ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

על מה לעשות תשובה?

שאלה: שמעתי מהרב בשיעור שצריך להחשיב את כל הפעולות שהיו בעבר שהם מה', גם העבירות.
והשאלה שלי היא על מה עושים תשובה? הרי הכל בא מה' , על מה אני מתחרט?
תשובה: כאשר מסתכלים על העבר, ורואים שעשינו עבירות, עלינו ליחסם לבורא יתברך. התשובה משמעותה שאנו מבקשים מהבורא שירחם עלינו, ולא יכניס אותנו למצבים של עבירה. שלא נבוא למצבים חמורים, שבגללם הבורא נאלץ להכניס אותנו למצבים של עבירה, בכדי להענישנו.
אני מצרף קטע ממאמר בספר "ה' שמעתי שמעך" הנוגע לענין זה:
האדם צריך להשתדל ללכת תמיד בדרך שהוא דבוק בו ית', כלומר שכל מחשבותיו יהיו בו ית'. היינו, אם אפילו שהוא נמצא במצב הכי גרוע, שאי אפשר להיות ירידה יותר גדולה מזו, אל יצא מרשותו ית', כלומר לחשוב שיש רשות אחרת, שהיא לא נותנת לו להיכנס לקדושה, שבידה להטיב או להרע. פירוש, שאל יחשוב שיש עניין כוח של סיטרא אחרא, שהיא לא נותנת לאדם לעשות מעשים טובים וללכת בדרכי ה', אלא יחשוב שהכל נעשה מצד ה'.
וזהו כמו שאמר הבעל שם טוב, שמי שאומר שיש כוח אחר בעולם היינו קליפות, האדם הזה נמצא בבחינת "ועבדתם אלוהים אחרים", שלאו דווקא במחשבה של כפירה הוא עובר עבירה. אלא אם הוא חושב שיש עוד רשות וכוח חוץ מה', הוא עובר עבירה. ולא עוד, אלא מי שאומר שיש לאדם רשות בפני עצמו, היינו אומר שאתמול הוא בעצמו לא היה רוצה ללכת בדרכי ה', גם זה נקרא "עובר עבירה של כפירה". כלומר שאינו מאמין שרק הבורא הוא מנהיג העולם.
אולם בזמן שעבר איזה עבירה, ובטח שהוא צריך להתחרט ולהצטער על מה שעשה את העברה, גם כאן צריכים לסדר את סדרי הצער והכאב: על איזו נקודה הוא תולה סיבת גורם העבירה, שעל נקודה זו צריך להצטער.
והאדם צריך להצטער אז ויאמר: "זה שעשיתי את העבירה, הוא מסיבת שהקב"ה זרק אותי מהקדושה, למקום טינופת לבית הכיסא, ששם מקום הפסולת". כלומר, שה' נתן לו רצון וחשק להשתעשע ולנשום אויר במקום סרחון. (ואפשר לומר המובא בספרים, שלפעמים האדם בא בגלגול חזיר, שהאדם מקבל רצון וחשק לקבל חיות מדברים שכבר אמר עליהם שהם פסולת, ועכשיו הוא שוב רצה לקבל מהם מזונות).
וכמו כן בזמן שהאדם מרגיש שעכשיו הוא נמצא בבחינת עליה, ומרגיש קצת טעם בעבודה - אל יאמר: "עכשיו אני נמצא במצב, שאני מבין שכדאי להיות עובד ה'". אלא הוא צריך לדעת, שעכשיו הוא מצא חן בעיני ה', לכן הקב"ה מקרבו, ומשום זה הוא מרגיש עכשיו טעם בעבודה. ויזהר שאף פעם לא לצאת מרשות הקדושה, לומר שיש עוד מי שפועל חוץ מהקב"ה. עכ"ל.
בברכה ידידך
אברהם מרדכי גוטליב

אין תגובות: