ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

המכוונים

שאלה: מה דעתך בקשר לכוונות ע"פ הקבלה, בתפילה, ובקיום המצוות?
תשובה: אם שאלתך מתיחסת לאותם אנשים שמכוונים בכוונות האר"י, כפי שמוזכרים בספר "הסולם", הרי זו תשובתי:
אותם אנשים דומים למי שבא למכירה פומבית, וצועק כמו כל הקנינים החשובים סכומים גדולים לקניה: מליון דולר, שתי מליון דולר. בעוד שהוא במינוס גדול בבנק של מאה אלף שקל, ובעצם אין לו כלום. אלא שהוא מסרב להכיר בעובדה הזו. וחי בעולם של דמיונות והזיות.
אדם אם הוא אדם, צריך קודם כל לדעת מיהו ומה מעמדו, מה צריך לעשות בכדי להתחיל לתקן את עצמו פסיעה אחר פסיעה בהדרגה. כי אדם שמונח בכל התאוות הבהמיות, צריך קודם כל להגיע למצב של הכרה במצבו, שהוא נשלט ע"י רצונות בהמיים ועדיין אינו בגדר אדם כלל. וצריך להגיע למצב שהתאווה המרכזית בחייו תהיה הבורא. עיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק עשירי. ואח"כ צריך לתקן גם ענין זה בצורה נכונה, ולהגיע למצב של רצון להשפיע ואהבת ה', ולא אהבת עצמו, גם לגבי התאוה הזו לגילוי ה'. כלומר, שכל תאוותו לגילוי אור האלוקות, תהיה עמ"נ להשפיע נחת רוח ליוצרו, ולא לתועלת עצמו. והנה כאשר האדם רוכש טבע שני של רצון להשפיע, אז נבחן שנמצא ב"היכל המלך". וכשנכנס להיכל המלך, אז שייך לדבר על כוונות.
דהנה שמעתי מאדמו"ר זצ"ל אשר ענין של כוונות בשמות מסוימים, הוא ענין של המשכת האור העליון. וודאי שזה אינו שייך באדם שאינו ראוי, אלא רק אדם אשר כבר נמצא בהיכל המלך, קרי שתיקן את עצמו עמ"נ להשפיע לגמרי, אצלו שייך שיכוון בשמות הקדושים, דהיינו שימשיך אורות האלוקות ע"פ הנחיצות, וע"פ השייכות לתפילה מסוימת, או למעשה מצווה מסוים. אבל אדם שלא הגיע למעמד הנ"ל, ועדיין שקוע ברצון לקבל שלו, ועומד ומכוון בתפילה בשם זה או אחר, הרי זה דמיון והזיה.
הדבר דומה לאדם מן הירח שנכנס לחנות נעלים, ומבקש מן המוכר שֵם ב'ש'ר', אבל כיון שבא מן הירח, אינו יודע כלל מהו ב'ש'ר', אלא כיון שאמרו לו שזהו דבר טוב הריהו מבקש אותו. ומכיון שאינו יודע מהו, מבקשו במקום שאינו ראוי. כך גם אדם שאינו מתוקן ואינו טהור, ומכוון בשמות מסוימים, הוא אינו יודע מה השמות הללו באמת אומרים, כי עדיין אינו בהיכל המלך, ומדמיין לעצמו שעושה פעולה חשובה, אבל כל פעולתו ללא קשר לשום דבר.
אולם, באם אדם יודע את כל אלה, ורוצה ללמוד את הכוונות, בתור לימוד תורה, בכדי שהמאור שבכוונות הללו ידחוף אותו להשתפר ממקום מעמדו, זה בסדר. אבל לחיות בעולם של הזיות הוא שקר, ולמי שזה טוב יבושם לו, אבל בערך מוחלט אין לזה ערך.
כמובן שאין דברי סובבים על אנשים שכבר תיקנו את עצמם, וכבר אין להם שייכות לתאוות הגשמיות כלל, וכבר הרצון להשפיע שולט בהם, שהם אנשים אשר כן יכולים להשתמש בכוונות הנ"ל. וצריך להאמין שאכן יש אנשים כאלו, דאין לך דור שאין בו כאברהם יצחק ויעקב. אבל מי שאינו במדרגה הזו, אין לו שייכות כלל לכוון בשמות הקדושים כנ"ל.
ידידך אמג

אין תגובות: