שאלה: לכ' הרב גוטליב ראיתי את תשובתך בנוגע לבחירות, שיש להצביע למפלגה הקרובה ביותר לדרך התורה. אך יש כאן כמה שאלות קשות ומהותיות, בנוגע למצב קיומו של עם ישראל ראשית כל, אנו חשים שישנו חוסר הנהגה תורני רוחני-ציבורי. 2. גם מפלגה הקרובה ביותר לתורה, יש בה אגו ואינטרסים לא טהורים,ועיננו הרואות מה שקרה בגוש קטיף, שמפלגות, שהיו אמונות על ארץ ישראל השלימה, נסוגו, אחר הבטחות, ואינטרסים מושחתים, הדואגים אך ורק לעצמם קודם כל. שלא רק שלא תורמים למצב הקיים אלא מובילים לפנינו קשיים וחורבנות, בכל התורה כולה. 3. מהיכי תיתי, שאנו צריכים לסמוך על הנציגים החרדיים בכנסת, שידאגו למצב הדת בארצינו הקדושה, הרי כל יחיד ויחיד מחוייב לדאוג לשמירת הדת אצלו,(ואנו מחוייבים לעמוד על הדת, היינו, בניית מקוואות, בתי כנסת , ובתי מדרש, וכל דיני התורה הקדושה, כמו המצב שהיה קודם המדינה, שחיו בין האומות) בד בבד שהמציאות טופחת על פנינו, והמצב עגום, בלשון המעטה. ואמנה לפרטים 1. חילולי שבת לאלפים ורבבות, כי גם אם ירצו לשנות את המצב, הרי הפרט לא מתחשב בכך, כי שקוע ברצונותיו האגוצנטריים, והרי "הדמוקרטיה" לא מקבלת זאת. וא"כ כל נציג חרדי בכנסת, לא יוכל לשנות מצב זה, כי זה נוגד חוק הדמוקרטיה, וגם הם יודעים שלא יכולים לשנות כלום. 2. מכירת אלפי נבילות ובשר חזיר בארצינו הקדושה, ללא שום חשבון ובעזות פנים. והרי כשרוצים לשנות המצב, הולכים לבתי ערכאות, והבג"ץ "פסק" שבמקום שיש רוב אוכלסיה האוכלת בשר זה, הרי אין לאסור. וכמו"כ בכל נושא שבתורתינו הק' , הבג"ץ שופט. וכמו"כ בעניני גיור של גויים, וחוק השבות, וכד'. הרי בג"ץ קובע על פי איזה קריטורינים זה גיור ומהי יהדות. א"כ מה המפלגות החרדיות יכולות להשפיע? ואם נאמר שמשמרות את המצב הקיים, הרי גם המצב הקיים, עגום וגרוע מאד. גם בתוך המחנה החרדי. ועיננו הרואות את המצב הקשה, נוער חרדי בועט בחינוך התורני שקיבל. החינוך נעשה כעסק מרוויח, ולא כחינוך אמיתי. המחנכים באים לעשות את העבודה היומית, להעביר כרטיס לקלבל משכורת בסוף החודש, וללכת. כמויות של תלמידים, שמעניקים להם חכמה מדע והשכל, ומודלים של הצלחה מזוייפת, לא מחנכים לפנימיות, וערכים פנימיים. התלמידים קולטים ערכים לקויים, ומודלים של הצלחה מזוייפת, שבו כל אשר שלל לו, גבור נוצח יקרא, כסף ותאוות, הם הערכים המובליים בחברה, בין החילונית, בין החרדית, לצערנו. מחלוקות רבות בתוך המחנה החרדי, השסוי והמפולג, מביאים לרדידות ושטחיות בדעת תורה, אין לב שלם לעבוד את ה' (איני מכליל ח"ו) עסקנים חרדיים בעלי אינטרגות מצחינות, מנהלים את הציבור, לפי שלל תאוותיהם וכוונותיהם המושחתות. וכמובן שלדעתי, איני רואה שום שינוי שיצא מתוך הכנסת, כי השינוי מתחיל באדם עצמו, שמתחיל לשנות את עצמו. ומתחיל ללכת באור של פנימיות התורה, ולאחד כוחות חיוביים ומועילים כאחד בה. לקרב כל אלו אשר ליבם צמא לדבר אלוקינו מלך, היא פנימיות התורה חכמת הקבלה. בזה אנו צריכים להצביע , ולהאמין שדבר אלוקינו יקום לעולם. בברכה, ובידידות, מעריכך בכל לב. בברכה,................
תשובה: את כל התופעות שציינת אני יודע, ואני מסכים עם כל מה שציינת. אין לי שום תקוה שההצבעה תשנה את הנושאים שבהם נקבת. ענין הבחירה אצלי, דהיינו שימת הפתק בקלפי הוא זניח ביותר, אל מול העבודה שיש לכל אחד לעשות על עצמו, שהיא ורק היא תכריע את גורל המערכה, הן בכלל והן בפרט. ופרסמתי מאמר שנושאו הוא הבחירה האישית של כל אחד בהשי"ת, וזה צריך להעשות מדי דקה, ולא אחת לכמה שנים.
ובכל זאת אמרתי את דעתי שצריך ללכת ולהצביע למפלגה הקרובה ביותר לתורה וחסידות. והסיבה היא משום שכך קבע מורי ורבי הרב"ש אשלג זצ"ל. ומי שמתיימר ללכת בדרך פנימיות התורה, יודע שהדבר הראשון הוא לשמוע בקול רבותיו, בין אם הוא מבין ובין אם אינו מבין. בין אם זה מוצא חן בעיניו, ובין אם זה אינו מוצא חן בעיניו. והסיבה שכך הורה הרב"ש זצ"ל לתלמידיו לדעתי היא - היות והבחירה היא כאן לא באדם זה או אחר, לא ברב זה או אחר, לא בעסקן זה או אחר, אלא הבחירה היא כאן בדרך. והדרך היא דרך היהדות המקורית האורגינלית שהושרשה מזה אלפי שנים עוד מאבותינו, על בסיס התורה והמצוות המקוריים ללא כל שינויים רפורמות וכדומה.
ישנן אסכולות שהולכות בדרך פנימיות התורה, וסוברות שחיצוניות התורה פשטה את הרגל, הן סוברות שצריך לעסוק בתיקון פנימיות לבו של האדם, אבל אין צורך לקיים מצוות. הן צוחקות מן היהודי החרדי הרגיל, אשר מניח תפילין בבוקר, ועוסק בתורה, ושומר שבת וכשרות וכדומה, מטעם שאינו עוסק בפנימיות התורה. ואנו באים ואומרים שלא יהא חלקינו עימם: יש ביהדות ב' קומות: קומה א' חלק הנגלה של התורה, החלק המעשי של התורה, כפי שנשמר על ידי יהודים במשך אלפי שנים. קומה ב' היא חלק הנסתר של התורה שהוא תיקון נפש האדם. ואנו באים ואומרים שאנו מאוחדים עם כלל היהדות החרדית בענין הקומה הא', כי אנו סוברים שקודם כל צריכים לקיים את כל המצוות כולן, ללא שום רפורמות, ורק אח"כ אפשר לבנות קומה ב'. ואנו לא מזלזלים ביהודים הפשוטים והתמימים מקיימי התו"מ, אלא אנו רואים את עצמינו כחלק מהם. ולכן הורה מורי ורבי זצ"ל להצביע ליהדות התורה, מטעם ההכרזה הזו שאנו שייכים ליהדות זו. אלא שאנו מוסיפים גם את הקומה הב'. ואנו מקוים שהיהדות החרדית בשלב מסוים תפנה ג"כ לעסק פנימיות התורה, וכבר אנו יודעים שיש התקדמות גדולה בענין זה.
שמעתי שיש גם כאלה שכלל לא הלכו להצביע, וזה בניגוד למה שהרב"ש זצ"ל הורה במפורש לתלמידיו, פעם אחר פעם. הרב"ש עצמו לא הלך להצביע וטעמו עמו, אבל לתלמידיו כן הורה להצביע. ואיני סבור שיש מי שיכול לדמות את עצמו לרב"ש, ולהעמיד את עצמו במעמד של אדמו"ר ואיש אלקים, אלא כל אחד צריך להעמיד את עצמו לכל היותר במעמד של תלמיד המציית לרבו, ולא במעמד של הרב עצמו. וכדי בזיון וקצף.
בכבוד רב ידידך
אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה