ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

רבה של אישה

שאלה: איך אשה יכולה להדבק ברב אמיתי?
תשובה: לפי ענ"ד רבה של האשה צריך להיות בעלה, ועליו כל סמיכתה, ומשאה ומתנה של האשה צריך להיות עם בעלה, כי הוא צריך להיות מרכז חייה, וגולת הכותרת של חייה, ואין מקום לגבר נוסף בחייה. וכך ע"פ התורה צריך להראות עולמה של אשה: "כל כבודה בת מלך פנימה", האשה היא עקרת הבית, אשר מגדלת את ילדיה לתו"מ, ועיניה נשואות לבעלה. כי צריכה להחשיבו כמלך, ומבחינתה צריך הוא להיות גדול הדור, נאהב ונערץ ונכבד.
ורע בעיני המעשה אשר יצא בשנים האחרונות אשר יש לאשה רב משלה, שיש לה משא ומתן איתו, ויש שמשתתפות בשיעורים של רב כתלמיד מן השורה בקביעות, בלווי שאלות ותשובות, ונעשה נערץ עליהן. וכל זה אינו מגדרי הצניעות, ואינו דרך התורה, וכבר רבו התקלות מחמת זאת, רח"ל. אלא כל שאלה תביא בפני בעלה, ובאם הוא אינו יודע, ילך הוא לברר אצל רבותיו, ויביא אח"כ לחמו הביתה. ואדרבא שאלותיה ודרישותיה יכריחוהו להתאמץ ולהשתלם וללמוד, עמ"נ לדעת להשיב כיאות. ובאם באמת חשקה נפשה בתורה, בזמנה הפנוי (אחר הבישולים הכביסות הגיהוצים והנקיונות וכו'), צריכה לבקש מבעלה שיקדיש מזמנו לה, וילמדה. ובאם היא צמאה ליותר ממה שיכול לתת לה, יכולה לשמוע קלטות של שיעורים, או כל צורה אחרת של תיקשורת המספקת שיעורי תורה.
ובאם תבקש האשה חיבור וקשר עם צדיקי הדור, תעשה זאת דרך בעלה. כי כך צריך להיות הסדר: לגבר יש רב או רבי אשר בו הוא דבוק בכל יכולתו, לקבל תורה ודרכי עבדות ה', והאשה יכולה לקבל יניקה רוחנית מן התוכן של בעלה לפי צורכה, מתוך חיבורה בבעלה. וכך תוכל להשכיל ולהתפתח בתורתו של הרבי, באם תרצה.
שאלה: האם לאשה אסור להעריץ ולהעריך אף אחד מחוץ לבעלה, האם רק בעלה הוא הצדיק היחיד בדור, ואין עוד אחרים? תשובה: ודאי שמותר ורצוי שתעריך את גדולי הדור, אבל קשר אישי צריך להיות לה רק עם בעלה.
ונמצא א"כ ב' משימות נכבדות בעולמה של האשה: א) החיבור עם בעלה, ע"ד "ואהבת לרעך כמוך", בכל המובנים. וזה כולל את כל מה שאשה צריכה לעשות בביתה, כי אחר הכל, זהו בכדי להועיל לבעלה. ואת עיקר מירצה ושאיפתה להשתפר בבין אדם לחבירו, ולהגיע לענין "ואהבת לרעך כמוך" תפנה כלפיו. ב) ענין גידול ילדיה, לחיי תו"מ ועבדות ה'. וגם כאן יש עבודה אישית רבה, של סובלנות וסבלנות, וענין של אמונה בהשגחה פרטית, כי הרבה רוגז ודאבון נפש ועצבים ועצבות אפשר לחסוך ע"י שחיים חיי אמונה בה'. ורק אחר כל זאת, יש מקום לעבודה שבין אדם לחבירו, גם עם חברות, שכנות, וכו'.
ולפיכך באמת חשוב מאד ענין החתונה, ולכן בכל הדורות הקפידו בית ישראל לקחת חתן לבתם - אדם שהוכיח את עצמו כבר בתור בחור, כדבוק בתורה, וכאדם שעמל ומתייגע בעבודת המידות. כי אז כל הנ"ל יותר טבעי ופשוט.

שאלה: מה תעשה אשה שאינה נשואה?
תשובה: קודם כל צריכה לעשות השתדלות מקסימלית להתחתן, כי לא טוב היות האדם לבדו. ובפרט אשה. כי ע"פ דרך חשיבת התורה רואים שהאשה מצד הטבע, תמיד צריכה להיות ברשות מישהו, ולא בודדה ללא רשות. למשל מענין נדרים רואים, שהאשה צריכה להיות או ברשות אביה, או ברשות בעלה, כי צריכה מישהו שיפר את נדריה. כמובן שלא הכל בידי אדם, אבל להשתדל צריכים.
ובעוונותינו יש אלמנות רבות, ועוד יותר גרושות, ועוד יותר נשים שלא התחתנו אף פעם. סיבת הדבר לענ"ד:
אלמנות, מטעם "והיה אם שמוע תשמע בקול ה' אלקיך והאזנת למצוותיו, כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך, כי אני ה' רופאך". ומכלל לאו נשמע ההן, שאם אדם לא ישמע בקול ה' אלקיו, אזי השי"ת כן ישים עליו מחלה, רח"ל. ואין אני מאשים כאן את אלו שנפטרו ח"ו בנ"ל, אלא להפך: פעמים רבות "הצדיק נתפס בעוון הדור", הוי אומר שכל אחד צריך לומר לעצמו: אני הוא האשם בכך שאנשים נפטרים, כי מחמת ריבוי עוונותי השי"ת נותן בהם מחלות, ולכן הם נפטרים.
גרושות, מטעם שלמדנו מדרכי הגוים, שאצלם הכל נקבע ע"פ תענוגי התאוות, ולכן מחליפים בני זוג השכם והערב. רח"ל. אבל דרך התורה היא שאדם יחיה עם בן הזוג שהועיד לו השי"ת, ויעבוד על עצמו, לתקן את מגרעותיו, ולקבל את השני באהבה. וגם אם לא מתמלאות כל תאוותיו, וגם אם קשה לו, ויש דברים רבים שמפריעים לו אצל בן הזוג, יעבוד על עצמו, להסתפק במה שיש, ולהביט בצדדים החיוביים שבבן הזוג. וכי באנו לעולם בכדי שיתמלאו כל תאוותינו, או עבור ההפך?
נשים לא נשואות, ג"כ מטעם שלמדנו מדרכי הגוים, שיצרו איזה דמיון של סוג יחסי אשה וגבר הקרוי אצלם "אהבה", ומשתחווים לדמיון הזה בכל לב. ולפיכך נשים מחפשות את הגבר שאיתו תרגשנה שלימות ואהבה, ומציירות בדמיונן איזו דמות ערטילאית, שהיא "נסיך החלומות" שלהן. אבל כל זה הוא הבל ורעות רוח, כי גישת היהדות שאדם צריך להתחתן, עם בן זוג שמתאים לו ע"פ ההגיון, ולא לבנות דברים על הרגש והדמיון החולפים. אלא כפי ששמעתי ממורי ורבי אדמו"ר זצ"ל: אדם צריך להגדיר לעצמו את התכונות הרצויות לו אצל בן זוגו, ולאחר שנפגש כמה פעמים יעשה הערכת מצב, ובאם יש שישים אחוז ממה שרוצה, יתחתן. וענין הרגשות הנעלות והאהבה כל זה צריך להיות, אבל לאחר החתונה, ולא לפניה. כי ענין החתונה משמעותו עבודה עצמית, של התבטלות לבן הזוג, ושל "ואהבת לרעך כמוך" וכו', וממילא, מתחילה צריכים לבחור את בן הזוג, ע"פ הקריטריונים הנ"ל, ואח"כ ודאי שמזומנת עבודה, כי בכל אדם יש חסרונות, וב' אנשים שצריכים לחיות ביחד, חייבים לותר אחד לשני, ולסבול כל מיני נטיות של השני, ותמיד ישאר עוד מקום עבודה רב. כך שלבחור ולבדוק בצורה מופרזת, אינו הגיוני. אלא לאחר החתונה לפי שיעור העבודה העצמית של כל אחד מבני הזוג, כך מתפתחים הרגשות ומתעלים, ומתעצמת האהבה, בעזה"ש.

שאלה: ובכל אופן, מה תעשה אשה שאין לה בעל, איך תלמד תורה בכל מה שנוגע לחובותיה בעבודת ה'? האם מותר לאשה להשתתף בשיעורים של רבנים, או לשמוע קלטות משיעורי רבנים, או לינוק מכל צורת תיקשורת אחרת דברי תורה?
תשובה: לשמוע קלטות, או כל צורת תקשורת אחרת המעבירה דברי תורה, ודאי לגיטימית. גם לאחרונה יש נשים כשרוניות שלמדו בעצמן, ונעשו רבניות מגידות שיעורי תורה, וזה ודאי לגיטימי וטוב. שאלת שאלות הלכתיות בטלפון, לרב פוסק, ג"כ נכונה, מטעם שבד"כ הדברים קצרים ועניניים, ואינם גולשים לשום ענין אישי. ובאם אשה כזו רוצה להשתתף בשיעור של רב, אזי יכולה לעשות זאת, אבל ללא שום יצירת קשר אישי.
והשי"ת יעזרנו, בכל המובנים, שנלך אך ורק בדרכו.

אין תגובות: