שאלה: יום ב' לפרשת חקת ס''ח
לכב' מורי ורבי היקר, שלום וברכה,
בפרשת השבוע מדובר ״ בְּמֵת לְכָל נֶפֶשׁ אָדָם. ״
ושמענו בחדשות שהממשלה החליטה לשחרר מחבלים מסוכנים חלף עצמות שני חיילים ז״ל.
א. מה היא עמדת ההלכה בענין זה ?
ב. מכאן מה ניתן ללמוד מבח׳ פנימית ?
תשובה: א. ע"פ ההלכה אין לשלם דמים מופרזים תמורת יהודים חיים שנלקחו בשבי, בכדי שהגוים לא ישבו יהודים באופן קבוע. קל וחומר שאסור לשחרר מחבלים מסוכנים תמורת גופות. גם כי למחבלים הללו יש פוטנציאל לשוב ולרצוח. וגם כי מכאן ואילך אם הערבים יקחו בשבי חיל יהודי, לא יהיה להם שום אינטרס להחזיקו בחיים, כי גם אם הוא מת יכולים לקבל בעדו ערבים חיים.
ב. מצד הפנימי אפשר להסתכל על הדברים בצורה חיובית ולומר, אשר יהודי מת שוה יותר מגוי חי, והראיה שאנו מוכנים לתת כמה גוים חיים תמורת יהודי מת. וזהו ענף גשמי המשתלשל משורש רוחני, דהנה כתוב רשעים בחייהם נקראים מתים, צדיקים במיתתם קרויים חיים. פירוש: מה שאצל הגוי נקרא חיים, דהיינו למלאות את הרצון לקבל זה מות. ומה שאצל היהודי נק' חיים, זהו להמית את הרצון לקבל. ונמצא שיהודי מת, שוה יותר מגוים חיים.
בברכה ידידך
אברהם מרדכי גוטליב
לכב' מורי ורבי היקר, שלום וברכה,
בפרשת השבוע מדובר ״ בְּמֵת לְכָל נֶפֶשׁ אָדָם. ״
ושמענו בחדשות שהממשלה החליטה לשחרר מחבלים מסוכנים חלף עצמות שני חיילים ז״ל.
א. מה היא עמדת ההלכה בענין זה ?
ב. מכאן מה ניתן ללמוד מבח׳ פנימית ?
תשובה: א. ע"פ ההלכה אין לשלם דמים מופרזים תמורת יהודים חיים שנלקחו בשבי, בכדי שהגוים לא ישבו יהודים באופן קבוע. קל וחומר שאסור לשחרר מחבלים מסוכנים תמורת גופות. גם כי למחבלים הללו יש פוטנציאל לשוב ולרצוח. וגם כי מכאן ואילך אם הערבים יקחו בשבי חיל יהודי, לא יהיה להם שום אינטרס להחזיקו בחיים, כי גם אם הוא מת יכולים לקבל בעדו ערבים חיים.
ב. מצד הפנימי אפשר להסתכל על הדברים בצורה חיובית ולומר, אשר יהודי מת שוה יותר מגוי חי, והראיה שאנו מוכנים לתת כמה גוים חיים תמורת יהודי מת. וזהו ענף גשמי המשתלשל משורש רוחני, דהנה כתוב רשעים בחייהם נקראים מתים, צדיקים במיתתם קרויים חיים. פירוש: מה שאצל הגוי נקרא חיים, דהיינו למלאות את הרצון לקבל זה מות. ומה שאצל היהודי נק' חיים, זהו להמית את הרצון לקבל. ונמצא שיהודי מת, שוה יותר מגוים חיים.
בברכה ידידך
אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה