שאלה: רציתי אני לשמוע ממך יותר (היות ואני ממש ממש אוהב ספורי מעשיות) על הצדיק רבי נחמן מברסלב היות שקראתי עליו דברים נפלאים ורציתי לשאול מה הרב"ש אמר על רבי נחמן או האם בעל הסולם התייחס פעם או הזכיר אותו, ואם רבי נחמן היה צדיק כל כך גדול שהשיג השגות שלא רבים השיגו, מדוע דווקא שיטתו של בעל הסולם היא הנכונה לזמן זה, האם אי אפשר להגיע בדרך אחרת למטרה? ועוד שנראה שרבי נחמן הייתה לו יכולת כל כך גדולה שבמילים הכי פשוטות שאפילו עובר ושב שיעיין יוכל להבין גם משהו ולהתקרב לדרך ה', ולעומת זאת כתביו של בעל הסולם אינם פשוטים כלל, ומצריכים הכנה ושפה לפני זה, אחרת דבר לא תבין.
אני מאוד קשור לדרכו של בעל הסולם וללימוד שלו אך אני גם חש קשר פנימי לכתביו של רבי נחמן.
גם כן (דווקא הרבה אנשים אמרו לי וגם אני חושב כך שלימוד ברסלב זה הצד השני של המטבע של אשלג) מה הרב מציע לי לעשות?
תשובה: בקשר לדרך ברסלב: א) מעולם לא ראיתי התיחסות של בעל הסולם לזה, ולא שמעתי התיחסות של אדמו"ר זצ"ל לזה.
ב) דעתי האישית שכתבי רבותינו לבית אשלג כבר כוללים את כל דרכי העבודה, והקשר להשי"ת. וזה שאין הם כ"כ נגישים ככתבי ברסלב, זה רק מעלה בעיני, כי ככל שהדבר יותר חשוב ויותר ערכי, יותר צריך להתאמץ בכדי להבינו.
זאת ועוד: עיינתי בליקוטי מוהר"ן ובספרים נוספים ויש שם רעיונות סתומים מאד, כתובים בשפת משל וחידה, ומי שסבור שכוונת הדברים כפשטם, טועה חמורות. ולדעתי ללא כתבי בעה"ס א"א להבינם. וידוע ומפורסם שרבי אליעזר ברלנד שליט"א, הוגה יומם וליל בכתבי בעה"ס, ואומר בפירוש לחסידיו, שא"א להבין דבר בכתבי ר"נ זי"ע, ללא ביאורי בעה"ס. וכן כתב גם בהסכמות שנתן לנו.
ומ"מ הלב אוהב חידוש, וכיון שבכתבי רבי נחמן יש פנים חדשות, ע"כ אני סבור שאם אתה מקבל עי"כ חיזוק והתרוממות בעבודת ה', אזי זה לגיטימי. אין ספק שכתביו נפלאים מאד, ומלאים ברוח טהרה וקדושה, ומרוממים את האדם. אבל בתנאי שתאחז בד בבד גם בדרך בעל "הסולם", ואז בעז"ה תהיה לך הצלחה גדולה.
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב
אני מאוד קשור לדרכו של בעל הסולם וללימוד שלו אך אני גם חש קשר פנימי לכתביו של רבי נחמן.
גם כן (דווקא הרבה אנשים אמרו לי וגם אני חושב כך שלימוד ברסלב זה הצד השני של המטבע של אשלג) מה הרב מציע לי לעשות?
תשובה: בקשר לדרך ברסלב: א) מעולם לא ראיתי התיחסות של בעל הסולם לזה, ולא שמעתי התיחסות של אדמו"ר זצ"ל לזה.
ב) דעתי האישית שכתבי רבותינו לבית אשלג כבר כוללים את כל דרכי העבודה, והקשר להשי"ת. וזה שאין הם כ"כ נגישים ככתבי ברסלב, זה רק מעלה בעיני, כי ככל שהדבר יותר חשוב ויותר ערכי, יותר צריך להתאמץ בכדי להבינו.
זאת ועוד: עיינתי בליקוטי מוהר"ן ובספרים נוספים ויש שם רעיונות סתומים מאד, כתובים בשפת משל וחידה, ומי שסבור שכוונת הדברים כפשטם, טועה חמורות. ולדעתי ללא כתבי בעה"ס א"א להבינם. וידוע ומפורסם שרבי אליעזר ברלנד שליט"א, הוגה יומם וליל בכתבי בעה"ס, ואומר בפירוש לחסידיו, שא"א להבין דבר בכתבי ר"נ זי"ע, ללא ביאורי בעה"ס. וכן כתב גם בהסכמות שנתן לנו.
ומ"מ הלב אוהב חידוש, וכיון שבכתבי רבי נחמן יש פנים חדשות, ע"כ אני סבור שאם אתה מקבל עי"כ חיזוק והתרוממות בעבודת ה', אזי זה לגיטימי. אין ספק שכתביו נפלאים מאד, ומלאים ברוח טהרה וקדושה, ומרוממים את האדם. אבל בתנאי שתאחז בד בבד גם בדרך בעל "הסולם", ואז בעז"ה תהיה לך הצלחה גדולה.
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה