שלום רב למורי ורבי
היקר !
ראשית כל אני מודה לה' ית' שזיכני להיות תלמידך ואיני יודע מה זכות עמדה לי .
מורי ורבי שאל אותי ביום ב' אחר השיעור "מתי יהיה רב בירושלים"
? או "למה אין רב בירושלים כמו בכל עיר" ? ולא ידעתי להשיב ונראה שלא השכלתי
להבין מה התכוון הרב.
וכשיצאתי שאל אותי חברי ....
"מה שאל הרב" וסיפרתי לו וגם הוא לא ידע שאין רב לירושלים. ואחר כך אמר
"ירושלים זו תכונת ההשפעה" ונתן לי רמז גדול אז התחלנו להבין משהו
אחר ומכיוון שנראה שכוונתו של מורי ורבי לא הייתה דברים כפשוטם אלא בדרך רמיזה וכך
נראה לי "בסיעתא דשמייא" על דרך העבודה ע"פ רבותינו הקדושים והטהורים
לבית אשלג :
"ירושלים" או "ירושלם"
מורכבת משתי מילים "ירו" - "שלם" והכוונה היא ל-"יראה השלימה" .ירו מרמז על יראה
,שלם מרמז שלימה. ירו נגזר מן המילה יראה כמו שאנו אומרים
בכל שבת במזמור ל"ד: "יראו את
ה' קדושיו כי אין מחסור ליראיו" וכתיב יראו עם א וקריא ירו
והאות א נבלעת ולא נשמעת .
והמפרשים כותבים שם :
רש"י - "יראו מלשון יראים" . המצודות - " יראו=פחדו
" והתרגום מתרגם "דחלו" .
זוהי היראה האמיתית "בגין דאיהו רב ושליט" כמו שמפרש
רבינו בעה"ס בהקדמת ספר הזוהר אותיות ק"צ קצ"א והברכת שלום מפרש בכמה
מקומות שהיראה השלימה היא לפחד שמה לא יוכל להשפיע נחת רוח ליוצרו ויפול לבחינת מקבל
ע"מ לקבל וזה מתלבש על לשון המפרשים בפסוק הנ"ל.
וכאמור יראה זו שייכת לאנשים קדושים שדבוקים בה' יתברך כמו"ש "יראו
את ה' קדושיו" וכל רצונם הוא אך להשפיע וידוע שהרצון להשפיע הוא תכונת
הבינה תכונת "כי חפץ חסד" ומי שדבוק
בתכונה זו אין לו חסרון לקבל אלא כל חסרונם הוא להשפיע שלא חשוב כחסרון אלא כיתרון
וכך ממשיך הכתוב ואומר "כי אין מחסור ליראיו" להראות שאין
להם חסרון. אנשים קדושים אלו שנמצאים בבחינת יראה שלימה דהיינו ירושלים להם
יש רב כמו שאומר הזה"ק "בגין דאיהו רב ושליט" ולכן במצבם ובדרגתם
יש רב לירושלים . אנשים אלו שהשיגו את המדריגה הנ"ל הם מועטים
מאוד אלו הם העובדים לשמה .
ויש סוג אחר של אנשים שהם יראים יראת העונש שהיא תולדה של היראה הנ"ל
כמו שמפרש שם רבינו בהקדמת ספר הזוהר וז"ל:
"יש אדם שירא מהקב"ה, בשביל שיחיו בניו ולא ימותו, או ירא מעונש גופו או
מעונש כספו, ועל כן הוא ירא אותו תמיד, נמצא שהיראה שהוא ירא מהקב"ה, לא שם
אותה לשורש, כי תועלת עצמו היא השורש, והיראה היא תולדה ממנה. ויש אדם הירא
מהקב"ה, משום שהוא ירא מעונש העולם ההוא, ומעונש של הגיהנום, שתי מיני יראות
האלו, דהיינו היראה מעונשי עוה"ז, והיראה מעונש עוה"ב אינן עיקר היראה
ושורשה". אנשים אלו אף הם הינם מועטים ואפשר לומר שהם "בדרך
לירושלים" ועדיין לא הגיעו לבחינת ירושלים ועבודה גדולה לפניהם לכן עדיין
במצבם ובדרגתם אין רב לירושלים .
ויש סוג אחר של אנשים שזה רוב האנשים שאין להם יראה כלל וכל חייהם הוא
למלאת את הרצון לקבל שלהם והם אפילו לא "בדרך לירושלים" והמרחק הוא רב
ולכן פשוט הוא שאין רב לירושלים .
כעת אפשר להבין מה זה "רב" ומה זה "ירושלים"
וכמו כן "למה אין רב" וכאשר נזדכך מהאהבה העצמית שלנו ונזכה לתכונת
ההשפעה היינו ירושלים בע"ה
ית' כי ללא עזרתו אי אפשר
"יהיה רב בירושלים" .
כידוע :המחלוקת בין הזרמים השונים ביהדות לגבי מי יכהן במשרת הרב
הנ"ל היא שכל זרם חושב שהוא הראוי שממנו יתמנה הרב ולכן יש מחלוקת גדולה
בנושא ואין הסכמה. האשכנזים נגד הספרדים ולהיפך ויש גם כיפות סרוגות וכו'.
במצב תקין כל זרם היה צריך להרגיש שהוא לא ראוי והאחר כן ראוי או
שאפילו שאנו ראויים היו צריכים לומר שהאחרים ראויים יותר ממנו ומכיוון שיש חוסר
פרגון שיסודו מאהבה עצמית ורחוק מאוד מאהבת הזולת וכל חשיבתם היא מי יהיה השולט
ומה ששולט בסופו של דבר זה האהבה העצמית והרצון לקבל והרצון להשפיע הוא בבחינת
"שכינתא בעפרא" לכן לא ראוי שיהיה רב בירושלים וזה פשוט וגם אם יתמנה אז
כרגע כמו שזה נראה זה יהיה רק ב"סימליות" ותו לא !
לכן מה שנשאר זה לעבוד קשה "כשור לעול וחמור למשא" ע"פ
דרכו של רבינו בעל הסולם וממשיכי דרכו בדרך האמת ע"מ להגיע לבחינת "ירושלים"
ובע"ה תיבנה ותיכונן ירושלים הבנויה ונזכה להדבק בה' יתברך ונזכה "לרב
ושליט" באמת .
אני מקווה שזכיתי לכוון לכוונתו של מורי ורבי .
תלמידך .....
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה