בס"ד
שאלה: לכב' הרבי שליט"א,
מדוע יש כ"כ הרבה קבוצות בין תלמידי הרב"ש, ואין ביניהן שום קשר?
בתודה, ....................
תשובה: לכב' ..................
ענין שמאל היינו קו של ביקורת עצמית שחונכנו בו. כי ע"פ דרך האמת אדם צריך לעשות ביקורת נוקבת על עצמו מידי יום ביומו, לגבי מצבו: האם עמד במשימת אהבת חברים במעשה בדיבור ובמחשבה? האם השיג יראת שמים? האם בכלל מענין אותו ממציאות השי"ת, או שאכפת לו רק מעצמו? וכו'. קו שמאל זה הוא הכרחי בכדי שהאדם יחיה ע"פ אמות מידה אמיתיות - שידע את מצבו הרע באמת. כי הקב"ה אמת, וחותמו אמת, ולכן אדם שחי בשקר אינו יכול להדבק בו. ועוד: בכדי ליצור באדם תפילה מעומקא דליבא, ונזקקות להשי"ת.
אולם אדמו"ר זצ"ל הזהיר קשות - שבקו שמאל הזה אסור לנהוג יותר מאשר חצי שעה ביום, ורק לגבי האדם עצמו, היינו אסור לאדם לחשוף את קו השמאל שבו לאחרים. וגם לגבי עצמו לא תמיד, אלא רק במצב שנמצא בהתרוממות הרוח.
והנה לצערי הגדול אנשים שהיו תלמידיו לא שמרו את הוראותיו אלו, וזלזלו בהן, ולכן נוצרו אסונות גדולים עקב כך. כי ריבוי בביקורת עצמית, וחשיפתה לזולת, היא הרת אסון:
א) הביקורת העצמית המוגזמת גרמה לזלזול בתו"מ, כי נוצרה אוירה עכורה - שממילא כל מעשינו אינם לשם שמים, אלא הכל לתועלת עצמינו, א"כ מעשי התו"מ אינם חשובים. ולכן הגיעו תופעות חמורות ביותר של ביטול מצוות עשה ולא תעשה, זלזול בלימוד התורה הקדושה, וכדומה רח"ל.
ב) הנ"ל גם הוביל לזלזול ביהדות החרדית בכללה, מטעם שממילא אינם הולכים בדרך האמת, וממילא אינם יודעים שכל התו"מ שלהם אינם לשם שמים.
ג) הנ"ל הוביל בשלב מאוחר יותר לאחר פטירת אדמו"ר זצ"ל גם להוצאת ילדים של תלמידים מסוימים מתלמודי תורה ומוסדות חרדיים, ושימתם במוסדות לא חרדיים, כאשר חלק מהם נעשו ממש חלשים ביותר בתו"מ, וחלק גם נעשו לחילונים.
ד) הנ"ל גם הוביל לקריסת מערכות אצל תלמידים, שהתבטאה בצורות שונות, כי מכונת הגוף כבר התרגלה שלא להיות מרוצה משום דבר, וכבר הטילה דופי בכל ענין גם שאינו קשור לדת, כך שהחיים נעשו מאוסים ושחורים ביותר.
שומה עלינו ללמוד מן הנזקים העצומים הללו, להתרחק מכל אותם אנשים שאינם נזהרים בהוראות רבותינו. ואנו עצמינו צריכים להקפיד שקו הימין שהוא קו האמונה בגדלות ה' ובהשגחתו בבחי' הטוב והמטיב הוא הקו שישלוט. הקו אשר מחשיב כל נקודה בתו"מ, עקב הקשר עם השי"ת הגדול והנורא. הקו אשר ע"פ חינוכו האדם משתדל להיות מרוצה מכל פעולות השי"ת, הן לגביו, והן לגבי אחרים. ואת הקו שמאל על האדם לקיים רק בינו לבין עצמו, ורק בזמנים של התרוממות הרוח.
יש לשים לב שאצל אדמו"ר זצ"ל ראינו זהירות גדולה מענין התחברות עם אנשים שלא הלכו בדרכו, וידועה אזהרתו שהזהיר ביותר שלא להתחבר לתלמידי אביו, כי מהם יכול לבוא הרע הגדול ביותר, באשר מצד אחד מדברים בשפת עבדות ה' של בעה"ס, ונדמה שהם כשרים וראויים, אבל מצד שני הם כבר אוחזים בקו אחר לגמרי מאשר קו הקדושה. וכל זאת למרות שהוא עצמו היה אדם חזק מאד, מ"מ נזהר מחיבור וקשר עם תלמידי אביו, או עם חוגים ואנשים שלא הלכו בדרכו. כידוע שיש לאדם מלחמה מבית ומחוץ, כי מספיק היצר הרע הפרטי שלו, ואין לו צורך עוד בסיוע של רעיונות דס"א מבחוץ. ולכן אין לקבל טענות של - האם מי שמונע ממך לעבוד את ה' הם אנשים מסוימים? כי התשובה היא שאכן כן, אנשים וחברה הם גורם מכריע בחיי האדם, ומסוגלים להשפיע השפעה גדולה על הלך מחשבותיו של האדם. ואנו איננו יותר חזקים מאדמו"ר זצ"ל שאצלו ראיתי משנה זהירות בקשר לנ"ל, וממילא אין להתרשם משום טענה, אלא להתחבר אך ורק עם מי שהולך בדרך האמת האמיתית היא דרך ג' קוים, כאשר הקו האמצעי קובע את שלטונו של הקו הימני בבירור.
מאידך גיסא יש קבוצות שיש בהם ימין ללא שמאל, וגם איתן לא כדאי להתחבר. אמנם להתחבר איתן עדיף מאשר להתחבר עם השמאלנים, כי שם לפחות יש קיום תו"מ רגיל כפי שתורתינו הקדושה מצווה, אבל לכתחילה אין להתחבר לא עם אלה ולא עם אלה.
וזו הסיבה שיש פיצול בין קבוצות של תלמידי אדמו"ר זצ"ל, באשר מדובר כאן על דרך רוחנית שאינה יודעת שום פשרה. כי על קנינים גשמיים אפשר וצריך להתפשר, אבל לא על הדרך העולה בית ה'. ודאי שיש לכבד כל אדם וכל קבוצה, ולא ליצור אוירה של שנאה ומריבה, אבל מאידך גיסא אין להתחבר.
ידידך,
אברהם מרדכי גוטליב
שאלה: לכב' הרבי שליט"א,
מדוע יש כ"כ הרבה קבוצות בין תלמידי הרב"ש, ואין ביניהן שום קשר?
בתודה, ....................
תשובה: לכב' ..................
ענין השמאל המגולה ונזקיו
ענין שמאל היינו קו של ביקורת עצמית שחונכנו בו. כי ע"פ דרך האמת אדם צריך לעשות ביקורת נוקבת על עצמו מידי יום ביומו, לגבי מצבו: האם עמד במשימת אהבת חברים במעשה בדיבור ובמחשבה? האם השיג יראת שמים? האם בכלל מענין אותו ממציאות השי"ת, או שאכפת לו רק מעצמו? וכו'. קו שמאל זה הוא הכרחי בכדי שהאדם יחיה ע"פ אמות מידה אמיתיות - שידע את מצבו הרע באמת. כי הקב"ה אמת, וחותמו אמת, ולכן אדם שחי בשקר אינו יכול להדבק בו. ועוד: בכדי ליצור באדם תפילה מעומקא דליבא, ונזקקות להשי"ת.
אולם אדמו"ר זצ"ל הזהיר קשות - שבקו שמאל הזה אסור לנהוג יותר מאשר חצי שעה ביום, ורק לגבי האדם עצמו, היינו אסור לאדם לחשוף את קו השמאל שבו לאחרים. וגם לגבי עצמו לא תמיד, אלא רק במצב שנמצא בהתרוממות הרוח.
והנה לצערי הגדול אנשים שהיו תלמידיו לא שמרו את הוראותיו אלו, וזלזלו בהן, ולכן נוצרו אסונות גדולים עקב כך. כי ריבוי בביקורת עצמית, וחשיפתה לזולת, היא הרת אסון:
א) הביקורת העצמית המוגזמת גרמה לזלזול בתו"מ, כי נוצרה אוירה עכורה - שממילא כל מעשינו אינם לשם שמים, אלא הכל לתועלת עצמינו, א"כ מעשי התו"מ אינם חשובים. ולכן הגיעו תופעות חמורות ביותר של ביטול מצוות עשה ולא תעשה, זלזול בלימוד התורה הקדושה, וכדומה רח"ל.
ב) הנ"ל גם הוביל לזלזול ביהדות החרדית בכללה, מטעם שממילא אינם הולכים בדרך האמת, וממילא אינם יודעים שכל התו"מ שלהם אינם לשם שמים.
ג) הנ"ל הוביל בשלב מאוחר יותר לאחר פטירת אדמו"ר זצ"ל גם להוצאת ילדים של תלמידים מסוימים מתלמודי תורה ומוסדות חרדיים, ושימתם במוסדות לא חרדיים, כאשר חלק מהם נעשו ממש חלשים ביותר בתו"מ, וחלק גם נעשו לחילונים.
ד) הנ"ל גם הוביל לקריסת מערכות אצל תלמידים, שהתבטאה בצורות שונות, כי מכונת הגוף כבר התרגלה שלא להיות מרוצה משום דבר, וכבר הטילה דופי בכל ענין גם שאינו קשור לדת, כך שהחיים נעשו מאוסים ושחורים ביותר.
שומה עלינו ללמוד מן הנזקים העצומים הללו, להתרחק מכל אותם אנשים שאינם נזהרים בהוראות רבותינו. ואנו עצמינו צריכים להקפיד שקו הימין שהוא קו האמונה בגדלות ה' ובהשגחתו בבחי' הטוב והמטיב הוא הקו שישלוט. הקו אשר מחשיב כל נקודה בתו"מ, עקב הקשר עם השי"ת הגדול והנורא. הקו אשר ע"פ חינוכו האדם משתדל להיות מרוצה מכל פעולות השי"ת, הן לגביו, והן לגבי אחרים. ואת הקו שמאל על האדם לקיים רק בינו לבין עצמו, ורק בזמנים של התרוממות הרוח.
יש לשים לב שאצל אדמו"ר זצ"ל ראינו זהירות גדולה מענין התחברות עם אנשים שלא הלכו בדרכו, וידועה אזהרתו שהזהיר ביותר שלא להתחבר לתלמידי אביו, כי מהם יכול לבוא הרע הגדול ביותר, באשר מצד אחד מדברים בשפת עבדות ה' של בעה"ס, ונדמה שהם כשרים וראויים, אבל מצד שני הם כבר אוחזים בקו אחר לגמרי מאשר קו הקדושה. וכל זאת למרות שהוא עצמו היה אדם חזק מאד, מ"מ נזהר מחיבור וקשר עם תלמידי אביו, או עם חוגים ואנשים שלא הלכו בדרכו. כידוע שיש לאדם מלחמה מבית ומחוץ, כי מספיק היצר הרע הפרטי שלו, ואין לו צורך עוד בסיוע של רעיונות דס"א מבחוץ. ולכן אין לקבל טענות של - האם מי שמונע ממך לעבוד את ה' הם אנשים מסוימים? כי התשובה היא שאכן כן, אנשים וחברה הם גורם מכריע בחיי האדם, ומסוגלים להשפיע השפעה גדולה על הלך מחשבותיו של האדם. ואנו איננו יותר חזקים מאדמו"ר זצ"ל שאצלו ראיתי משנה זהירות בקשר לנ"ל, וממילא אין להתרשם משום טענה, אלא להתחבר אך ורק עם מי שהולך בדרך האמת האמיתית היא דרך ג' קוים, כאשר הקו האמצעי קובע את שלטונו של הקו הימני בבירור.
מאידך גיסא יש קבוצות שיש בהם ימין ללא שמאל, וגם איתן לא כדאי להתחבר. אמנם להתחבר איתן עדיף מאשר להתחבר עם השמאלנים, כי שם לפחות יש קיום תו"מ רגיל כפי שתורתינו הקדושה מצווה, אבל לכתחילה אין להתחבר לא עם אלה ולא עם אלה.
וזו הסיבה שיש פיצול בין קבוצות של תלמידי אדמו"ר זצ"ל, באשר מדובר כאן על דרך רוחנית שאינה יודעת שום פשרה. כי על קנינים גשמיים אפשר וצריך להתפשר, אבל לא על הדרך העולה בית ה'. ודאי שיש לכבד כל אדם וכל קבוצה, ולא ליצור אוירה של שנאה ומריבה, אבל מאידך גיסא אין להתחבר.
ידידך,
אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה