בס"ד
שאלה: לכבוד הרב,
מספרת התורה כי שלושה מקומות נקנו בארץ ישראל ואלו הם: מערת המכפלה (ארבע מאות שקל כסף,אברהם), חלקת השדה בשכם (מאה קשיטה, יעקב) וגורן ארונה (חמישים שקלים, דוד).
בבראשית פרק ד', מופיע מדרש השם קין," קניתי איש את השם". ועל יעקב אבינו במעבר יבק כותבת התורה, "ויאבק איש עימו" ואין איש אלא שרו של עשו.
השורש קנה, אם כן, מעיד על פעולה שהיא חיצונית.
לכל ענף גשמי שורש רוחני, מהו שורשם של המקומות הללו ברוחניות, שעד היום שרויים הם במחלוקת. או כיצד משלימה או מסייעת קניית מקומות אלו לעבודת השם ?
כל טוב, ....
מספרת התורה כי שלושה מקומות נקנו בארץ ישראל ואלו הם: מערת המכפלה (ארבע מאות שקל כסף,אברהם), חלקת השדה בשכם (מאה קשיטה, יעקב) וגורן ארונה (חמישים שקלים, דוד).
בבראשית פרק ד', מופיע מדרש השם קין," קניתי איש את השם". ועל יעקב אבינו במעבר יבק כותבת התורה, "ויאבק איש עימו" ואין איש אלא שרו של עשו.
השורש קנה, אם כן, מעיד על פעולה שהיא חיצונית.
לכל ענף גשמי שורש רוחני, מהו שורשם של המקומות הללו ברוחניות, שעד היום שרויים הם במחלוקת. או כיצד משלימה או מסייעת קניית מקומות אלו לעבודת השם ?
כל טוב, ....
תשובה: קניין שלושת המקומות בארץ ישראל:
בראשית רבה (וילנא) פרשה עט: ויקן את חלקת השדה אשר נטה שם אהלו וגו' במאה קשיטה,
א"ר יודן בר סימון זה אחד משלשה מקומות שאין אומות העולם יכולין להונות את
ישראל לומר גזולים הן בידכם ואלו הן, מערת המכפלה, ובית המקדש, וקבורתו של יוסף,
מערת המכפלה, דכתיב (בראשית כג) וישמע אברהם אל עפרון וישקול אברהם לעפרון, בית
המקדש, דכתיב (ד"ה א כא) ויתן דוד לארנן במקום וגו', וקבורתו של יוסף (בראשית
לג) ויקן את חלקת השדה, יעקב קנה שכם.
קנין היינו תשלום, היינו יגיעה ומאמץ דקדושה מצד העובד
ה' להשיג מדרגות רוחניות מסוימות.
מערת המכפלה שכפולה מרחמים ודין.
שכם הוא בחי' הזרועות חסד וגבורה.
בית המקדש הוא בחי' רחל שהיא מלכות שמים.
בברכה אמג
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה