שאלה: לכב' מורי ורבי שלום וברכה,
כתוב בפרשת בשלח: '' תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ יְהוָה'', ומפרש רש''י '' מקדש - הטעם עליו זקף גדול להפרידו מתיבת השם שלאחריו המקדש אשר כוננו ידיך ה', חביב בית המקדש שהעולם נברא ביד אחת שנא' (ישעיהו מט) אף ידי יסדה ארץ ומקדש בשתי ידים ואימתי יבנה בשתי ידים בזמן שה' ימלוך לעולם ועד לעתיד לבא שכל המלוכה שלו ''. נמצאנו למדים שיבנה בהמ''ק לאחר תיקון של כ''א מאתנו. אך איך נוכל לבנות את מקדשנו הפנימי אם לא בעזרת הקב''ה בכבודו ובשתי ידיו ? שנאמר '' אִם ה' לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ'', אף שבחלדנו זה ממשמשים כעוורים בלילה.
תשובה: הנה יש באדם ב' כוחות: כח הנתינה, וכח הקבלה, ואנו משמשים בב' הכוחות הללו לפי הענין. בא רבינו בעל הסולם ואומר שבב' הכוחות הללו אנו צריכים להשתמש לא לתועלת עצמינו, אלא לתועלת הזולת והבורא, מתוך אהבת הזולת ואהבת הבורא. כי יכול האדם לתת עמ"נ לקבל, ויכול האדם לקבל עמ"נ לקבל, לכן ב' כוחות אלו צריך לתקן. וזה ענין שהבורא ברא את העולם ביד אחת, היינו שהעולם מושתת על נתינה, כמ"ש: "כי אמרתי עולם חסד יבנה", ולכן עיקר מאמצינו בראש ובראשונה הם שהנתינה תהיה באמת מתוך אהבה, ולא מתוך אינטרס. אבל לעתיד לבוא יבנה בית המקדש בב' ידים, שאפילו כאשר נקבל יהיה זה עמ"נ להשפיע, ולא עמ"נ לקבל, ונמצא שב' הידים, שהם ב' הכוחות - מתוקנים.
ובתחילה אנו צריכים להשתלם בכח הא', ואח"כ להשיג אף את תיקון הכח הב'. ובודאי שאנו צריכים את עזרת ה', אחרת לא יבנה בית המקדש.
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב
כתוב בפרשת בשלח: '' תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ יְהוָה'', ומפרש רש''י '' מקדש - הטעם עליו זקף גדול להפרידו מתיבת השם שלאחריו המקדש אשר כוננו ידיך ה', חביב בית המקדש שהעולם נברא ביד אחת שנא' (ישעיהו מט) אף ידי יסדה ארץ ומקדש בשתי ידים ואימתי יבנה בשתי ידים בזמן שה' ימלוך לעולם ועד לעתיד לבא שכל המלוכה שלו ''. נמצאנו למדים שיבנה בהמ''ק לאחר תיקון של כ''א מאתנו. אך איך נוכל לבנות את מקדשנו הפנימי אם לא בעזרת הקב''ה בכבודו ובשתי ידיו ? שנאמר '' אִם ה' לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ'', אף שבחלדנו זה ממשמשים כעוורים בלילה.
תשובה: הנה יש באדם ב' כוחות: כח הנתינה, וכח הקבלה, ואנו משמשים בב' הכוחות הללו לפי הענין. בא רבינו בעל הסולם ואומר שבב' הכוחות הללו אנו צריכים להשתמש לא לתועלת עצמינו, אלא לתועלת הזולת והבורא, מתוך אהבת הזולת ואהבת הבורא. כי יכול האדם לתת עמ"נ לקבל, ויכול האדם לקבל עמ"נ לקבל, לכן ב' כוחות אלו צריך לתקן. וזה ענין שהבורא ברא את העולם ביד אחת, היינו שהעולם מושתת על נתינה, כמ"ש: "כי אמרתי עולם חסד יבנה", ולכן עיקר מאמצינו בראש ובראשונה הם שהנתינה תהיה באמת מתוך אהבה, ולא מתוך אינטרס. אבל לעתיד לבוא יבנה בית המקדש בב' ידים, שאפילו כאשר נקבל יהיה זה עמ"נ להשפיע, ולא עמ"נ לקבל, ונמצא שב' הידים, שהם ב' הכוחות - מתוקנים.
ובתחילה אנו צריכים להשתלם בכח הא', ואח"כ להשיג אף את תיקון הכח הב'. ובודאי שאנו צריכים את עזרת ה', אחרת לא יבנה בית המקדש.
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה