ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

האם הבורא רוצה שהנברא יהיה משפיע או מקבל?

בס"ד
שאלה: לאדמו"ר שליט"א שלום וברכה,
הייתי רוצה שהאדמו"ר יתייחס לשאלה קטנה, שלדעתי היא יסודית, רק מאד רציתי לדעת מה דעתו על זה ומה יש לו להשיב.
אני הבנתי את שיטת בעל הסולם שהנברא בעצם מהותו הוא בחי' מקבל ולכן תיקונו שיהיה בבחי' משפיע להשוואת הצורה ליוצרה, או שבכדי שיוכל לקבל שכרו שלא יהיה בבחי' "נהמא דכיסופא"
אשמח מאד אם רק יתייחס לשאלתי מה תשובתו על זה שראיתי שהאדמו"ר מליובאוויטש אומר (לקוטי שיחות חלק ט"ו פר' לךלך) שהטבע שאדם רוצה בקב שלו יותר מתשעה קבין של חבירו, וכן הטבע של נהמא דכיסופא, הוא מה שהקב"ה הכניס בנברא, אבל אין הקב"ה מוכרח בזה, והוא הכל יכול לתת לנברא שכר ותענוג מבלי שיהיה בזה חסרון שהוא בבחי' מקבל.
ולפי תירוצו שם יוצא שלא מפני שרצה הקב"ה לתת שכר לכן מכין את הנברא שיהיה דומה לבוראו, כדי שלא יהיה נהמא דכיסופא וכו', אלא להיפך שהקב"ה בתחילה רצה שהנברא יהיה בדומה לבוראו (ולא מפני השכר כלל, ואכ"מ להאריך בטעם זה) ורק אז לכן הכניס את הטבע של רוצה אדם בקב שלו ונהמא דכיסופא בתוך הנברא, כדי שיהיה העבודה בכח עצמו ויהיה דומה לבוראו, ובזה מבאר שם הפלא ופלא את השלוש בחי' שאדם לעמל יולד אם למלאכה או לשיחה או לתורה.
אשמח מאד אם יענה לי, ויבאר דעתו בזה אם זה לא נראה היפך כל היסוד של בעל הסולם, או שאפשר אולי לפשר שאין בזה סתירה
בברכת חורף בריא ובשורות טובות ............

תשובה: לכב' ר' .....
בשיטת בעל הסולם זי"ע רואים את ב' הגישות, גישה הא' שרצה להטיב לנבראיו בראש ובראשונה, רק לא רצה שקבלת הטוב והעונג ע"י הנברא תגרום לפירוד בין הנברא לבורא, שזה מקבל וזה משפיע, לכן הכניס טבע של בושה בקבלה, בכדי שהנברא יוכרח לתקנו. ב) כפי שרואים בכל המינים ביקום שמסודר בהם הצורך להמשכיות המין, כך כביכול יש להשי"ת צורך בהמשכיות המין שלו, ולכן נתן באדם ענין בושה בקבלה, בכדי שיוכרח לבוא להשפעה ויתדמה לבוראו, שעי"כ יהיה בארץ כעין המשך המין האלוקי. נמצא ענין ההשפעה לפי"ז לא קשור דוקא לענין קבלת הטוב והעונג, אלא הוא ענין העומד בפני עצמו.
ע' פנים לתורה. רואים אצל בעה"ס גישות שונות לאותו דבר עצמו, והכל אמת. ולנו נדמים הדברים כאילו סתירה, אבל דבר זה דומה לקריסטל שמנצנצץ באלף אלפי אופנים, כך התורה מדגישה בכל פעם ענין אחר, וכל ההדגשות אמת הן, אלא שפעם נצרכים לענין זה ופעם לענין השני.
בכבוד רב,  אברהם מרדכי גוטליב

אין תגובות: