ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

האם נשמת אדם בעוהז היא כנגד ז"א דאצילות?

שאלה: שלום וברכה לרב שליט"א,
האם נשמת האדם בעולם הזה, היא כנגד נשמת האדם של ז"א דאצילות? כלומר האם נכון לומר שכל המהלכים והתהליכים שעוברים על ז"א דאצילות, החל מעיבור, וכלה ביניקה ומוחין, האם הם פועלים גם על נשמת האדם בעולמינו זה "מהבחינה שכנגדו" ? (כי העולם הזה הוא ענף מהעולמות העליונים, ואותם חוקים שפועלים בעולמות העליונים פועלים גם בעולמינו זה. (וההבדל בין העולמות הוא מבחינת החומר).
למשל, עד כמה שזכור לי מהלימוד (אם אני לא טועה), ז"א דאצילות נולד עם נ"ר דרוח, אז האם גם תינוק בעולמינו זה נולד עם נ"ר דרוח?
כל המהלכים של העיבור של ז"א, ברחם של אמא (בישסו"ת), במשך 9 חודשים, האם הם נכונים מהבחינה שכנגדו לתהליכים שעוברים אצל אם בהריון בעולם הזה? כולל היניקה של ז"א דאצילות, וכנגדו יניקה של התינוק בעולם זה, עד גיל שנתיים, ותחילת דיבורו של התינוק שכנגדו שמתחיל להיות עיבור ב' הראשון של ז"א דאצילות?
או למשל האם במנחה דשבת נשמת האדם שלנו, עולה בעולמות כמו ז"א דאצילות שמגיע לא"א, ומקבל (אם אני לא טועה) אור חיה, האם גם נשמתינו זוכה למוחין דחיה?
לסיכום: האם יש קשר מהבחינה שכנגדו בעולמינו על התהליכים שעוברים על נפשינו בעולם הזה, כנגד התהליכים שלומדים בתע"ס?
בברכה ובתודה מראש  .............

תשובה: ל............
אכן האדם דעוה"ז נמשך מן הז"א דאצילות. אבל ענין של ענף ושורש מדבר רק על ההליכים הפיזיים והנפשיים הטבעיים. כלומר כל ההליכים הפיזיים שמתרחשים לגבי עיבור של האשה, ולגבי עוברה, ולגבי לידתו וסדרי גדילתו הטבעיים, נמשכים מן השורשים הרוחניים. וכן סדר ההתפתחות הנפשי השכלי נגזר מן השורשים הרוחניים. אבל מה שמתרחש באדם מבחי' רוחנית כבר הוא פועל יוצא מעבודתו. הגדרה של נרנח"י דנפש שניתנת בעובר, יכולה להגדיר את מדת החיים שיש לעובר, אבל ודאי לא דרגה רוחנית. כי דרגה רוחנית שייכת לאדם רק כאשר מתפתח ומתחיל בעבודת המסכים על הרצון לקבל, ובפיתוח הרצון להשפיע. ולפיכך מדרגה של עובר מבחי' רוחנית יכול להשיג רק אדם מבוגר.
ולפיכך במנחה דשבת רוב בני האדם אינם שייכים כלל לענין עליית הנשמה במדרגות הרוחניות, אלא רק אדם שזיכך את עצמו מכל הרצון לקבל הגשמי, ומכל הרצון לקבל הרוחני, והגיע לדרגת הזיכוך של עולם האצילות, הוא זה שנשמתו עולה בליל שבת, או בשבת במוסף, או בשבת במנחה (יחידה). ניתן אבל לומר שגם אדם שנמצא עדיין מחוץ להיכל המלך, מ"מ לפי מעשיו וזיכוכו זוכה להתעלות מסוימת והרגשת מציאות השי"ת, יותר ממה שיש לו בימות החול, וזה נמשך מן השורשים הרוחנים ההם. אבל ודאי לא ניתן לומר שעולה למדרגות רוחניות דוגמת א"א, או שזוכה לאור החיה או היחידה.
בכבוד רב, אברהם מרדכי גוטליב

שאלה: שלום הרב,
תודה רבה מקרב לב על התשובה.
למען הסר ספק בהבנתי, שהבנתי כמו שכתבת שיש קשר בין כל התהליכים הגשמיים, הנפשיים,הרוחניים הטבעיים שקורים לז"א דאצילות לנשמת האדם בעולם הזה (ולא לעבודתו הרוחנית של האדם, כי אז האדם צריך לפעול מתוך בחירה ולהפעיל מסך)
למדתי בתע"ס שז"א דאצילות נולד עם נפש רוח דרוח, לאחר שבזמן העיבור ברחם הוא קיבל נרנח"י דנפש, וראה מסוף העולם עד סופו. אבל כאשר נולד ז"א, הוא נכנס מיד למצב קטנות/יניקה ( ויניקה קשורה לאור הרוח.)
שאלתי: איזה חיות מקבל התינוק בעולם הזה מיד עם לידתו? האם אותה חיות כמו ז"א דאצילות שנולד, דהיינו נפש רוח דרוח?
בברכה, ותודה מראש ...........

תשובה: ל..........
נפש רוח דרוח היא מדרגה אלוקית. ולתינוק אין שום קשר לדביקות בה', כי כולו רצון לקבל גשמי נמוך, לכן אין לו קשר לנפש רוח דרוח. ורוב האנשים בעולמנו בני השבעים והשמונים עדיין לא חוו מה זה נרנח"י דנפש אפילו. אבל ודאי שהתינוק בלידתו מקבל חיות פיזית מתקדמת מעבר למה שהיה לו בעיבור, וזה נמשך מהעובדה שברוחניות כאשר העובד ה' עובר ממצב של עיבור רוחני ללידה רוחנית הוא מקבל אור קצת יותר גדול מאשר בעיבור.

שאלה: תודה רבה על התשובה.
כמובן שלא חשבתי שלתינוק יש איזה שהיא מדרגה אלוקית. (כי בשביל מדרגה צריך לעשות עבודה רוחנית), כי יש לו רק חיות ברמה של קיום.
מה שהיה חשוב לי לראות את הזהות בין רמת החיות המינימלית (של קיום) שנולד ז"א דאצילות, עם רמת החיות (קיום) של תינוק בעולם הזה, והשאלה אם הם זהים, בלי שאגדיר רמות של אור/של חיות,
בברכה, ותודה על כל המאמץ והההתיחסות.

שלום הרב,
התבררה לי כנראה התשובה לקושיה שנתקלתי בה.
מה שכתבתי שאדם בעולם הזה נולד עם נ"ר דרוח – זה נכון לנפש הבהמית של האדם, שמתאים ללידת ז"א דאצילות.
מה שאדם נולד בעולם הזה בבחינת נקודה הוא בבחינת הנפש השכלית. זה מסביר את מקור הטעות שלי שכתבתי שאדם נולד עם נ"ר דרוח, ובעצם מדובר על הנפש הבהמית ולא השכלית.
בברכה, ובתודה על כל העזרה וההתייחסות .........

תשובה: ל....
רעיון יפה.
אמג

אין תגובות: