ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

לימוד חכמת חיצוניות

בס"ד
שאלה: להרב אברהם מרדכי גוטליב שלום וברכה,
"יפת אלהים ליפת וישכן באהלי שם" [בראשית ט:כז] - בשלהי העת העתיקה ואף בימי הביניים טענו חכמי היהודים כי הפילוסופים היוונים למדו חכמתם מהיהודים, אפלטון למד מפי ירמיהו הנביא או נכדו, אריסטו למד כל חכמתו מפי יהודי.
כללו של דבר - מקור כל החכמות אצל היהודים הוא, אך הללו נשכחו אצלם בגלל סבלות גלותם ונשתמרו אצל עמים רבים.
איני מבקש כאן להתייחס לנכונותה של טענה זו מבחינה היסטורית, אלא רק לומר כי חכמי היהודים טענו טענה זאת במהלך הדורות, כדי לתמוך בלימוד החכמות החיצוניות, שאין הלימוד בהן אלא להשיב האבדה לבעליה, זאת הייתה הלגיטימציה שלהם לעסוק בחכמות ובמדעים.
אם ננסח בלשון הרב המקובל אליהו בן-אמוזג, יש ללמוד את החכמות והמדעים החיצוניים, כדי לגאול מהם את הניצוצות ולהשיבן למקור מחצבתן. כללו של דבר המניע הפנימי ללימודי המדעים וחכמות הגויים נגזר מתוך המדע האלוקי על-פי קבלת האר"י הקדוש.
כל טוב, ....
 
תשובה:  לכב'  .... שלום וברכה,
אכן מסכים אני עם דבר זה, שע"י לימוד חכמות ומדעים חיצוניים, ניתן לקשרם עם שורשיהם הרוחניים, ולהוכיח ש"סדנא דארעא חד הוא", כלומר כל החוקים הטבעיים והתופעות למיניהן הנחקרות ונלמדות ע"י המדע, בין במדעי הרוח, בין במדעים המדויקים, בין במדעי החברה, נמשכות משורשים רוחניים, וע"כ לימוד המדעים הללו מגדיל את כח הקדושה בעולם. זו פשוט מציאות שלא ניתן להתכחש אליה.
אולי שירות זה ניתן לקדושה ע"י מדענים שעושים זאת, אולי לא מתוך המניע הזה, אלא מתוך מניעים אחרים, אבל בסופו של דבר, נמצאת הקדושה נשכרת, ועל כך ודאי שמח אני.
אבל אם אדם יבוא לשאול אותי, אם לכתחילה ילך ללמוד המדעים הללו, אומר לו: ידידי, קודם עשה למען נשמתך, היינו למד לימודי קודש ישירים, שיועילו באופן ישיר לזיכוך נשמתך, ולקרבה אל יוצרה. ואח"כ כאשר תשלים משימתך זו, תוכל להפנות מרצך לאפיקים סובבים יותר ומעגליים יותר.

בכבוד רב, אמג

אין תגובות: