שאלה: אם יש פיגוע בישראל, מה זה אומר, לפי שהעולם החיצון משקף את העולם הפנימי של האדם ?
תשובה: לפי רבינו בעל הסולם:
פיגוע הוא נסיון של גוי להשמיד יהודי. כל אדם הוא עולם קטן ומורכב מאומות העולם ומישראל. אומות העולם שבאדם הם: הרצון לקבל, האגו, האהבה העצמית, היצרים, התאוות, וכו'. ישראל שבאדם הוא: הרצון להשפיע, האלטרואיזם, אהבת הזולת, אהבת ה', ההשתוקקות לעשות טוב, לעשות חסד, נתינה, וכו'. כל זמן שאדם לא מעורר את הישראל שבתוכו, אז הגוי שבתוכו לא יעשה בעיות, כי אין איום על עצם קיומו. ברגע שאדם מתחיל לעורר את היהודי שבתוכו, ומתחיל לפתח מערכת של צמצום הרצון לקבל, ופיתוח הרצון להשפיע, זהו איום חזיתי על הגוי שבאדם, ואז הוא מתעורר בתחבולות שונות לנסות להשמיד את היהודי שבאדם. ומזה נולדים הפיגועים החיצוניים רח"ל. כלומר, כל אחד מאיתנו אחראי לכך, באשר אנו בעצמינו מעודדים את השמדת היהודי שבכל אחד מאיתנו, וניחא לנו בכך. ניחא לנו גם בשליטת הגוים בתוכינו, ולכן גם בחיצוניות הגוים הולכים ומתחזקים, הולכים ומשתלטים, ועיצה אין.
ובאמת הפתרון הוא: לא להניח לגוי להשמיד את היהודי, אלא הבא להרגך השכם להרגו. דהיינו אדם צריך להרוג את הרצון לקבל שלו, ואת האיגואיזם שבו, מטרם שהגוי יהרוג את היהודי שבו. ואיך צורת ההריגה? ע"י המאור שבתורה. כי המאור שבתורה נותן את הכח לאדם לראות ולהרגיש עד כמה פסול הרצון לקבל, ועד כמה מזוהם הוא, ועד כמה הוא מונע את האדם מלהגיע לטוב האמיתי. וככל שיש באדם יותר הרגשת גועל מן הרצון לקבל שהוא הגוי שבו, וככל שיותר מסתייג ממנו, כך נבחנת מיתתו של הגוי שבתוך האדם. ובאם נפעל כך בנחרצות, יפעל זה גם בחיצוניותינו, ויסתלקו הגוים מעל אדמת הקודש. ונשיג גם בחיצוניות ממשלה יהודית של קדושה, ממשלה שכל מעייניה עשות רצון הבורא, ותו לא.
בכבוד רב,
אברהם מרדכי גוטליב
תשובה: לפי רבינו בעל הסולם:
פיגוע הוא נסיון של גוי להשמיד יהודי. כל אדם הוא עולם קטן ומורכב מאומות העולם ומישראל. אומות העולם שבאדם הם: הרצון לקבל, האגו, האהבה העצמית, היצרים, התאוות, וכו'. ישראל שבאדם הוא: הרצון להשפיע, האלטרואיזם, אהבת הזולת, אהבת ה', ההשתוקקות לעשות טוב, לעשות חסד, נתינה, וכו'. כל זמן שאדם לא מעורר את הישראל שבתוכו, אז הגוי שבתוכו לא יעשה בעיות, כי אין איום על עצם קיומו. ברגע שאדם מתחיל לעורר את היהודי שבתוכו, ומתחיל לפתח מערכת של צמצום הרצון לקבל, ופיתוח הרצון להשפיע, זהו איום חזיתי על הגוי שבאדם, ואז הוא מתעורר בתחבולות שונות לנסות להשמיד את היהודי שבאדם. ומזה נולדים הפיגועים החיצוניים רח"ל. כלומר, כל אחד מאיתנו אחראי לכך, באשר אנו בעצמינו מעודדים את השמדת היהודי שבכל אחד מאיתנו, וניחא לנו בכך. ניחא לנו גם בשליטת הגוים בתוכינו, ולכן גם בחיצוניות הגוים הולכים ומתחזקים, הולכים ומשתלטים, ועיצה אין.
ובאמת הפתרון הוא: לא להניח לגוי להשמיד את היהודי, אלא הבא להרגך השכם להרגו. דהיינו אדם צריך להרוג את הרצון לקבל שלו, ואת האיגואיזם שבו, מטרם שהגוי יהרוג את היהודי שבו. ואיך צורת ההריגה? ע"י המאור שבתורה. כי המאור שבתורה נותן את הכח לאדם לראות ולהרגיש עד כמה פסול הרצון לקבל, ועד כמה מזוהם הוא, ועד כמה הוא מונע את האדם מלהגיע לטוב האמיתי. וככל שיש באדם יותר הרגשת גועל מן הרצון לקבל שהוא הגוי שבו, וככל שיותר מסתייג ממנו, כך נבחנת מיתתו של הגוי שבתוך האדם. ובאם נפעל כך בנחרצות, יפעל זה גם בחיצוניותינו, ויסתלקו הגוים מעל אדמת הקודש. ונשיג גם בחיצוניות ממשלה יהודית של קדושה, ממשלה שכל מעייניה עשות רצון הבורא, ותו לא.
בכבוד רב,
אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה