ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

אוסף שאלות על השקפה ובעה"ס

בס"ד
שאלה: שלום רב.
ברצוני לשאול מספר שאלות בעלות קשר לבעל הסולם.
1-לפני שנתיים או שלוש איני זוכר הזדמן לי להגיע באופן אישי לציון של בעל הסולם ביום פטירתומלבד שתי קבוצות של שתי "מכונים" מפורסמים שהגיעו ראיתי במשך כל הלילה רק אדם אחד מגיע, אני עדיין לא מבין למה? 
2-מה דעתך בנושא מדיטציה -עליית נשמה -התבודדות על פי הקבלה .
אני שואל זאת  ממקום של לדעת את הגישה של בעל הסולם ביחס לנושא.
הרי ידוע שהרש"ש הקדוש וגדולי המקובלים עסקו בכך על ידי שמות ייחודים ועוד. וכמובן כל דורות של נביאים בבחינת מעשה מרכבה וכו"
האם יש גישה מסוימת של בעל על הסולם לכך? או פשוט מצד זה שזה לא מיועד לכולם אין נגיעה בנושא.
3-מה היתה דעת בעל הסולם על הר"ש ועל הפירוש שלו על עץ חיים בתקווה שאיני טועה ?
אני שואל זאת כי קראתי על דעת בעל הסולם על ישיבת בית אל אך מה בדבר הרב מרדכי שרעבי זצ"ל. מישיבת נהר שלום שחי בתקופתו?
 4-אדם שחי ועושה חטאים בעולם והחטאים נובעים ממסכת חייו -  מאיך שגדל, ממה שהתרחש בחייו. אז למה שאדם ייענש או יצטרך לשלם על כך אם בסך הכל הוא תוצר של נסיבות? הרי גם בבית דין בשר ודם יש התחשבות באדם וסיפורו?
אני אעיד על עצמי שתאוות היצר שקיימת בי היא בעצם סיפור כיסוי לצורך באהבה. אז למה לא לפתור הכל בעזרת טיפול פסיכולוגי טוב ?
5-מה הגישה הדתית לגבי העונש? אם עשית משהו רע ואחרי יום קרה לך משהו האם זה העונש? האם זו הגישה של בעל הסולם מה שנקרא "כפרת עוונות"?
6-אם אדם עבר מסכת חיים קשה איך אפשר לבקש ממנו להשלים עם זה? הרי בכל בחינה שהוא רואה הוא חש כעס. בנוסף למה לי לומר או לחשוב שהכל לטובה, אני לא הבאתי את עצמי לחיים האלו, למה שאקח אחריות עליהם? 
תודה ........


בס"ד

תשובה: ל..........

1) האנשים החרדים לדבר ה' מגיעים לבית הקברות ביום ולא בלילה, מסיבות שונות.
2) מדיטציה עלית נשמה, רבינו בעה"ס השיג נשמות צדיקים וכן גילוי אליהו וכדומה. אבל לא הורה על כל הוראות לתלמידיו, וכן מו"ר הרב"ש ודאי לא הורה שום הוראות בקשר לכך, אלא הוראותיהם היו אך ורק בנוגע לעבודה עצמית שמגמתה להביא לביטול הרצון לקבל ופיתוח הרצון להשפיע. התבודדות רצויה, אבל לא צריך דוקא ללכת ליערות, אלא אדם יכול להתנתק מכל הסובב אותו, ולהתיחד עם הבורא בתפילה או בבקשה. התיחדות וריכוז מחשבה המחוברת לבורא רצויה, ובאם לזה מכנים מדיטציה אז טוב.
3) לא שמעתי שום התיחסות של בעה"ס לרב מרדכי שרעבי זצ"ל. לגבי הרש"ש הוא הרב שלום שרעבי כותב התיחסות בסוף ספר "בית שער הכוונות", ומצד אחד מכבדו, אבל מצד שני מקשה מאד על דבריו במקומות שונים. ובספר פרי חכם איגרות כותב לגביו כך:
ואחרי שאבאר סדר פרצופי האצילות, ועליות המדרגות כהלכתם, אז אבאר את ספר נהר שלום, שנדפס בסתירות גדולות, מסבה שהדפיסו אותו שלא מדעת הרש"ש ז"ל. ונתחברו דברים שאמר בילדותו... וחזר מהם לעת זקנותו. ולולא היה מחברם בעצמו, ודאי היה מגיה מה שצריך. אמנם נודע הדבר, שהוא לא חברו, אלא אחרים גנבו והדפיסו אותו, בשעה שלא היה בביתו, והיה מצטער על זה כנודע. וראיתי פירושים שנדפסו לתרץ דבריו, אך פירושיהם מעידים עליהם שלא ירדו אפילו לתחילת דעתו של הרש"ש ז"ל, חוץ מספר אחד, תורת חכם, המשיג למקצתו, אבל לא ירד להיישיר הדברים. ובעז"ה יתפרש כל זה לנכון. אמנם שיטת הרש"ש ז"ל, הוא כנגד כל המחברים עד היום, ועל כן לא יכולתי לישא וליתן בדבריו האמיתיים, בטרם אני מראה יסודותיו האמיתיים, בלמוד הע"ח, אשר בעז"ה אגלה אותם אי"ה בימים הבאים.
4) אדרבא עשה זאת, פתור זאת בעזרת טיפול פסיכולוגי טוב. אולם יחד עם זאת, אדם צריך לנצל את היצרים שלו ליצור תקשורת עם הבורא, ולנסות להשתלט על היצרים שלו באמצעות עזרת ה', ככתוב: הבא ליטהר מסייעין אותו בנשמתא קדישא. והמאור שבתורה מחזירו למוטב.
5) זוהי דעת חז"ל: באים יסורים על האדם יפשפש במעשיו, ויעשה תשובה, ויתקן את הטעון תיקון.
6) משל לילד שהביאוהו הוריו בזמן מלחמת העולם ליער עבות, ואח"כ עזבוהו מחמת מוראות המלחמה. האם נכון לאותו ילד לומר: כיון שהורי הביאוני לכאן, על כן אני משוחרר מדאגה לגורלי, ושידאגו לי הם? ודאי שאותו ילד לא יאמר כך, אלא ישתדל לעשות את המקסימום בכדי להשרד. כך גם בנוגע לחיים הרוחניים.
בכבוד רב

אמג

אין תגובות: