שאלה: שלום!
לכבוד הרב שלום וברכה, קודם כל ארצה לשתף אתכם בהערכתי הרבה על הנעשה בבית מדרשכם, על הביאורים וההארות בפתיחה במתן-תורה ובשמעתי שפשוט מאפשרים גישה ללימוד, ובפרט האתר הנפלא הזה שמאפשר גם לרחוקים מקרית יערים לבוא ולהתקרב ולקבל הדרכה של תורה בפשטות בלחיצת כפתור.
ארצה לשאול 3 שאלות שאינן קשורות זו לזו:
א) האם יש קשר בין חיה(להבדיל מבהמה) לאור החיה?
ב) מדוע בפתיחה בעמוד פג' הרב ברוך שלום זצ"ל מצייר בשרטוט את טבור דס"ג נמוך מטבור דע"ב (שעל פי סדר המדרגה הוא היה צריך להיות גבוה יותר)?
ג) שמעתי באחד השיעורים ששודרו באתר שהרב מדבר על החורבן האקולוגי ועל הקשר לרצל"ק, עכשיו מהי מידת ההשתדלות שהאדם צריך לעשות בזה העניין, שמצד אחד לא ראיתי בספרות הקדש התייחסות הלכתית או מוסרית לעניין ואפילו ראיתי קהילות יהודיות של כביכול אנשים שלמים מצד המעשה ובכל זאת יוצרים נזק סביבתי(האין זה חילול ה? חילול הארץ?), ובפרט הקושי בימינו שיש המון יצור של אשפה וזיהום, וכשהאדם אינו חוקר את העניין ברמה המדעית אז יכול מאוד להיות שהוא פוגע בסביבה מבלי להיות מודע לזה, ומצד שני אם האדם יעשה כל שבכוחו לעשות בזה העניין אז ללא ספק הוא יאלץ להתרחק מפנימיותו ולעסוק בחיצוניות, אשמח אם תוכל לבאר לי את הסוגיה.
תודה, ברכה והצלחה.
תשובה: תודה על דבריך.
א) חיה מרמזת על אור החיה, כפי שהסברתי בשיחה שנתתי לאחרונה בפרדס חנה, את מאמר הזה"ק על ענין שעשו היה צד חיות, היינו שהיה ממשיך את אור החיה. מאידך גיסא במרכבה העליונה יש: א) אריה - קו ימין. ב) שור - קו שמאל. ג) נשר - קו אמצעי. ד) אדם המקבל משלושתם. רואים אנו ששור שהוא בהמה, מרמז על קו שמאל, דהיינו המשכת אור החיה ג"כ. והנראה לענ"ד שחיה יותר מרמזת על האור, ואילו בהמה יותר על כלי הקבלה, שהם כלים בהמיים, הממשיכים תענוג.
ב) אם פרצוף ס"ג היה מסתיים על הטבור דפרצוף ע"ב, דוגמת שע"ב הסתיים על הטבור דגלגלתא, אזי הטבור דס"ג היה צריך להיות מעל הטבור דע"ב. אולם פרצוף ס"ג, אפילו הטעמים דס"ג, לא הסתיימו על הטבור דע"ב, אלא הסתיימו בדיוק היכן שע"ב הסתיים. ובאם תשים לב, כתוב באותה שורה: טבור/סיום. כי בס"ג יש ב' קומות מרוחקות זו מזו, הטעמים דס"ג הסתיימו בדיוק בסיום רגלין דע"ב, ולגביהם כתוב סיום. והנקודות דס"ג התפשטו עד נקודה דעוה"ז, ולגביהן כתוב טבור.
והענין הוא, דהנה היות וס"ג בנוי על תכונת הבינה, שהיא תכונת השפעה וחסדים, לכן אינו כ"כ מוגבל כמו ע"ב, שבנוי על חכמה וכלי קבלה. ומסיבה זו הטעמים דס"ג מתפשטים אף למטה מטבור דע"ב, שהוא בחי"ג דעביות. ואילו הנקודות דס"ג אפילו מתפשטות למטה מטבור דגלגלתא, שהוא בחי"ד דעביות. ומכיון שבטעמים דס"ג יש ג' דהתלבשות, לכן אינם מתפשטים למטה מטבור דגלגלתא, דשם הוא ד'. משא"כ הנקודות דס"ג שיש בהן רק ב' דעביות בלבד, והם חסדים טהורים, לכן יכולים להתפשט אפילו למקום הבחי"ד דעביות.
ג) לדעתי אדם צריך להשתדל בזה ברמה הפרטית הפשוטה, כי עיקר עסקינו הוא בלימוד התורה הקדושה, ובודאי שאסור לאדם לבטל את זמנו בלימוד מדעים שונים. כפי שאדם שזקוק לרפואה לא ילך ללמוד רפואה, אלא יעזר במה שקיים ותו לא. רק מתוך שהתורה מחנכת להתחשבות מירבית באלקים ואדם, לכן אדם צריך להזהר שלא לפגוע בדומם בצומח או בחי שבסביבתו. ומדובר ברמה הפרטית המקומית, כגון שידאג לא לזהם את סביבתו ככל שניתן. כשהולך לטייל בטבע, שלא ישאיר בטבע ח"ו נילונים פלסטיקים ניירות וכדומה. אם יש לו חצר עם עצי פרי וכדומה, שידאג לזון אותה באמצעים טבעיים, ומה שפחות להשתמש ברעלים שונים, כגון חומרי הדברה וכדומה, הכל לפי האפשרות והיכולת. אבל לא כדאי להשקיע בדבר זה את כל הראש, לא ולא, אלא לפי המזדמן בחיי היום יום.
ידידך
המצפה כבר לשמוע בשורות טובות ממך
אברהם מרדכי גוטליב
לכבוד הרב שלום וברכה, קודם כל ארצה לשתף אתכם בהערכתי הרבה על הנעשה בבית מדרשכם, על הביאורים וההארות בפתיחה במתן-תורה ובשמעתי שפשוט מאפשרים גישה ללימוד, ובפרט האתר הנפלא הזה שמאפשר גם לרחוקים מקרית יערים לבוא ולהתקרב ולקבל הדרכה של תורה בפשטות בלחיצת כפתור.
ארצה לשאול 3 שאלות שאינן קשורות זו לזו:
א) האם יש קשר בין חיה(להבדיל מבהמה) לאור החיה?
ב) מדוע בפתיחה בעמוד פג' הרב ברוך שלום זצ"ל מצייר בשרטוט את טבור דס"ג נמוך מטבור דע"ב (שעל פי סדר המדרגה הוא היה צריך להיות גבוה יותר)?
ג) שמעתי באחד השיעורים ששודרו באתר שהרב מדבר על החורבן האקולוגי ועל הקשר לרצל"ק, עכשיו מהי מידת ההשתדלות שהאדם צריך לעשות בזה העניין, שמצד אחד לא ראיתי בספרות הקדש התייחסות הלכתית או מוסרית לעניין ואפילו ראיתי קהילות יהודיות של כביכול אנשים שלמים מצד המעשה ובכל זאת יוצרים נזק סביבתי(האין זה חילול ה? חילול הארץ?), ובפרט הקושי בימינו שיש המון יצור של אשפה וזיהום, וכשהאדם אינו חוקר את העניין ברמה המדעית אז יכול מאוד להיות שהוא פוגע בסביבה מבלי להיות מודע לזה, ומצד שני אם האדם יעשה כל שבכוחו לעשות בזה העניין אז ללא ספק הוא יאלץ להתרחק מפנימיותו ולעסוק בחיצוניות, אשמח אם תוכל לבאר לי את הסוגיה.
תודה, ברכה והצלחה.
תשובה: תודה על דבריך.
א) חיה מרמזת על אור החיה, כפי שהסברתי בשיחה שנתתי לאחרונה בפרדס חנה, את מאמר הזה"ק על ענין שעשו היה צד חיות, היינו שהיה ממשיך את אור החיה. מאידך גיסא במרכבה העליונה יש: א) אריה - קו ימין. ב) שור - קו שמאל. ג) נשר - קו אמצעי. ד) אדם המקבל משלושתם. רואים אנו ששור שהוא בהמה, מרמז על קו שמאל, דהיינו המשכת אור החיה ג"כ. והנראה לענ"ד שחיה יותר מרמזת על האור, ואילו בהמה יותר על כלי הקבלה, שהם כלים בהמיים, הממשיכים תענוג.
ב) אם פרצוף ס"ג היה מסתיים על הטבור דפרצוף ע"ב, דוגמת שע"ב הסתיים על הטבור דגלגלתא, אזי הטבור דס"ג היה צריך להיות מעל הטבור דע"ב. אולם פרצוף ס"ג, אפילו הטעמים דס"ג, לא הסתיימו על הטבור דע"ב, אלא הסתיימו בדיוק היכן שע"ב הסתיים. ובאם תשים לב, כתוב באותה שורה: טבור/סיום. כי בס"ג יש ב' קומות מרוחקות זו מזו, הטעמים דס"ג הסתיימו בדיוק בסיום רגלין דע"ב, ולגביהם כתוב סיום. והנקודות דס"ג התפשטו עד נקודה דעוה"ז, ולגביהן כתוב טבור.
והענין הוא, דהנה היות וס"ג בנוי על תכונת הבינה, שהיא תכונת השפעה וחסדים, לכן אינו כ"כ מוגבל כמו ע"ב, שבנוי על חכמה וכלי קבלה. ומסיבה זו הטעמים דס"ג מתפשטים אף למטה מטבור דע"ב, שהוא בחי"ג דעביות. ואילו הנקודות דס"ג אפילו מתפשטות למטה מטבור דגלגלתא, שהוא בחי"ד דעביות. ומכיון שבטעמים דס"ג יש ג' דהתלבשות, לכן אינם מתפשטים למטה מטבור דגלגלתא, דשם הוא ד'. משא"כ הנקודות דס"ג שיש בהן רק ב' דעביות בלבד, והם חסדים טהורים, לכן יכולים להתפשט אפילו למקום הבחי"ד דעביות.
ג) לדעתי אדם צריך להשתדל בזה ברמה הפרטית הפשוטה, כי עיקר עסקינו הוא בלימוד התורה הקדושה, ובודאי שאסור לאדם לבטל את זמנו בלימוד מדעים שונים. כפי שאדם שזקוק לרפואה לא ילך ללמוד רפואה, אלא יעזר במה שקיים ותו לא. רק מתוך שהתורה מחנכת להתחשבות מירבית באלקים ואדם, לכן אדם צריך להזהר שלא לפגוע בדומם בצומח או בחי שבסביבתו. ומדובר ברמה הפרטית המקומית, כגון שידאג לא לזהם את סביבתו ככל שניתן. כשהולך לטייל בטבע, שלא ישאיר בטבע ח"ו נילונים פלסטיקים ניירות וכדומה. אם יש לו חצר עם עצי פרי וכדומה, שידאג לזון אותה באמצעים טבעיים, ומה שפחות להשתמש ברעלים שונים, כגון חומרי הדברה וכדומה, הכל לפי האפשרות והיכולת. אבל לא כדאי להשקיע בדבר זה את כל הראש, לא ולא, אלא לפי המזדמן בחיי היום יום.
ידידך
המצפה כבר לשמוע בשורות טובות ממך
אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה