ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

ענין בכיה

שאלה: לכב' מורי ורבי הרב גוטליב שליט"א,
בפרשת תולדות כתוב '' וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל-אָבִיו הַבְרָכָה אַחַת הִוא-לְךָ אָבִי בָּרְכֵנִי גַם-אָנִי אָבִי וַיִּשָּׂא עֵשָׂו קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ. ''ובפרשת ויצא כתוב '' וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת-קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ ''. כמ''כ בפרשת השבוע כתוב '' וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל-צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ ''
ענין הבכיה כ''א לחוד ולבסוף שניהם ביחד טעון הסבר. האם בו רמז על מה שיתרחש בעתיד לבוא ? ומבח' פנימית, על מה בכיה איננה פסולה בעבודת ה' ?
תשובה: ענין של בכיה, מורה על מצב של קטנות ואחורים. ובודאי שהוא מצב חשוב מבחי' פנימית, כי א"א לזכות לאור ללא כלי, לגדלות ללא קטנות, לגאולה ללא גלות. ועפי"ז תבדוק בכל מקום שכתוב ענין של בכיה, הרי זה מורה על קטנות ומיעוט מסוימים, או שזה ברור מהקשר הדברים, או שזה מתברר ע"י המפרשים. בפסוק הראשון עשו בוכה מטעם הפסד הברכות. בפסוק השני יעקב בוכה מטעם שחוזה שרחל לא תקבר עמו, שזהו רמז על פירוד מסוים. בפסוק השלישי שניהם בוכים, מטעם שמהותו של כל אחד מכחישה את מהותו של זולתו.
שהשי"ת ישפיע שפע שמחות לכל עם ישראל
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב

אין תגובות: