שאלה: במידה ודרך הסוד נחשבת כנפש התורה, למה רוב הפרשנים אינם מיתיחסים אליה כלל?
תשובה: פרשני התורה היו אנשים בעלי השגות אלוקיות, אלא שהסתירו את הדברים. וטעם הדבר:
א) "כבוד אלקים הסתר דבר". פירוש: כפי שלא תלך לגלות לאנשים זרים את היחסים האינטימיים שבינך לבין זוגתך, כך מי שהיה מקורב לאלוקות לא הלך לפרסם זאת ח"ו.
ב) אנשי הדור אשר חיפשו קירבת ה', היו יכולים להשיג את האור האלוקי, גם מתוך תורת הנגלה, ולא היו נצרכים לתורת הנסתר. משא"כ בדורינו מטעם שהדור נמוך הדבר בלתי אפשרי, אלא היום בכדי להשיג סטטוס קוו מינימלי בתו"מ נזקקים לכח של תורת הנסתר.
ג) מכיון שבדורות קודמים היו אנשים יותר גבוהים, היו יכולים תלמידים שאינם מהוגנים לשמש בתורת הנסתר ולסחור בה תמורת תאוותיהם השונות, כי היה מי שיקנה את תורת הנסתר. לכן בדורות ההם הסתירו את החכמה, ומסרוה רק ליחידים נאמנים. משא"כ בדורינו שהוא נמוך, וכבר אין מי שירצה לקנות את פנימיות תורת הנסתר (ומה שאנו רואים שאנשים לומדים בעולם קבלה ופנימיות, זה לא באמת פנימיות, אלא רק קליפה חיצונית שמכונה פנימיות), לכן אפשר לגלות את חכמת הנסתר, כי אף אחד לא יוכל למכור אותה תמורת השגת תאוותיו, כי אף אחד לא ירצה לקנותה.
כוונתי היא שאין אנשים שירצו ללכת בדרך בעה"ס באמת. אנשים מכל העולם היום מתענינים בקבלה, כי לא טוב לאנשים, חייהם ריקים ושוממים, ומחפשים מילוי יותר גבוה. מחפשים מישהו שיראה להם איך אפשר להתרומם קימעה. אבל מה שמוכרים להם זו לא דרכו של בעה"ס, אלא מין סלט ותערובת הבלולים מרעיונות שונים ומשונים, שלקוחים ממקורות שונים, ובכללם גם מוטיבים מרבינו בעה"ס.
אולם דרכו האמיתית של רבינו בעה"ס היא דרך לא פשוטה, שעיקרה עבודה עצמית בלתי פוסקת, במעשה, בדיבור, ובמחשבה, ואת זה אין הרבה אנשים שירצו לקנות.
אבל גם זו לטובה, כי יתכן שעבור האנשים יותר טוב שיציגו להם משהו שיותר קרוב לרוחם וליבם, מאשר שיציגו להם משהו שיראה בעיניהם כדבר בלתי אפשרי. שהרי אדם צריך ללכת בהדרגה. וכל מה דעביד רחמנא לטב עביד.
בכבוד רב ידידך
תשובה: פרשני התורה היו אנשים בעלי השגות אלוקיות, אלא שהסתירו את הדברים. וטעם הדבר:
א) "כבוד אלקים הסתר דבר". פירוש: כפי שלא תלך לגלות לאנשים זרים את היחסים האינטימיים שבינך לבין זוגתך, כך מי שהיה מקורב לאלוקות לא הלך לפרסם זאת ח"ו.
ב) אנשי הדור אשר חיפשו קירבת ה', היו יכולים להשיג את האור האלוקי, גם מתוך תורת הנגלה, ולא היו נצרכים לתורת הנסתר. משא"כ בדורינו מטעם שהדור נמוך הדבר בלתי אפשרי, אלא היום בכדי להשיג סטטוס קוו מינימלי בתו"מ נזקקים לכח של תורת הנסתר.
ג) מכיון שבדורות קודמים היו אנשים יותר גבוהים, היו יכולים תלמידים שאינם מהוגנים לשמש בתורת הנסתר ולסחור בה תמורת תאוותיהם השונות, כי היה מי שיקנה את תורת הנסתר. לכן בדורות ההם הסתירו את החכמה, ומסרוה רק ליחידים נאמנים. משא"כ בדורינו שהוא נמוך, וכבר אין מי שירצה לקנות את פנימיות תורת הנסתר (ומה שאנו רואים שאנשים לומדים בעולם קבלה ופנימיות, זה לא באמת פנימיות, אלא רק קליפה חיצונית שמכונה פנימיות), לכן אפשר לגלות את חכמת הנסתר, כי אף אחד לא יוכל למכור אותה תמורת השגת תאוותיו, כי אף אחד לא ירצה לקנותה.
כוונתי היא שאין אנשים שירצו ללכת בדרך בעה"ס באמת. אנשים מכל העולם היום מתענינים בקבלה, כי לא טוב לאנשים, חייהם ריקים ושוממים, ומחפשים מילוי יותר גבוה. מחפשים מישהו שיראה להם איך אפשר להתרומם קימעה. אבל מה שמוכרים להם זו לא דרכו של בעה"ס, אלא מין סלט ותערובת הבלולים מרעיונות שונים ומשונים, שלקוחים ממקורות שונים, ובכללם גם מוטיבים מרבינו בעה"ס.
אולם דרכו האמיתית של רבינו בעה"ס היא דרך לא פשוטה, שעיקרה עבודה עצמית בלתי פוסקת, במעשה, בדיבור, ובמחשבה, ואת זה אין הרבה אנשים שירצו לקנות.
אבל גם זו לטובה, כי יתכן שעבור האנשים יותר טוב שיציגו להם משהו שיותר קרוב לרוחם וליבם, מאשר שיציגו להם משהו שיראה בעיניהם כדבר בלתי אפשרי. שהרי אדם צריך ללכת בהדרגה. וכל מה דעביד רחמנא לטב עביד.
בכבוד רב ידידך
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה