ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

בעניין השגחה ובחירה.


בס"ד
שאלה: לכבוד הרב שליט"א,
מבחינת התפיסה שלי ממה שלימדו אותי והפנמתי - אין לנו בחירה חופשית שתחומי החיים השונים שלנו אלא רק בדרך קבלת הדברים וכיצד ישפיעו על חיינו, הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים.
וכמו שנאמר שבני חיי ומזוני קבועים לאדם מששת ימי בראשית והזיווג שלו וכו' וכו' ..
עכשיו לשאלה: כיצד מסתדר הדבר עם ברכות שניתנות? לדוגמא ברכה מרב או "מופת" של רב (שלא ניתן לשנות מזל כמו בגמרא על התנא שאני לא זוכר את שמו שעל מנת לשנות את מזלו היה צריך הקב"ה להחריב את העולם ולברוא אותו מחדש), או אפילו בברכת אורח בברכת המזון שמברכים אותו.. הרי הכל קצוב כבר מלמעלה, ועוד ועוד דוגמאות רבות.. אף מהגמרא ישנן דוגמאות שאם האדם יעשה כך אז יענש כך ואם כך אז ירוויח כך (וידוע הדבר גם שציבור מקבל שכר או עונש בעולם הזה ויחיד, לרוב, מקבל בעולם הבא בלבד).
כיצד הדבר מסתדר עם ההשגחה הפרטית והגזירה?
בברכה, ......

..... 

תשובה: ל.......
זוהי גמרא במסכת ראש השנה י"ז ע"ב: עיני ה' אלהיך בה - עתים לטובה עתים לרעה. עתים לטובה כיצד? הרי שהיו ישראל רשעים גמורין בראש השנה, ופסקו להם גשמים מועטים, לסוף חזרו בהן, להוסיף עליהן אי אפשר שכבר נגזרה גזרה, אלא הקדוש ברוך הוא מורידן בזמנן על הארץ הצריכה להן, הכל לפי הארץ.
עתים לרעה כיצד? הרי שהיו ישראל צדיקים גמורין בראש השנה, ופסקו עליהן גשמים מרובין, לסוף חזרו בהן, לפחות מהן אי אפשר שכבר נגזרה גזרה, אלא הקדוש ברוך הוא מורידן שלא בזמנן על הארץ שאינה צריכה להן.
נמצא, הגם שנגזרה גזירה מסוימת, אבל המימוש שלה יכול לבוא בצורות שונות, וזה תלוי במעשה האדם, אם טובים אם רעים.
זאת ועוד: הקב"ה מסבב יסורים לאדם, כאשר כל מגמת היסורים שהאדם יחזור בתשובה, ובאם האדם חוזר בתשובה אין עוד צורך ביסורים. לכן כאשר אדם נמצא במצב של יסורים, הוא יכול לבטלם ע"י חזרה בתשובה שלו.
בברכה אמג.

אין תגובות: