ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

פתיחה לפירוש הסולם

שאלה: לכבוד הרב גוטליב שלום,
באות ד', בפתיחה לפירוש הסולם, מסביר בעל הסולם שבגלל שבספירת התפארת ירדו קומות הספירות מבחינת ג"ר, נשתנו שמות הספירות הפנימיות שבספירת התפארת לחג"ת נ"ה.
האם הכוונה בכך ש"ירדו קומות הספירות מבחינת ג"ר", היא שספירת התפארת היא כבר לא ספירה של ראש? אם כן, אז גם מלכות איננה ספירה של ראש, ועל כן הספירות הפנימיות שבספירת המלכות - גם הן צריכות לקבל שם חדש. למה לא לומדים כך לגבי מלכות?
עוד מסביר בעל הסולם, באות ד', כי ספירת היסוד איננה בחינה נוספת, אלא בחינת כולל בלבד. האם ספירת היסוד איננה ספירה באמת, בדומה לספירת הדעת?
באור שלום, של אות ד', מובא משל לסלט, העשוי מחמישה מינים של ירקות, אשר הערבוב שלהם ביחד מקבל את השם סלט. הסלט, אם כך, איננו ירק נוסף, אלא שם כולל לערבוב של הירקות. האם אפשר ללמוד מכך שספירת היסוד איננה באמת ספירה, אלא שם כולל לחג"ת נ"ה? אם ספירת היסוד איננה באמת ספירה - אז צריכות להיות רק 9 ספירות, ולא עשר.
ועוד - למה בספירות הפנימיות שבספירת התפארת, אנו מבחינים בבחינה כוללת לספירות הפנימיות, שהיא היסוד, ובשאר הספירות לא?
תשובה: באות ד', בפתיחה לפירוש הסולם, מסביר בעל הסולם שבגלל שבספירת התפארת ירדו קומות הספירות מבחינת ג"ר, נשתנו שמות הספירות הפנימיות שבספירת התפארת לחג"ת נ"ה.
האם הכוונה בכך ש"ירדו קומות הספירות מבחינת ג"ר", היא שספירת התפארת היא כבר לא ספירה של ראש? אם כן, אז גם מלכות איננה ספירה של ראש, ועל כן הספירות הפנימיות שבספירת המלכות - גם הן צריכות לקבל שם חדש. למה לא לומדים כך לגבי מלכות?
באופן כללי גם לגבי מלכות לומדים שספירותיה הן חג"ת נ"ה, היינו שירדו מג"ר לו"ק. כי כל מה שיש למלכות מקבלת מז"א, ואינה יכולה להיות יותר ממנו.
עוד מסביר בעל הסולם, באות ד', כי ספירת היסוד איננה בחינה נוספת, אלא בחינת כולל בלבד. האם ספירת היסוד איננה ספירה באמת, בדומה לספירת הדעת?
ספירת היסוד היא כן ספירה ממנין הספירות, אבל כוונתו לומר שאין לה תכונה משלה, כי יש רק ה' תכונות, ואילו היא ספירה אשר כוללת את ה' הספירות יחד.
באור שלום, של אות ד', מובא משל לסלט, העשוי מחמישה מינים של ירקות, אשר הערבוב שלהם ביחד מקבל את השם סלט. הסלט, אם כך, איננו ירק נוסף, אלא שם כולל לערבוב של הירקות. האם אפשר ללמוד מכך שספירת היסוד איננה באמת ספירה, אלא שם כולל לחג"ת נ"ה? אם ספירת היסוד איננה באמת ספירה - אז צריכות להיות רק 9 ספירות, ולא עשר.
ועוד - למה בספירות הפנימיות שבספירת התפארת, אנו מבחינים בבחינה כוללת לספירות הפנימיות, שהיא היסוד, ובשאר הספירות לא?
מכיון שהת"ת צריך להשפיע למלכות, לכן צריכה להיות אצלו ספירה אשר כוללת את כל התכונות ומשפיעתן למלכות. כידוע שהמלכות היא כנסת ישראל, היינו שכוללת את כל נשמות ישראל, וממילא צריכה לקבל את כל סוגי ההשפעות, מכיון שבנשמות ישראל יש את כל סוגי ההשפעות.
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב

אין תגובות: