בס"ד
שאלה: שלום,
למדתי המון שנים על בחירה חופשית ,לא השתכנעתי שיש בחירה חופשית . היכן לבעל הסולם הייתה בחירה חופשית ?בלידתו? במותו? באיזה שורש נשמה לזכות? בגובה ההשגה לה זכה? במשיכה הטבעית עוד בנערותו לרוחניות? במהותו הפנימית שהייתה השפעה?
אודה לתשובתך .....
תשובה: ל.......
אין שום חידוש בדבריך, דהלא המשנה אומרת: בעל כורחך אתה נולד, ובעל כורחך אתה חי, ובעל כורחך אתה מת.
המשנה אומרת: "אם אין אני לי, מי לי"? כלומר הכל מוטל על כתפי. "ואני לכשלעצמי מה אני?" כלומר: אני איני פועל דבר, אלא הכל פועל הקב"ה. והם ב' חצאי משנה הסותרים זל"ז לחלוטין.
קבע רבינו בעה"ס: בהווה מוטל על האדם לומר "אם אין אני לי, מי לי?", הכל תלוי בי, אם אפעל טוב אזכה, אם אפעל רע אקבל עונש. ועל העבר מוטל על האדם לומר: "אני לכשלעצמי מה אני?", כלומר אחר שהאדם בחר בהווה מה לעשות, וההווה הפך לעבר, צריך הוא לומר שלא הוא בחר, אלא הבורא פעל הכל, לטוב ולמוטב. וכך רוצה הבורא שננהל את חיינו, ולא אחרת - לפני המעשה לומר כך, ואחר המעשה לומר הפוך.
ואם האדם אומר בהווה "אני לכשלעצמי מה אני" זוהי קליפה, ובאם האדם אומר על העבר "אם אין אני לי מי לי" זוהי קליפה. אלא רק בצורה שקבע רבינו רוצה הבורא, בתור צורת חיים. פירוש: אין כאן ניסיון לברר מהי האמת האם יש לאדם בחירה או לא, אלא יש כאן הוראה לצורת חיים מסוימת, בהווה תתנהג כפי שאתה מרגיש, היינו שיש בחירה, ולגבי העבר תאמין שלא היתה בחירה, אלא הכל פעל הבורא. פירוש: הרי אין אנו מרגישים שהבורא פועל הכל, אלא אנו בהחלט מרגישים שאנו בעלי בתים על כל מה שמתרחש איתנו, וענין זה שהבורא פועל הכל הוא רק באמונה.
חושדני שאדם שאינו מקבל את צורת החיים הזו, שבהווה מטילה הכל על כתפיו, זה מטעם שמחפש תירוצים להשתחרר מן העבודה והיגיעה בתיקון עצמו. וצריך לשאול את עצמו: האם גם לגבי תענוגים גשמיים הוא חושב כך, שהבורא פועל הכל? אם לא יהיה לו מה לאכול, יחכה שהבורא ימציא לו אוכל? או שיזדרז לפעול בעצמו בכדי להמציא לעצמו אוכל, עמ"נ שלא יגווע ברעב?
לסיום אני בהחלט סבור שבעה"ס לא נולד משפיע, וכך שמעתי ממורי ורבי זצ"ל בנו של בעה"ס, ששמע מאביו שזכה לכל מה שזכה ע"י יגיעה למעלה מן הכח האנושי, חמש עשרה שנה עסק בכתבי האר"י בלא להבין דבר, מחצות הלילה ואילך, רגליו בתוך קרח ומים. וכן שמעתי ממו"ר זצ"ל שנולד ממש בתכונות גרועות של רוצח, אבל ע"י יגיעה בדרכו של אביו זכה שיתהפכו אצלו הטבעים המגונים ויתמתקו.
לא עליך המלאכה לגמור, ואין אתה בן חורין להפטר ממנה.
אברהם מרדכי גוטליב
שאלה: שלום,
למדתי המון שנים על בחירה חופשית ,לא השתכנעתי שיש בחירה חופשית . היכן לבעל הסולם הייתה בחירה חופשית ?בלידתו? במותו? באיזה שורש נשמה לזכות? בגובה ההשגה לה זכה? במשיכה הטבעית עוד בנערותו לרוחניות? במהותו הפנימית שהייתה השפעה?
אודה לתשובתך .....
תשובה: ל.......
אין שום חידוש בדבריך, דהלא המשנה אומרת: בעל כורחך אתה נולד, ובעל כורחך אתה חי, ובעל כורחך אתה מת.
המשנה אומרת: "אם אין אני לי, מי לי"? כלומר הכל מוטל על כתפי. "ואני לכשלעצמי מה אני?" כלומר: אני איני פועל דבר, אלא הכל פועל הקב"ה. והם ב' חצאי משנה הסותרים זל"ז לחלוטין.
קבע רבינו בעה"ס: בהווה מוטל על האדם לומר "אם אין אני לי, מי לי?", הכל תלוי בי, אם אפעל טוב אזכה, אם אפעל רע אקבל עונש. ועל העבר מוטל על האדם לומר: "אני לכשלעצמי מה אני?", כלומר אחר שהאדם בחר בהווה מה לעשות, וההווה הפך לעבר, צריך הוא לומר שלא הוא בחר, אלא הבורא פעל הכל, לטוב ולמוטב. וכך רוצה הבורא שננהל את חיינו, ולא אחרת - לפני המעשה לומר כך, ואחר המעשה לומר הפוך.
ואם האדם אומר בהווה "אני לכשלעצמי מה אני" זוהי קליפה, ובאם האדם אומר על העבר "אם אין אני לי מי לי" זוהי קליפה. אלא רק בצורה שקבע רבינו רוצה הבורא, בתור צורת חיים. פירוש: אין כאן ניסיון לברר מהי האמת האם יש לאדם בחירה או לא, אלא יש כאן הוראה לצורת חיים מסוימת, בהווה תתנהג כפי שאתה מרגיש, היינו שיש בחירה, ולגבי העבר תאמין שלא היתה בחירה, אלא הכל פעל הבורא. פירוש: הרי אין אנו מרגישים שהבורא פועל הכל, אלא אנו בהחלט מרגישים שאנו בעלי בתים על כל מה שמתרחש איתנו, וענין זה שהבורא פועל הכל הוא רק באמונה.
חושדני שאדם שאינו מקבל את צורת החיים הזו, שבהווה מטילה הכל על כתפיו, זה מטעם שמחפש תירוצים להשתחרר מן העבודה והיגיעה בתיקון עצמו. וצריך לשאול את עצמו: האם גם לגבי תענוגים גשמיים הוא חושב כך, שהבורא פועל הכל? אם לא יהיה לו מה לאכול, יחכה שהבורא ימציא לו אוכל? או שיזדרז לפעול בעצמו בכדי להמציא לעצמו אוכל, עמ"נ שלא יגווע ברעב?
לסיום אני בהחלט סבור שבעה"ס לא נולד משפיע, וכך שמעתי ממורי ורבי זצ"ל בנו של בעה"ס, ששמע מאביו שזכה לכל מה שזכה ע"י יגיעה למעלה מן הכח האנושי, חמש עשרה שנה עסק בכתבי האר"י בלא להבין דבר, מחצות הלילה ואילך, רגליו בתוך קרח ומים. וכן שמעתי ממו"ר זצ"ל שנולד ממש בתכונות גרועות של רוצח, אבל ע"י יגיעה בדרכו של אביו זכה שיתהפכו אצלו הטבעים המגונים ויתמתקו.
לא עליך המלאכה לגמור, ואין אתה בן חורין להפטר ממנה.
אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה