ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

לימוד הנגלה והנסתר

שאלה: אני לומד כבר כשנתיים את תורתו של הרב אשלג ושומע שיעורים מרבנים שונים מקהילות שונות של אשלג וכל אחד אומר את דבריו לגבי סדר לימוד בנגלה ובנסתר וכל אחד תופס את הדברים בצורה שונה ואני רוצה לדעת:
מה הייתה דעתו של בעל הסולם ובנו הרב"ש לגבי אופן הכניסה לתורת הסוד (אני מדבר על מישהו שלמד כבר כמה מסכתות בגמרא, למד קצת משנה ותנ"ך יודע באופן כללי את ההלכות אבל לא את כולם) :
א. באיזה גיל מתחילים?
ב. מה המינון בין נסתר לנגלה?
ג. אם יש 10 שעות לימוד מה המינון?
ד. איזה ספרים חובה ללמוד לפני שבכלל מתחילים ללמוד פנימיות התורה.
אני מבקש אם הרב יכול לתת לי פירוט באופן כללי, ואני מבין שזה תלוי בדרגת האדם וביכולת וזמנים, אני מדבר על אידיאל כללי כדי להבין האם נגשים ישר ללימוד פנימיות התורה או שצריך למלא כרסו עד גיל 40 או לסיים את כל הש"ס ואז וכו'
תודה זה מאוד חשוב לי
תשובה: בעה"ס כותב בפירוש שאין צורך לחכות לגיל ארבעים, או למצב שימלא כרסו ש"ס ופוסקים. וכך אכן היתה הנהגת בנו ה"ברכת שלום" זי"ע. הוא קיבל לשיעוריו גם בעלי תשובה שלא למדו אפילו מסכת אחת, אלא שהקפיד שבד בבד עם לימודי הפנימיות ילמדו גם גמרא והלכה. כמובן שכאשר מדובר על אנשים בגיל מתקדם עם משפחות, אשר צריכים גם לפרנס את המשפחות, אזי א"א לדרוש מהם יותר מדי, וע"כ הם למדו בכל יום שעה וחצי נגלה, ועוד ארבע שעות נסתר, כך היתה הנהגתו בפועל עם אנשים מסוג זה. כמובן שקיבל רק אנשים שומרי תו"מ, והתנגד בחריפות לקבלת אנשים שאינם שומרי תו"מ.
מאידך גיסא אמר לי כמה פעמים שודאי יש הפרש גדול באיכות הבנת הנסתר, בין אדם שהיה בישיבה ולמד גמרא כראוי עם ראשונים ואחרונים, לבין הסוג הנ"ל שלא זכו לכך. כמו"כ יש לזכור שבעה"ס כותב לתלמידיו, שמן הראוי להגיע ללימוד הלכה ברמה של קבלת "סמיכה". ולכן בודאי שאם האדם יכול לבסס את עצמו בנגלה, הרי זה טוב ומשובח. לדעתי אם יש עשר שעות ביום, אזי צריכים לעסוק בחמש שעות נגלה, ובחמש שעות נסתר, באם ישנה אפשרות לכך.
ממתי להתחיל? בעה"ס כותב שלעתיד לבוא גם ילדים בתלמוד תורה ילמדו את ספר הזוהר. ולכן לפי דעתי אין שום הגבלה בגיל ההתחלתי, ואצל אדמו"ר זצ"ל כבר נערים צעירים התחילו ללמוד לאט לאט את ספרי בעה"ס- מתן תורה, הקדמות לחכמת האמת וכדומה. ובאם היתה נטיה מצד נער צעיר לכך, בודאי שעודד זאת.
אין שום חובה ללמוד ספרים לפני הכניסה לפנימיות התורה, מלבד ספר קיצור שו"ע, בכדי לרכוש את ידיעת ההלכות הבסיסיות וקיומן. כפי שכתבתי לך לגבי בעלי התשובה לעיל. אבל ודאי שלימוד הנסתר משובח יותר ואיכותי יותר אצל אדם שמצוי בש"ס ובשו"ע, וכן יש לו ידיעה מקדימה בספרי חסידות. ולכן אם מדובר על בחור צעיר שעיתותיו בידיו הריני ממליץ לו להתאמץ במסגרת הישיבה לקנות מה שיותר ידיעות בנגלה, בכדי שיכין את עצמו היטב ללימוד הנסתר. אבל כמובן שיעסוק גם בלימוד הנסתר, לפי אפשרויותיו ע"פ הגבלות הישיבה. אבל אם מדובר כבר על אדם באמצע שנות חייו, וכבר נשוי וכדומה, אזי אני סבור שאין זמן להתעסק עם הנגלה יותר מדי, אלא ודאי שעדיף שיעסוק רוב זמנו הפנוי בנסתר, ורק מקצת מזמנו הפנוי בנגלה, בכדי להשלים את החסר לו, ובעיקר בעיקר חשוב לימוד ההלכה, כי לא עם הארץ חסיד, וחוטא אחד יאבד טובה הרבה. וכאמור אדמו"ר זצ"ל לא התנה זאת, כתנאי קודם ללימוד הנסתר, אלא שילב זאת יחד כנ"ל.
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב

אין תגובות: