שאלה: מה צריך להיות הבסיס של העבודה בתורה ומצוות והאם יש ערך לקיום המצוות בעל מנת לקבל?
תשובה: א) יש להבחין בין מעשה לכוונה, היינו יש אנשים שדבוקים בענין קיום המעשה בשלימות, בכל דקדוקיו ופרטיו. ויש אנשים שדבוקים בענין הכוונה, היינו איזו כוונה אני מכוון בזמן עשיית המעשה, האם לתועלת עצמי, היינו לקבל איזו מתנה ע"י קיום התו"מ, או עמ"נ להשפיע, היינו למלאות רצון הנותן זו המטרה, ולא על המתנה.
ב) יש להבחין סוגי אנשים בהקשר הנ"ל: 1) אנשים שעוסקים רק במעשה ולא מענינת אותם הכוונה כלל, ומן הסתם מקיימים עמ"נ לקבל שכר, של חברה שתיתן להם כבוד או כסף. ולפעמים שרוצים שהבורא ישלם להם שכר בעוה"ז, או בעוה"ב. 2) אנשים שעוסקים רק בכוונה, ולא מענין אותם המעשה. 3) אנשים שמענין אותם ב' הדברים, היינו גם מעונינים לקיים בכל פרטיה ודקדוקיה, וגם מעונינים שכוונתם תהיה עמ"נ להשפיע, היינו שקיום התו"מ שלהם יהיה על בסיס גדלות ה', עמ"נ להשפיע לו נחת רוח.
כמובן שהסוג השלישי הוא הנכון, כי הסוג הראשון הגם שנבחן לשומר תו"מ, אבל נמנע ממנו הקשר עם החשוב מכל - עם השי"ת. והסוג השני בכלל אינו בכלל דת ישראל.
ובאופן כללי כל חיינו צריכים להיות מושתתים על גדלות ה', היינו שגדלות ה' תחייב אותנו הן את המצוות עשה, והן את המצוות לא תעשה. וממילא כל קיום המצוות יעשה בשמחה ובהתרוממות הרוח, מתוך הזכיה לשרת את מלך מלכי המלכים. וכל התיחסותינו למציאות צריכה להיות מתוך האמונה בגדלות ה', שהוא הטוב והמטיב. וע"כ התיחסותינו צריכה להיות שמחה ושלווה, מתוך בטחונינו בו. ומתוך שמחה בחלק אשר זיכה אותנו בו.
ויש מעשים שנעשים מתוך הרצון לקבל, אבל צריכים להחשיב כל מעשה, גם אם בפועל נעשה מתוך הרצון לקבל, ומתוך אינטרס מסוים של הגוף, ג"כ צריכים להחשיבו מצד גדלות ה', כי השי"ת הוא כ"כ גדול, עד שגם קיום המצוות שלא לשמה הוא חשוב מאד. וצריך להאמין שהשי"ת רוצה לחייב אותנו לקיים תו"מ באופן הזה של שלא לשמה, משום שאין אנו מוכשרים באופן אחר, אבל גם זה נשען על גדלות ה', ומשום זה צריך להעשות בשמחה רבה.
ויש לפעמים שנעשים מעשים אשר לא צריכים להעשות, והוא מטעם שאין גדלות ה' מספקת בכדי להתגבר על רצון לקבל מסוים. ואז נשאלת השאלה: האם צריך להפעיל איזה נקודה של שכר ועונש גשמי, בכדי להתגבר, או להתעקש, שדוקא גדלות ה' תחייב? לכאורה צריך לפעול בכל החזיתות, היינו גם צריך להפעיל ענין שכר ועונש גשמי, בכדי להמנע מאותו מעשה של רצון לקבל, אבל גם צריך לשפוך תפילה להשי"ת, שיתן את כח האמונה בגדלותו, שיחייב אותנו, להשתעבד לו.
זהו אשר לימדני אדמו"ר רבי ברוך שלום אשלג זצ"ל, וזהו עבורי סם החיים, ואסור לשמוע שום רעיונות אחרים שבשורשם באים להתנגד לדברי אמת וקודש הללו, לא חשוב מאיזה סיבה נאמרו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה