ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

איפה כתוב שמצות "ואהבת לרעך כמוך" צריך להתבטא למעשה?

שאלה: שלום כבוד הרב,
רציתי לשאול ממה שרבנו על הסולם כותב בתחילת מאמר "מתן תורה" שפשט מצוות "ואהבת לרעך כמוך" זה "לעמוד על המשמר למלאת כל צרכי חברו",הרי לא מוזכר כלל עניין זה בפוסקים ובראשונים? ועוד, הרי הפשט הוא לאהוב, לכאורה רגש שלא מחויב לבוא לידי ביטוי במעשה?
תודה רבה ....

תשובה: ל.... היקר,
הרי משה רבינו צם ארבעים יום וארבעים לילה, ואיפה זה מוזכר בפוסקים?
והלא היו צדיקים גדולים שפזרו את כל כספם והונם לצדקה, ולא השאירו לעצמם ולבני משפחתם כלום, ואיפה זה מוזכר בפוסקים? הלא כתוב שהמבזבז אל יבזבז יותר מחומש?
אלא ההלכה נוצרה עבור כלל ישראל, בכדי לתת דרכי חיים לאיש ישראל בכללות. ההלכה היא הנורמה. אבל יש גם מעל הנורמה, למי שרוצה להגיע לחיבור עם מלכו של עולם, לעלות מעל הטבע של הרצון לקבל, צריך הנהגה שהיא מעל ההלכה. יש ספרים שמכנים להנהגה הזו חסידות.
רבינו בעה"ס כותב באחד מכתביו, שלכן יצר מטבע לשון חדשה של "רצון להשפיע", ולא הסתפק בלשון הכתוב "אהבה", מטעם שיש אנשים שסוברים שמספיק הרגש בלב, כפי שיש חילונים שאומרים: אני דתי בלב, ואינם סוברים שצריך למעשה לקיים תו"מ. אלא דקדק בלשונו בכדי שהאדם ידע שצריך בפועל להשפיע לשני כל מה שצריך.
ידידך אמג



תגובה 1:

Eti אמר/ה...

בס"ד

בענין ואהבת לרעך כמוך,

שמעתי מבתו של אליהו שהיה איש אמיד מאוד בדרום אמריקה, ובימי מלחמת העולם השניה, בהתגברות הצרות על היהודים באירופה, נסע לשם ופדה בכספו כל יהודי שיכול. לשם כך הוא הפשיר את כל נכסיו הרבים. לא זו בלבד, הוא גם נלחם בגופו בצורר הנאצי, והללו במהלך קרב חוררו את רגליו במטח כדורים.

ילדיו של אליהו ונכדיו חיים כיום בישראל.