שאלה: רציתי לשאול את כ"ק אדמו"ר שליט"א מהו הענין שהנשים נוהגות שלא לעשות מלאכה בעוד שנרות חנוכה דולקים
(שו"ע סימן תר"ע) על פי פנימיות התורה?
תשובה: שורש ההלכה: ענין של נרות דולקים הוא כפי שהפסוק אומר - "נר מצווה ותורה אור". מצווה נקראת נר, ומצווה נקראת אמונה. ותורה - אור, והנה ודאי שאור יותר גדול מנר, כי אור זה העצם המאיר, ונר הוא רק מכשיר. דהנה יש להבחין בנפש האדם בחינת מצווה שהיא נר, שזו בחינת אמונה, בחינת תרי"ג עיטין (תרי"ג עיצות) לעבוד את ה' ולדבקה בו. ויש להבחין בנפש האדם בחינת תורה שנקרא אור, שהיא בחינת פקודין, דהיינו גילוי אור ה' המופקד בכל מצוה. "הנרות הללו שאנו מדליקים", הוי אומר שזו בחינת האמונה שבנו. אמונה נקראת שהאדם צריך לצייר לעצמו שהוא נמצא במחיצת מלך גדול ונורא ולהתנהג בהתאם - במעשה, דיבור ומחשבה.
ממילא נשים לא יכולות לעשות מלאכה בזמן שהנר דולק, כי נשים מרמזות על הרצון לקבל שבנו, ובענין שאינן עושות מלאכה יש לפרש:
א) המלאכה של הנשים היא לקבל, והן לא יכולות לקבל, מפני שהבחינה של חנוכה היא באמת בחינת כלים דהשפעה, בחינת חצי מדרגה, אז ממילא הנשים לא יכולות לעשות מלאכה בכלים שלהם שהן כלי קבלה.
ב) ענין של מלאכה נקרא בירורים, כמו במלאכת שבת, שאסור לאדם לברר כל מיני דברים, מה צריך לתקן מה לא צריך לתקן. גם כאן נשים נוהגות שלא לעשות מלאכה, פירוש: בזמן שדולק נר האמונה באדם, אז אסור לעשות מלאכת בירורים של ביקורת עצמית וכו'. דזה מצב של קו ימין באדם, בזמן שאדם דבוק באמונת ה', בגדלותו ברוממותו, ואז אין לו לעשות ביקורת אלא להיפך - יש לו אז להשתדל להיות בשמחה על כל מה שזיכה אותו ה'. לכן בזמן שהנר דולק לא שייך לעשות מלאכה.
(שו"ע סימן תר"ע) על פי פנימיות התורה?
תשובה: שורש ההלכה: ענין של נרות דולקים הוא כפי שהפסוק אומר - "נר מצווה ותורה אור". מצווה נקראת נר, ומצווה נקראת אמונה. ותורה - אור, והנה ודאי שאור יותר גדול מנר, כי אור זה העצם המאיר, ונר הוא רק מכשיר. דהנה יש להבחין בנפש האדם בחינת מצווה שהיא נר, שזו בחינת אמונה, בחינת תרי"ג עיטין (תרי"ג עיצות) לעבוד את ה' ולדבקה בו. ויש להבחין בנפש האדם בחינת תורה שנקרא אור, שהיא בחינת פקודין, דהיינו גילוי אור ה' המופקד בכל מצוה. "הנרות הללו שאנו מדליקים", הוי אומר שזו בחינת האמונה שבנו. אמונה נקראת שהאדם צריך לצייר לעצמו שהוא נמצא במחיצת מלך גדול ונורא ולהתנהג בהתאם - במעשה, דיבור ומחשבה.
ממילא נשים לא יכולות לעשות מלאכה בזמן שהנר דולק, כי נשים מרמזות על הרצון לקבל שבנו, ובענין שאינן עושות מלאכה יש לפרש:
א) המלאכה של הנשים היא לקבל, והן לא יכולות לקבל, מפני שהבחינה של חנוכה היא באמת בחינת כלים דהשפעה, בחינת חצי מדרגה, אז ממילא הנשים לא יכולות לעשות מלאכה בכלים שלהם שהן כלי קבלה.
ב) ענין של מלאכה נקרא בירורים, כמו במלאכת שבת, שאסור לאדם לברר כל מיני דברים, מה צריך לתקן מה לא צריך לתקן. גם כאן נשים נוהגות שלא לעשות מלאכה, פירוש: בזמן שדולק נר האמונה באדם, אז אסור לעשות מלאכת בירורים של ביקורת עצמית וכו'. דזה מצב של קו ימין באדם, בזמן שאדם דבוק באמונת ה', בגדלותו ברוממותו, ואז אין לו לעשות ביקורת אלא להיפך - יש לו אז להשתדל להיות בשמחה על כל מה שזיכה אותו ה'. לכן בזמן שהנר דולק לא שייך לעשות מלאכה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה