שאלה: לכבוד הרב גוטליב שלום,
לפעמים רואים הורים, שמביעים תמיהה על כך שהילד שלהם
מתנהג התנהגות רעה, ואומרים להם - מה אתם מתפלאים? הרי כך חינכתם אותו, או ליתר דיוק,
לא חינכתם אותו כראוי.
וכן בעניין השחיתות שיש במדינת ישראל - מפריעה לי
התמיהה של זרמים דתיים מסוימים בעניין. אם בצבא, במשטרה, וכו', יש אנשים מושחתים,
אז אם אלו שאינם מושחתים לא יתגייסו למסגרות האלו, ויתנערו מהן, אז כיצד יהיו בהן
אנשים לא מושחתים? כיצד תיפסק השחיתות, אם אלו שהם יראי שמיים לא יקחו חלק פעיל
במסגרות האלו, וישאירו את הניהול שלהן בידי המושחתים?
בדומה להורה שמניח לבנו לנפשו, לעשות ככל העולה על
רוחו, ובסוף מביע תמיהה שבנו אינו מתנהג כראוי - אם הדתיים לא מנסים לקחת חלק
בניהול המדינה, אז מה הם מתפלאים שהמדינה כ"כ מושחתת, ומנוהלת ע"י אנשים
חילוניים?
הרב, באחד הסרטים באתר "בירכת שלום", סיפר
על הרב קרליבך, שטען שאי אפשר "לא להתלכלך" אם רוצים לתקן (אני לא מדייק
בניסוח). אז אם יהודים יקרים, שהם יראי שמיים, ומקרינים אור לכל הסובבים אותם, לא
יאיישו את המסגרות השלטוניות השונות, אז כיצד תצאנה המסגרות האלו מן הזוהמה בה הן
נמצאות?
חוכמת הקבלה מלמדת אותנו על "קלקול לשם
תיקון" - האין זה כך גם כאן? כלומר, שיראי שמיים "ירדו" למסגרות
הנ"ל, בשלב ראשון, וירימו אותן, בשלב שני.
בס"ד
תשובה: ל........ היקר
אינך טועה, ורעיונך נכון. אבל לצערי הגדול הוא
לא כ"כ ריאלי. והסיבה היא מחמת הדתיים עצמם. כי לו היו כל המפלגות הדתיות
מתאחדות היו יכולות אכן לשנות את פני המוסדות השלטוניים, יתכן שהיו זוכים אפילו
בראשות הממשלה. ואז יתכן היה לעשות שינויים ממשיים. ואף זה לא מספיק, כי צריך לתת
לצדיקים לנהל את המדינה, ולא לעסקנים. אלא אנשים שדבוקים בתורת ה', אנשים שרק
הקב"ה יקר בעיניהם, הוא ומצוותיו, הם אלו שצריכים לקבוע את המדיניות והחוקים,
וכלל התנהגות המדינה. אבל כל זמן שהדתיים אינם מסוגלים לעשות שלום ביניהם, והם
מרוסקים למפלגות קטנות, הרבות ביניהן, ע"כ נמצא שהשפעתם אינה גדולה. וממילא
אנו רואים את התוצאות.
זאת ועוד, בחוג המזרחי נוקטים הלכה למעשה כפי
רעיונך, למשל יש מכינות תורניות קדם צבאיות, שם מתחנכים לתורה ואמונה, ואח"כ
הולך לשרת בצבא שלש שנים מלאות. ידידי בחוג ההוא אומרים שבאופן כללי "כל באיה
לא ישובון", היינו הבחורים הללו שהולכים לצבא רגיל מהר מאד מאבדים את
העקרונות הדתיים שלהם, ונחלשים מבחינה דתית. כך שבמקום שהם ישפיעו על הצבא, הצבא
משפיע עליהם.
ומחמת הסיבות הללו אנו סבורים שאדם שישב וילמד
תורה, ויתעלה מעלה מעלה בעבדות ה', יכול לשרת הרבה יותר טוב את עמו ואת
מדינתו, אם ישכילו הם להתחבר אליו, ולינוק מן האוצרות שלו. והיום דבר זה
אפשרי מאד, באמצעות האינטרנט וכדומה.
ובאמת היו ב' אסכולות ביהדות החרדית: א) שגרסו
התנתקות, ע"פ ההלכה שאדם טהור הנוגע בטמא נטמא, ואין הטמא נטהר. וזה אומר
הכל. ובנו בתי מדרשאות מעולים, שהפיצו אורם לכל היהדות, לשנים רבות. ב) היו שגרסו
התחברות עם כלל העם, ונסיון לתקנו. ברור שאם אדם יורד אל העם, אז הרמה היא נמוכה
מאד, גם שלו, וגם מה שמסוגל להעניק להם. יתכן שצריכים את ב' הסוגים, שכל אחד עושה
עבודה אחרת, ותורם עי"כ.
ידידך אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה