, באשר אינו מסוגל להמשיך ביחסים תקינים עם בן זוגו, ויביא שואה עליו ועל קרוביו. ובאם אינו נשוי, יש סכנה רבה שכבר לא יהיה מסוגל להקים בית ומשפחה כראוי. ומלבד עצם האיסור, ומלבד עצם הזנות, והפגיעה בצניעות אשר טובה היא לעדינות נפש האדם, מלבד כל זאת הריהו דן את עצמו לעונש כרת, מבחינה זו שלא יהיה לו המשך, ולא יזכה להוליד את ילדיו הוא בעולם. ובנוסף לכך זוהי פגיעה בחובת ישוב העולם, שבה אנו מחויבים ע"י השי"ת.
ה) פתרונות: 1) לשוב לדרך ישראל המקורית, לחיי תורה ומצוות כפי שחיו אבותינו. ללא רפורמות, ללא שום שינויים. כפי שבמחשבים צריכים לעשות במצב של בעיות- "רי סטרט", כך גם האדם צריך לעשות "רי סטרט" בחייו, לאפס את הכל ולהתחיל מהתחלה. לשבור את הכלים, ולהתחיל לאט לאט בהדרגה בנורמת חיים של אבותינו הקדושים.
2) לקרוא בתהילים, בספרי מוסר, חסידות, ועבדות ה', המכוונים את האדם לאלוקיו. אפשר גם שמיעת קלטות של שיעורים כאלו, או צפיה בשיעורים כאלו דרך התיקשורת. מוסיקה יהודית, וכו'.
3) להתפלל לה' בכל לב, שיעזור להנצל מן הבעיה הנ"ל. אפשרית גם נסיעה לקברי צדיקים, עמ"נ להתפלל שם.
4) להתרחק מחברה רעה, החיה מנותקת מדרך ישראל. לעבור לגור במקום שגרים בו אנשים שומרי תו"מ.
5) לנקוט גם בדרך של ריפוי גשמי. בדרך קונבנציונלית: לפנות לפסיכולוגית חרדית טובה, עמ"נ לנסות לאתר את הבעיה. בדרך אלטרנטיבית (אפשר שניהם במקביל) לפנות להומאופטית חרדית טובה, ולשטוח בפניה את הנ"ל. ההומאופטיה חוקרת בעיות עד השורשים, גם עד הילדות בצורה מקיפה, ותיתכן עזרה גם מן הכוון ההוא.
6) בזמן שאדם מרגיש נטיות כאלו בתוך עצמו, זהו סימן שהקשר עם בן/בת זוגו אינו כראוי, וע"כ עליו לעשות צעדים מעשיים עמ"נ לחזק וליפות את הקשר עם בן/בת זוגו. ובאם עדיין אינו נשוי, עליו לעשות צעדים מהירים בכדי להתחתן, ולקיים קשר חזק ובריא ויפה עם בן/בת זוגו.
בהצלחה.
א. מ. גוטליב
ב) זה נכון שהשי"ת עשה ועושה ויעשה לכל המעשים כולם, והוא אשר ממציא את כל המציאות, התרחישים, וכן המחשבות וההרגשות באדם. אבל אין זה אומר, שהוא עושה זאת בכדי שנקבל זאת, אלא הבחירה ביד האדם אם לקבל את המציאות שאותה שלח אליו הבורא, או לא. בודאי שאם כלב מתקיף אותי ברחוב, הרי זה תרחיש שזומן מאת הבורא, אבל לא בגלל זאת עלי להפשיל את שולי המכנס, ולהגיש לכלב את רגלי, בכדי שינשכנה. אלא עלי לנקוט בכל התחבולות בכדי שהכלב לא ינשך אותי, כמ"ש: "ונשמרתם מאד לנפשותיכם".
נמצא, מצד אחד בודאי שריבון כל המעשים הוא ששלח את הכלב לנשכני, מצד שני ציווני בתורתו לשמור על בריאות הנפש והגוף, ולכן עלי להמלט מן הכלב. ואם תשאלי: מדוע א"כ שלח את הכלב? יכולות להיות לכך סיבות רבות. לא תמיד נוכל להבין את הסיבות האמיתיות לכך, אבל אנו יכולים לשער ע"פ תורתינו הקדושה מקצת מן הסיבות: 1) בכדי שנפשפש במעשינו ונשוב בתשובה, כפי שאומרים חז"ל, שאם ראה אדם שיסורים באים עליו יפשפש במעשיו וישוב בתשובה. 2) בכדי שנחוש שאנו זקוקים לעזרתו יתברך, ובלעדיו אין חיינו חיים.
כמו"כ במקרה דנן, באם יש לאדם מחשבות והרגשות בכוון של סטיה מינית, הרי זה כמו שכלב מתקיף אותך מבפנים, באופן נפשי, וע"כ האדם צריך לנקוט בכל התחבולות בכדי להשתחרר מזה. וזה שזה מפריע למדוברת זהו סימן טוב, שמרגישה את עצמה חולה במידת מה, ולכן יש לה סיכוי לרפוי.
ג) הסיבה לכל התופעות הללו היא פשוטה: טבעו של האדם הוא רצון לקבל הנאה ותענוג. וטבע הרצון לקבל נטבע באופן כזה, שמי שיש לו מנה רוצה מאתיים, ומי שיש לו מאתיים רוצה ארבע מאות וכו'. וכשהאדם מבסס את חייו על תענוגי הרצון לקבל, הרי זה בור ללא תחתית, ונידון ליסורים איומים. וכיון שאומות העולם מחוללות במחול שדים זה, לכן הגיעו למצב של "השחית כל בשר את דרכו על פני האדמה", כי בלהיטותם אחר תענוגים, וכיון שכבר מיצו את כל האפשרויות הנורמליות מזמן, ע"כ הדרדרו לסטיות איומות ונוראות, וכבר כל העולם כולו חורבן אחד גדול, אשר החריב האדם בלהיטותו אחר קבלת התענוגים. וכבר האנושות הגיעה לאבסורדים בל יאומנו, ומי שמשלם על כך הוא קודם כל האדם עצמו, חייו כביצה דלוחה, מלאים יסורים וכאבים, הן פיזיים והן נפשיים, ומזור אין. וכל מיני מחלות שונות משונות שצצו כתוצאה מכל הנ"ל, ומרפא לכל זה אין. והמושג של "משפחה" כבר נגוז מזמן. ואין לאדם טיפת שלוה אחת בחייו, מחמת כל הנ"ל.
והנה עם ישראל, במקום לילך בדרך השי"ת נדרדר אחר דרך אומות העולם, וחפצים ל"עשות חיים" כאומות העולם, אבל המוות טוב מן החיים הללו. אולם מי שישלם בעד הנטיה הזו, של ההשתוקקות לחיות כאומות העולם, הוא רק אנחנו בעצמינו. ולכן גם אנו הולכים ומדרדרים, ומשפחות נהרסות, ואנשים מסתובבים ריקנים וחסרי תוחלת ומטרה, עד שמנסים לרכך קצת את היסורים עם סמים, וגם זו רעה חולה מאד, שקוברת תחתיה המונים. בקיצור: עם ישראל נמצא במצב חמור מאד, של איבוד כוון, כסירה בלב ים סוער, כי כאשר מנסים להאכיל את הנשמה היהודית במזון של חיות ובהמות, הריהי מקיאה ונעשית חולה. ולפיכך כל זמן שלא נתקן את כל הנ"ל, אנו צפויים ליסורים וכאבים פיזיים ונפשיים כל כך קשים, עד שנמאס בחיינו.
ד) יש עוד לציין שאדם שחי חיי מין אשר סוטים מן הטבע שהטביע השי"ת, הדבר משפיע במקרים רבים על מבנה נפשו הבריא, ובאם הוא כבר נשוי מסכן את כל מבנה משפחתו, באשר אינו מסוגל להמשיך ביחסים תקינים עם בן זוגו, ויביא שואה עליו ועל קרוביו. ובאם אינו נשוי, יש סכנה רבה שכבר לא יהיה מסוגל להקים בית ומשפחה כראוי. ומלבד עצם האיסור, ומלבד עצם הזנות, והפגיעה בצניעות אשר טובה היא לעדינות נפש האדם, מלבד כל זאת הריהו דן את עצמו לעונש כרת, מבחינה זו שלא יהיה לו המשך, ולא יזכה להוליד את ילדיו הוא בעולם. ובנוסף לכך זוהי פגיעה בחובת ישוב העולם, שבה אנו מחויבים ע"י השי"ת.
ה) פתרונות: 1) לשוב לדרך ישראל המקורית, לחיי תורה ומצוות כפי שחיו אבותינו. ללא רפורמות, ללא שום שינויים. כפי שבמחשבים צריכים לעשות במצב של בעיות- "רי סטרט", כך גם האדם צריך לעשות "רי סטרט" בחייו, לאפס את הכל ולהתחיל מהתחלה. לשבור את הכלים, ולהתחיל לאט לאט בהדרגה בנורמת חיים של אבותינו הקדושים.
2) לקרוא בתהילים, בספרי מוסר, חסידות, ועבדות ה', המכוונים את האדם לאלוקיו. אפשר גם שמיעת קלטות של שיעורים כאלו, או צפיה בשיעורים כאלו דרך התיקשורת. מוסיקה יהודית, וכו'.
3) להתפלל לה' בכל לב, שיעזור להנצל מן הבעיה הנ"ל. אפשרית גם נסיעה לקברי צדיקים, עמ"נ להתפלל שם.
4) להתרחק מחברה רעה, החיה מנותקת מדרך ישראל. לעבור לגור במקום שגרים בו אנשים שומרי תו"מ.
5) לנקוט גם בדרך של ריפוי גשמי. בדרך קונבנציונלית: לפנות לפסיכולוגית חרדית טובה, עמ"נ לנסות לאתר את הבעיה. בדרך אלטרנטיבית (אפשר שניהם במקביל) לפנות להומאופטית חרדית טובה, ולשטוח בפניה את הנ"ל. ההומאופטיה חוקרת בעיות עד השורשים, גם עד הילדות בצורה מקיפה, ותיתכן עזרה גם מן הכוון ההוא.
6) בזמן שאדם מרגיש נטיות כאלו בתוך עצמו, זהו סימן שהקשר עם בן/בת זוגו אינו כראוי, וע"כ עליו לעשות צעדים מעשיים עמ"נ לחזק וליפות את הקשר עם בן/בת זוגו. ובאם עדיין אינו נשוי, עליו לעשות צעדים מהירים בכדי להתחתן, ולקיים קשר חזק ובריא ויפה עם בן/בת זוגו.
בהצלחה.
א. מ. גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה