שאלה: יש לי מס' שאלות שניסיתי לברר ולא הצלחתי להגיע לתשובה אם הרב יכול לעזור לי:
א. האם הרב אשלג זצוק"ל נהג עפ"י מנהגי האר"י הקדוש (י"ב חלות, חק לישראל, תפילין במנחה וכד')? כיצד הרב אשלג זצוק"ל נהג בדרך ההלכה, כמו איזה פוסקים, מאילו ספרים הדריך ללמוד הלכות?
ב. האם יש צורך ללמוד ספרים נוספים מלבד ספרי בעל הסולם (אני לא מדבר על גמרות משניות שו"ע וכד' אלא ספרי מוסר ומחשבה, כתבי פנימיות התורה נוספים ספרי חסידות נוספים, לקוטי מוהר"ן תניא וכד')? מה הייתה הדרכתו של בעה"ס בנושא זה?
ג. האר"י הקדוש אומר שעיקר מצוות "ואהבת לרעך" הוא קודם כל עם האישה, כך אני מבין. מדוע הדגש הוא בעיקר על החברים? האם זה לא עלול לפגוע ביחסים עם האישה להיות ולחשוב כל הזמן על החברים? מה המינון הנכון? מה הייתה הדרכתו של בעה"ס בנושא זה?
ד. המקובלים הספרדים לומדים את הקבלה עפ"י העולמות העליונים ולא עפ"י דרך העבודה ומבחינה נפשית באדם, וגם רואים שכל כוונות האר"י הקדוש בנויות כפעולות שצריכים לעשות בעולם אצילות. האם זה לא עדיף ללמוד ולכוון כך ולא להתמקד באדם עצמו אלא להשפיע מחוץ לעצמי? מדוע בעה"ס מדגיש שהלימוד חייב להיות על דרך העבודה. (אם אפשר מקורות בכתבי בעה"ס להסבר מדוע צריך ללמוד הכל באדם אחד)
תודה רבה רבה על כל התשובות הנהדרות שהרב ענה לי עד עתה.
תשובה: א) חלק מן ההנהגות היו כמנהג האר"י ז"ל, כדוגמת י"ב חלות. חלק מן ההנהגות לא היו כהאר"י ז"ל, אלא כמנהג חסידי פולין, כידוע שרבותינו השתייכו לזרמים שונים בחסידות פולין. בזמנם לא היתה התויה הלכתית מיוחדת, אבל בבית הכנסת של אדמו"ר זצ"ל נהגו ללמוד משנה ברורה בתור הקובע ההלכתי.
ב) רבינו בעה"ס אמר שיבוא יום וכל עובדי ה' יעזבו את שאר ספרי עבודת ה', ויעסקו אך ורק בספריו שלו. מכאן אנו למדים, שאכן זה הדבר הנכון לעסוק רק בספריו, כי ספריו כוללים הכל. ובכל זאת, אם אדם רוצה רוצה להתבסם מעט מניחוחות וצבעים אחרים, הרשות בידו, כי לכל מחבר ולכל ספר ניחוח משלו. אבל אין ספק שצריך להמעיט בזאת, כי שאר הספרים אינם כה בהירים ומדויקים כספרי רבינו, ובאם יקר לאדם הזמן, חבל שיבזבזו בספרים אחרים.
ג) אדמו"ר זצ"ל אמר לי שההתקדמות של האדם בענין הרצון להשפיע ניכרת ביחסיו עם אשתו, כי לעשות רושם בבית הכנסת בין החברים, זה יותר קל מאשר לנהוג בהכנעה ובאהבה בבית, במקום שלא מחלקים לאדם כ"כ קומפלימנטים, ואינו עושה רושם על אף אחד, ובעצם מקיים את חובתו האלמנטרית, ואינו נראה כבעל מדרגה גבוהה, בזמן קיימו את חובותיו היסודיים.
מה שדיברו יותר על אהבת חברים אצל אדמו"ר זצ"ל, הוא מטעם שענין אהבת הזולת לגבי אשתו היא בסיסית וצריכה להיות ענין פשוט ואלמנטרי אצל האדם, דבר ברור ופשוט שאין צורך לדבר אודותיו. ועוד: אצל חסידים ואנשי מעשה אין נוהגים לדבר על נשים.
ד) בענין כוונות האר"י ז"ל כבר שאלו אותי בעבר, אפשר לעיין בתשובה: היחס לכוונות בתפילה.
ברור א"כ לאדם שחפץ באמת, שצריך לתקן את עצמו, ולכן צריך להשיג את כל התורה כולה בגוף אחד. ומאדמו"ר זצ"ל שמענו זאת דבר יום ביומו.
כל טוב ,
ידידך אברהם מרדכי גוטליב
א. האם הרב אשלג זצוק"ל נהג עפ"י מנהגי האר"י הקדוש (י"ב חלות, חק לישראל, תפילין במנחה וכד')? כיצד הרב אשלג זצוק"ל נהג בדרך ההלכה, כמו איזה פוסקים, מאילו ספרים הדריך ללמוד הלכות?
ב. האם יש צורך ללמוד ספרים נוספים מלבד ספרי בעל הסולם (אני לא מדבר על גמרות משניות שו"ע וכד' אלא ספרי מוסר ומחשבה, כתבי פנימיות התורה נוספים ספרי חסידות נוספים, לקוטי מוהר"ן תניא וכד')? מה הייתה הדרכתו של בעה"ס בנושא זה?
ג. האר"י הקדוש אומר שעיקר מצוות "ואהבת לרעך" הוא קודם כל עם האישה, כך אני מבין. מדוע הדגש הוא בעיקר על החברים? האם זה לא עלול לפגוע ביחסים עם האישה להיות ולחשוב כל הזמן על החברים? מה המינון הנכון? מה הייתה הדרכתו של בעה"ס בנושא זה?
ד. המקובלים הספרדים לומדים את הקבלה עפ"י העולמות העליונים ולא עפ"י דרך העבודה ומבחינה נפשית באדם, וגם רואים שכל כוונות האר"י הקדוש בנויות כפעולות שצריכים לעשות בעולם אצילות. האם זה לא עדיף ללמוד ולכוון כך ולא להתמקד באדם עצמו אלא להשפיע מחוץ לעצמי? מדוע בעה"ס מדגיש שהלימוד חייב להיות על דרך העבודה. (אם אפשר מקורות בכתבי בעה"ס להסבר מדוע צריך ללמוד הכל באדם אחד)
תודה רבה רבה על כל התשובות הנהדרות שהרב ענה לי עד עתה.
תשובה: א) חלק מן ההנהגות היו כמנהג האר"י ז"ל, כדוגמת י"ב חלות. חלק מן ההנהגות לא היו כהאר"י ז"ל, אלא כמנהג חסידי פולין, כידוע שרבותינו השתייכו לזרמים שונים בחסידות פולין. בזמנם לא היתה התויה הלכתית מיוחדת, אבל בבית הכנסת של אדמו"ר זצ"ל נהגו ללמוד משנה ברורה בתור הקובע ההלכתי.
ב) רבינו בעה"ס אמר שיבוא יום וכל עובדי ה' יעזבו את שאר ספרי עבודת ה', ויעסקו אך ורק בספריו שלו. מכאן אנו למדים, שאכן זה הדבר הנכון לעסוק רק בספריו, כי ספריו כוללים הכל. ובכל זאת, אם אדם רוצה רוצה להתבסם מעט מניחוחות וצבעים אחרים, הרשות בידו, כי לכל מחבר ולכל ספר ניחוח משלו. אבל אין ספק שצריך להמעיט בזאת, כי שאר הספרים אינם כה בהירים ומדויקים כספרי רבינו, ובאם יקר לאדם הזמן, חבל שיבזבזו בספרים אחרים.
ג) אדמו"ר זצ"ל אמר לי שההתקדמות של האדם בענין הרצון להשפיע ניכרת ביחסיו עם אשתו, כי לעשות רושם בבית הכנסת בין החברים, זה יותר קל מאשר לנהוג בהכנעה ובאהבה בבית, במקום שלא מחלקים לאדם כ"כ קומפלימנטים, ואינו עושה רושם על אף אחד, ובעצם מקיים את חובתו האלמנטרית, ואינו נראה כבעל מדרגה גבוהה, בזמן קיימו את חובותיו היסודיים.
מה שדיברו יותר על אהבת חברים אצל אדמו"ר זצ"ל, הוא מטעם שענין אהבת הזולת לגבי אשתו היא בסיסית וצריכה להיות ענין פשוט ואלמנטרי אצל האדם, דבר ברור ופשוט שאין צורך לדבר אודותיו. ועוד: אצל חסידים ואנשי מעשה אין נוהגים לדבר על נשים.
ד) בענין כוונות האר"י ז"ל כבר שאלו אותי בעבר, אפשר לעיין בתשובה: היחס לכוונות בתפילה.
ברור א"כ לאדם שחפץ באמת, שצריך לתקן את עצמו, ולכן צריך להשיג את כל התורה כולה בגוף אחד. ומאדמו"ר זצ"ל שמענו זאת דבר יום ביומו.
כל טוב ,
ידידך אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה