בס"ד
שאלה: שלום כבוד הרב,
ישנם שאלות שמעיקות עליי ואשמח אם תספק להם תשובות בפירוט ככל האפשר :
1. מהי ההגדרה של רצון עפ"י היהדות? האם זה הכח/סיבה והמנגנון הפיזיולוגי (המוח) הוא המסובב ?
האם ישנם כמה רצונות? מה ההבדל בין צורך נפשי או דחף לרצון?
האם הוא עומד בפני עצמו או שיש את בעל הרצון שהוא ה"אני" ?
האם הנפש מתגלמת ברצון?
2. לאחרונה התחזקתי מאוד, אך מכיוון שאני מחפש את האמת, גם אם היא כואבת ולא נחמה פסיכולוגית, הייתי קשוב לאמירתו של חברי שמצאתי בה הגיון רב דבר שעצר את התקדמותי ועורר שאלות.
ישנם שאלות שמעיקות עליי ואשמח אם תספק להם תשובות בפירוט ככל האפשר :
1. מהי ההגדרה של רצון עפ"י היהדות? האם זה הכח/סיבה והמנגנון הפיזיולוגי (המוח) הוא המסובב ?
האם ישנם כמה רצונות? מה ההבדל בין צורך נפשי או דחף לרצון?
האם הוא עומד בפני עצמו או שיש את בעל הרצון שהוא ה"אני" ?
האם הנפש מתגלמת ברצון?
2. לאחרונה התחזקתי מאוד, אך מכיוון שאני מחפש את האמת, גם אם היא כואבת ולא נחמה פסיכולוגית, הייתי קשוב לאמירתו של חברי שמצאתי בה הגיון רב דבר שעצר את התקדמותי ועורר שאלות.
האם העם היהודי מתוך חוכמתו ובינתו המופלאה קיבל על עצמו את עבודת התיקון
או החובה המוסרית? האם היהודים הם קובץ של אנשים עם איכות מסוימת שהיו מסוגלים
לקבל על עצמם את "החובה המוסרית" בהשוואה וביחס לאומות העולם? אם כך
משתמע שאין בכל שום גילום אלוקי...
בנוסף, האם ההכרזה שהעם היהודי הוא העם מובחר היא שעוררה את חמתם של הגויים ואף תבעה ממנו ליישם את חובתו וזו הסיבה לרדיפה ולא חמתו של האל?
האם יתכן שטענה זו היא נכונה ואין לה קשר לאלוקות והיה נחוץ לשקר לאדם הפשוט בשביל המטרה הנעלה של הפיכת האדם הבהמי לאדם?
תודה רבה,
....
בנוסף, האם ההכרזה שהעם היהודי הוא העם מובחר היא שעוררה את חמתם של הגויים ואף תבעה ממנו ליישם את חובתו וזו הסיבה לרדיפה ולא חמתו של האל?
האם יתכן שטענה זו היא נכונה ואין לה קשר לאלוקות והיה נחוץ לשקר לאדם הפשוט בשביל המטרה הנעלה של הפיכת האדם הבהמי לאדם?
תודה רבה,
....
תשובה: ל..... שלום,
1) רצון הוא חסרון וצורך להנאה. הוא הכוח המסבב את פעילות המח.
בכללות יש רצון לקבל אחד הרוצה לקבל הנאה ותענוג, אלא שמתחלק לכמה סוגים של
הנאה ותענוג שרוצה, וממילא אנו מבחינים שכביכול יש כמה סוגי רצונות: רצון לכסף,
רצון למדע, וכו'.
גם צורך נפשי הוא פרט של הרצון לקבל.
הרצון הוא האני.
נפש האדם כוללת אור וכלי, הכלי הוא הרצון לקבל והאור הוא התענוג שיש בו.
2) טענה זו מוכחשת מן התורה עצמה, שבה כתוב שהקב"ה בחר בנו, ובאם לא
נקשיב לרצונו יבואו עלינו יסורים גדולים. ובאם חברך אינו מאמין שהתורה ניתנה לנו
מן הבורא יתברך, שזהו אחד מי"ג העקרים המפורסמים, א"כ מה אעשה לו?
והדברים גם מפורסמים ביותר מדברי חכמינו ז"ל במדרשים בזהר הק' ובגמרא, שהבורא
הוא התובע כאן את החובה המוסרית, והוא שיצר עם בעל גנים מיוחדים המסוגלים לעבודה
המוסרית הגדולה שתובע מן התחתונים. עצם זה שנטע באדם תכונה אלוקית של רצון להשפיע
היא עצם התביעה מן האדם לממשה, ולצמצם את הרצון לקבל.
ולגבי הנושא עצמו של תורה מן השמים רבו ההוכחות מאד, כדאי לקנות את הספר
"אנו לא לבד" של עדי כהן, יש בו הגות מצוינת.
ידידך אמג
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה