ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

מה ההבדל בין שיטת חב"ד לשיטת בעל הסולם?

שאלה: לפני שאתחיל עיקר הערתי אקדים שאין הכוונה לסתור לגמרי את הדרך כי יש לי הסבר שתורת הסולם מדבר בבחי' מסוימת, עם הוכחות, כמו שבעזרת ה' יבואר בהמשך.
עיקר הערתי הוא לפי מה שידוע לי קצת משיטת הסולם ולכן אם אני טועה אשמח אם יעמידו לי על טעותי, הנה כמו שהבנתי בערך שענין המדות המגונות שיש בנברא כמו גאוה ותאוה וכו' הוא ענין "רצון לקבל" שהוא בעצם יסוד מהות חידוש יש מאין, כי אין בבורא ענין רצון לקבל ולכן לא שייך בו תאוה וגאוה, והעבודה הוא (לקבל ע"מ) להשפיע שהוא ענין השוואת הצורה ליוצרה, והבנתי שלכן יש בושה בתאוות כי זהו רצון לקבל, שזהו ענין "נהמא דכסופא" וכל תכלית הבריאה הוא מטבע הטוב להיטיב שזהו ענין ההשפעה, ולצרף את הבריות שיהיו ג"כ בהשפעה.
קיצרתי בדבר הידוע לכם, והנה הערתי בקיצור לפי מה שהבנתי מתורת חב"ד, אלא שאקדים שאיני מעיר על מה ששיטת הסולם שונה מחב"ד, כי אין בזה חידוש ולא זה מטרתי כלל, אלא הערתי הוא מדעתי בעומק הפסיכולוגיה של הסבר בעל הסולם, וממילא לשלימות ההסבר אני מביא לדוגמא הסבר מחב"ד והוא כהקדמה, והערה הוא בסוף כי הנה אני מבין שאצל הבורא כן שייך ענין הגאוה והתאוה, וענין רצון לקבל (ואיני מתכוון ח"ו לתאר הבורא שהוא למעלה באין ערוך מכל התוארים, אלא הכוונה שלמעלה שייך ענין הגאווה והתאוה) ולכן יש הסבר נפלא על ענין הבושה, כי הנה אנו רואים שהבושה הוא מהשכל, כי השכל מבדיל בין אמת לשקר, וכשתופסים אדם בשקר הוא מתבייש, והנה כל המדות המגונות אצלינו הוא לא עצם ענין הרצון לקבל, ועצם התאווה והגאוה, אלא יש ענין "מזלא חזי" שאדם אית ליה מזלא כי הוא בעל שכל, והיות שבהשתלשלות מפני הצמצום ושבירת הכלים ומיעוט הירח וחטא עץ הדעת נהיה למטה הגשמה, וזהו ע"י הסתר אלקות, נמצא שהתאוה והגאוה הם הסתר על האמת האלקות, וכן הרצון לקבל, כי עצם היש שרוצה לקבל (מי אתה?) הוא הסתר אלקות, ולכן מפני שלמטה הוא שקר ואע"ג דאיהו לא חזי, מרגיש ההבדל בין אמת לשקר, ולכן יש בושה, ולדוגמא ענין היצה"ר שזהו הגשמה מענין רוחני נעלה שנתגשם למציאות של זרע, ואח"כ נתגשם להיות ולד וגוף גשמי, לכן בגלל ההגשמה יש בושה, ולכן יש בושה בנקבה יותר כי היא עיקר הגורמת והמגשמת, אבל לעתיד לבוא שיהיה למטה מזוכך כמו למעלה ישמע קול כלה, ולא יהיה בושה.
כלומר שלמעלה אין הגאוה מגונה כי הוא אמת והוא יש האמיתי, והכל לכבודו ושייך מצ"ע רצון לקבל, (ולפי תורת חב"ד כל תכלית הבריאה הוא רצון לקבל עונג מעבודת הנשמות ואכ"מ) ולכן הכל שייך למעלה אלא שלמטה הוא בהגשמה והסתר גילוי אלקות, ולכן הוא מגונה מצד ההגשמה שהוא מסתיר על האמת אלא שאם תשאל שאם הבורא הוא היש האמיתי מהו ענין השוואת הצורה, שזהו מה הוא רחום כו' אדרבה שיש הנברא הוא כבר דומה ליש האמיתי, התשובה הוא שלכאורה לי קשה בשיטת הסולם שאדם העובד שיש לו גאוה ותאוה מתמסר לעבודת ההשפעה, ונותן צדקה וכו' הנה אין זה דומה כלל להבורא, כי הבורא הוא טבע הטוב להיטיב, והוא השפעה אמיתית, משא"כ באדם הנ"ל הוא רק כופה את עצמו, ואינו בלב אמת ובטבע, אלא שצ"ל שהוא השוואה בערך העיקר לענין המעשה איך שנראה כלפי חוץ, אבל לפי ההסבר שלי יש השוואה לגמרי, כי כל הספירות רחום וחנון הם לאחר הצמצום, כלומר שהבורא עושה גם איתכפיא, ולכן מה שהוא עושה הוא מבקש שאנחנו נעשה גם איתכפיא.
זהו בקיצור מאד עיקר הערתי, ואם תדרוש עוד הסבר אשמח להאריך, ולכן אני מחכה לתגובה מהאדמו"ר שליט"א על הערתי
כאן רציתי להוסיף הסבר משלי בענין תורת הסולם איזה בחינה הוא תופס בבחי' השתלשלות הקבלה, שזה קצת יתרץ את הערתי העיקרית אלא בהקדים שכמו בהערה הקודמת כל זה הוא עוד בקיצור מאד מאד שלכן אם תדרוש הסבר יש עוד הרבה פרטים שאשמח לכתוב, ובפרט כאן אתן הגדרות כלליות שבהמשך אבאר אותן, ועכ"ז אני כותבן כי אפשר שהאדמו"ר שיחי' שמבין עומק תורת רבו יבין.
והוא שזה אני כותב בהשערה שתורת הסולם הוא בבחי' "אורות דתיקון בכלים דתוהו" ותורת חב"ד הוא בבחי' "אורות דתוהו בכלים דתיקון" והנה אקדים שההשתלשלות הוא "יש, אין, יש" כלומר יש האמיתי ויש הנברא ואין שבאמצע, הנה כל מה שמדבר בעל הסולם הוא נכון בבחי' אין שבאמצע, ותורת חב"ד מדבר בבחי' יש האמיתי, והנה כל עבודתינו הוא ביטול היש לאין שבאמצע שזהו עולם התיקון, אבל שורש היש שיש בו גאוה ותאוה הוא למעלה מהאין שבאמצע, וזהו ניצוצות דתוהו שנפלו משם ס"ג, שמס"ג נעשה גס, שלכן להגאוה והתאוה יש שורש גבוה שהוא מהגאוה והתאוה שלמעלה מעולם התיקון, וע"י שאנו מזככים ומעלים לשרשם לשם ס"ג, וכבר כתבתי שכל ההבדל בין הגאוה והתאוה ביש הנברא שהוא גס ושקר, משא"כ למעלה הם אמת ולכן אינו מגונה כמו שהוא למעלה, וכבר ביארתי בפעם הקודמת ויש לי ע"ז הרבה ראיות מהתורה ומהקבלה אלא שאיני רוצה בינתיים להאריך והנה לפי תורת חב"ד כל ענין טבע הטוב להיטיב הוא שלב שני בסיבת הבריאה, כי הנשמה האלוקית אינה בריאה, ושרשה למעלה מענין טבע הטוב שזה הולך על הנבראים שהם אומות העולם, משא"כ נשמות ישראל בהם נמלך על הבריאה אם לברוא העולם ולגלות את טבע הטוב, כלומר שאם נשמות ישראל היו אומרים לא! לא היה הטבע הטוב להיטיב סיבה להבריאה, ולפי זה כל העבודה שלקבל ע"מ להשפיע שייך לנפש הבהמית ולא לנפש האלוקית שהיא לעצמה אינה צריכה תיקון, כי היא מעולם התיקון וכל ענינה הוא בשלימות כמו שדורש בעל הסולם בענין השוואת הצורה ליוצרה, וכל העבודה הוא על נפש הבהמית שיש בו הרצון לקבל ותאוה וגאוה, ששרשו למעלה מנפש האלוקית שהוא יש האמיתי, אלא שנפל בשבירת הכלים.
ולכן הוסיף הערה שבעל הסולם מבאר זה על הנשמה האלוקית עצמה, ואמשיך בזה בפעם הבא.
תשובה: א) מה שכתוב בחז"ל שלהקב"ה יש הנאה ותענוג מעבודת התחתונים, מפרש רבינו בעה"ס שהוא רק לשבר את האוזן, וח"ו לומר שלהקב"ה שמרומם על כל ברכה ותהילה יש בכלל איזו התפעלות מעבודת התחתונים. אלא כתוב "וביד הנביאים אדמה", היינו שמתוקף רצונו להטיב לנבראיו יש לו יתברך ענין שיהיה מין דמיון בתחתונים כאילו שיש להשי"ת הנאה גדולה מעבודתם, וכל זה בכדי להגדיל את השגת הנשמות. דלו הנשמות עובדות ואין שום תגובה מן העליון, היו הנשמות מצומצמות ביותר, אבל אחר שנראה לנשמות שיש הנאה ותענוג בעליון מעבודתן, ממילא מתחזקות לעשות עבודתן ביתר שאת, וביתר שמחה. נמצא שענין הרצון לקבל בעליון הוא רק לשבר את האוזן, אבל רצון לקבל בתחתונים הוא מהותן. וממילא כל ענין של גאוה ותאוה המתוארים בעליון הוא רק לצורך התחתונים, ואינו במהותו עצמו ח"ו.
ב) מה ששאלת שיש הבדל בין רחום דעליון ובין רחום דתחתון אינו חידוש, דהמדרש מביא זה בפרשת קדושים, שכתוב "קדושים תהיו כי קדוש אני ה'", ושואל המדרש: יכול כמוני? ת"ל אני הוי"ה - קדושתי למעלה מקדושתכם. אבל ההבדל אינו כמו שאמרת שהבורא משפיע באמת, והנברא אונס את עצמו להשפיע, אבל אין לו רצון להשפיע למעשה. כי הבורא הוא כל יכול, וברצותו יתן לנברא רצון להשפיע אמיתי, ממש כפי שיש לבורא עצמו. וזהו הנס המדובר בתורה, כמו נס יציאת מצרים וכדומה, שהשי"ת נותן לאדם את הכח לצאת משליטת הרצון לקבל, ובורא לו לב חדש, היינו רצון חדש לגמרי, רצון אלוקי, שהוא רצון להשפיע. ומה שאומר המדרש קדושתי למעלה מקדושתכם, זהו מטעם שהבורא הוא רק משפיע ואין בו קבלה כלל, כי "אם צדקת מה תתן לו"? משא"כ הנברא מחויב להגיע למצב של מקבל עמ"נ להשפיע, כי הבורא יתברך רוצה להטיב לו, א"כ הוא מחויב לקבל, רק שהקבלה לא תהיה מטעם תועלת עצמו, אלא מטעם הלב חדש דרצון להשפיע. זו שיטת רבה"ק בעה"ס.
בברכה ובכבוד רב
אמג

11 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

בס"ד
ניכר שהשואל לא מבין גם את שיטת חב"ד.
שיטת חב"ד כמו כל השיטות הנמשכות מבעלי פנמיות התורה ומגליה לרבות החסידות,כולן מושטתות על ההבנה שבעל הסולם תאר כמטרה והיא ההגדרה למושג "קדושה".אף צדיק לא היה מגדיר קדושה אחרת ברמה העקרונית והשואל רצוי שיבדוק עצמו אם חכמתו קודמת ליראתו.
השוני הוא רק במילים ובדגשים -על מה לעבוד יותר ואיך.
כל שיטה או תפיסה שבנויה על הבנה שגויה של המושג קדושה לא היתה אפילו עולה על הדף (לפחות בדפי החסידות שנזהרו בזה יותר משגיאות מחמת ירידת הדור)והוגיה לא היו הופכים להיות צדיקים.
צדיקים תמיד היו עובדי ה' נקודה.
ותמיד מטרתם היתה להשאר בקדושה וכולם ידעו שזכייתם של ישראל לעתיד תהיה להיות ראויים לקבל את תכלית העונג שהקב"ה חשב להיטיב.
וכל הביטויים של אמת שקר ,גס עדין וכדומה נגזרים מאותו עניין הסובב על הקדושה.
בעל הסולם בחר להשתמש בביטוי שכלי מוכר לכולם גם למרוחקים מהקדושה כמונו -כדי לתאר את המושג קדושה והפכו .
והוא עצמו אומר שמלבד המילים ועירכת ההסבר באופן מבואר ומפושט לאטומי לב כבדורנו ,אין חידוש בדבריו שאינו אלא מביא את דברי האר"י הקדוש וממשיכי דרכו.
ויכוח אמיתי עם חבדני"ק בקדושה יכול להיות סביב הדרך להעביר את המסר אך חבדניק שחלוק על המסר אינו חבדניק ואף לא דתי.
(כמובן בסיוג לדברי שיכול להיות שבאמת השואל רק הביא התבחטות ולא דרך חיים שמחפשת הצדק רוחני יותר בקלות (ובאמת בשפתו של בעל הסולם קשה מאד ליצוק דמיונות ולהתאים להבנות שגויות והלו גם זו הסיבה שהוא עצמו טען ששפתם של מאורי החסידות לא מתאימה לדורנו באשר הלב נאטם ולא ניתן לסמוך על הרגשי הלב.))
כמובן שהמדובר על כניסה להבנה של קדושה. לאחר מכן כל אחד יכול להתענג גם על שפתם ולהשאר בקדושה.
כל טוב

Ran אמר/ה...


אמנם הכותב אומר בצניעות וענוה "ממה שהבנתי מתורת חב"ד" (ואז זה נשמע כאילו הוא רק למד ודיפדף מעט) אך אני יכול לומר לכם שהוא מאוד מלומד ומעמיק בתורת חב"ד (גם סולם הוא מבין היטב) כי דברים שקולעים לענין בצורה כ"כ יפה כמו שהוא כותב לא מזדמן לי הרבה לשמוע. ודרך אגב הוא כותב עם הרבה דרך ארץ וכבוד ואין צורך להיפגע. דבר נוסף, בטוח אני שאין לו בעיות דרסטיות עם יראת שמים - דאם כן, הוא לא היה מצליח להבין פנימיות התורה בצורה כ"כ יפה כמו שכותב כאן.
עוד משהו.. אני לא יודע אם המגיב האנונימי שם לב אפילו אבל הכותב כלל לא דן על אמיתות הענין שתכונה בסיסית של הקדושה הינה - השפעה. זה כתוב בספר התניא הרבה פעמים שתכונתה הבסיסית של הקדושה היא השפעה(למשל לקו"א פרק כד בביאור מחז"ל "יתוש קדמך" - היינו כי יתוש מכניס ואינו מוציא והוא נמשך מקליפה הכי שפלה שרחוקה ביותר מן הקדושה שתכונתה - השפעה ויש עוד הרבה. בכלל אני ב"ה מוצא בתניא כמעט כל דבר מסולם, גם את עבודת המסך והאור חוזר ועוד). הוא ב"סך הכל" אומר שלפי תורת חב"ד ענין ההשפעה זה "לא הכל" וש"יש עוד" - ובזה הוא צודק לגמרי לפי הבנתי הן את חב"ד והן את הסולם.

1) אחד מתלמידי אדמו"ר הזקן ביקשו שיבאר את עץ חיים. אדה"ז ענה: (תרגום מאידיש) זלמנק'ע מבקש ממני חסידות על עץ חיים מה זה עץ חיים - השתלשלות. ואני ב"ה מדבר גבוה מזה ועוד יותר גבוה (זה הלשון וזה מוסמך) - ואכן מדובר על דברים שהם למעלה מהענין של "טבע הטוב להיטיב" של הקבלה כמו שמזכיר הנ"ל.
2) הרבי הרש"ב אמר(זה מודפס בשיחה שלו): תרגום מאידיש - העולם חושב שהחסידות מבארת את הקבלה אבל למעשה הקבלה מבארת את החסידות (כלומר, מי שיודע קבלה או אז יוכל להבין חסידות שזה הרבה יותר)
3) הבעש"ט קיבל תורה מפי אחיה השילוני רבו של אליהו שממנו קיבל האריז"ל ולכן גם יש לו סמכות ואמר דברים שלא כאריז"ל(קצת. העיקר מפי האריז"ל כולנו חיים עד היום ופשיטא ובעיקר הבעש"ט ותלמידיו). למשל כוונות המקוה(מודפס בסידור עם דא"ח). וגילה דברים שהאר"י הקדוש לא גילה(או אולי יותר נכון לא הספיק לגלות). כל היסוד של תורת חב"ד זה קבלה מדוייקת ומוסמכת רבי אמיתי מפי רבי אמיתי עד דורינו - של קבלת הבעש"ט. תוך שכל אות ואות מוסמכת ומדוייקת. עד כדי כך. זה חשוב להדגיש כי בשאר חסידויות גליציה ופולין אין העברה ולימוד מסודר של תורת הבעש"ט אלא רק ספרי ליקוטים שנשארו לנו על פרשיות וליקוטי אמרות. חוץ מן הענין שגם כאשר מבארים דברים - זה בכללות ולא באריכות לעומת חב"ד.

אנונימי אמר/ה...

4)יש מכתב שבו הרבי מליובאוויטש מסביר לריא"ז מרגליות זצ"ל מדוע בחב"ד מוצאים לפעמים (מעט)שמזכירים מחברים כמו הר"י סרוג, עמק המלך ומגלה עמוקות - לעומת המקובלים הספרדים כמו הרש"ש שהיו מדלגים דברי החברים מה שלא מהאר"י - היות שהבעש"ט קיבל מאחיה השילוני לכן בחב"ד מוזכרים דברים מעוד ספרים כי יודעים בקבלה רבי מפי רבי מפי הבעש"ט שזה נכון ולא שמסתמכים על ספרים אלו כמקור ראשון.
חשבתי כי אלו דברים יסודיים שחשוב שכל עוסק בפנימיות התורה יידע.
אני אישית חושב שתורת סולם היא נפלאה והכי חשוב מובנת מאוד, וזו בינתיים הדרך שאני מכיר בשביל להבין דברי האר"י. לפי עניות דעתי בעל סולם הק' עצמו אומר שהוא לא מוסיף כלום על האר"י אמנם במכתבים שלו ובהדרכות שלו בעבודת ה'(לא בתע"ס וזוהר) רואים הרבה דברים מהבעש"ט אך תורת הסולם היא אינה תורת הבעש"ט.
משא"כ תורת חב"ד היא היא תורת הבעש"ט(זה הלשון של נשיאי חב"ד).
עוד דבר שמעניין אותי: כאשר בע"ס אומר שתורת החסידות כבר כ"כ פועלת יש סברה לומר שהוא מתכוון לחסידות פולין(ששיטתה שונה) ולא לחב"ד. שהרי גר בפולין וזה היה בתקופה שהרבה לפי שפתחו ישיבות חב"ד בפולין. ואם תאמר שהוא יודע מה שקורה למרחוק ברוסיה(מקום של חב"ד) - יש לומר שגם בישיבת המוקבלים בבית אל הוא תלה תקוות בהיותו בפולין אולם כאשר הגיע לירושלים ונפגש עמם התאכזב עמוקות ממה שחשב קודם כמו שמתאר במכתבו. הרי לך שבהיותו בפולין עדיין לא ידע מהות המקובלים שבבית אל.
(אך אולי גם זה יש לדחות שהרי בנו בכורו למד בישיבת חב"ד בירושלים - אך נכון להיום לא ידוע לי על התייחסות שלו לענין חב"ד חוץ מהקדמה לתע"ס ששם מונה את אדמו"ר הזקן בתוך גדולי מגלי פנימיות התורה במשך הדורות)וגם הוא כותב בפרי חכם אגרות שאמנם הוא לא פגש מימיו מקובל אמיתי אמנם אין זו ראיה שלא קיים כזה בדור דהרי מי יוכל לדעת מחשבות כל אנשי העולם ומי מכיר את כולם..
(ודרך אגב זה קצת לא מובן לי. דמה בנוגע לרבותיו מקלושין ובעלז?)
ראיתי מהרה"ק מברסלב שהטעם שיש קושיות בעולם מחצרות צדיקים על חצרות צדיקים הוא כדי "לסנן" את אלו שלא שייכים וכדי שרק השייכים יזכו להידבק. כלומר זה שיש קושיות - כך צריך להיות ולא יעזור לחקור יותר מידי. אך ישנם דברים יסודיים בלימוד שחייבים לדעת. וכמו שכולם יודעים מתיקוני זהר שהגאולה באה בזכות גילוי הזהר לכללות ישראל - כך באותה מידה צריך לדעת מה שאמר המשיח להבעש"ט בעלית נשמה המפורסמת בראש השנה שמשיח יבוא כאשר מעיינותיך(של הבעש"ט) יפוצו חוצה. וזה יש רק בתורת חב"ד (בצורה מסודרת ולא רק אוסף של אימרות). לכן הבע"ס עצמו אומר בהקדמה לפנים מו"מ שטובים השנים מן האחד והאריז"ל צריך להיות שלוב עם הבעש"ט.
ברוך ה' לעולם אמן ואמן

ותטו אותי לכף זכות ואם יש מה להוסיף בצורה עניינית - בבקשה

אנונימי אמר/ה...

שלום וברכה!
אני פונה ליהודי שכתב את השאלה לרב גוטליב שליט"א: אני מאוד מעוניין ליצור איתך קשר ולומר ולשאול אותך כמה דברים בנושאים שעליהם אתה מדבר, באם תראה תגובתי זו אשמח אם תאמר כיצד ניתן לכתוב לך ולעמוד עמך בקשר.
תודה כל טוב
כתיבה וחתימה טובה

אנונימי אמר/ה...

לידידי ורעי הנכבדים והיקרים, אין לי הכח להאריך לכם בעניין ההבדל העצום, בהנגשת הלימוד, מחב"ד לבין איש האלוקים בעל הסולם, ראשית הוא שדרך הבעש"ט כיום נעלמה, כדברי רבינו בעל הסולם אות ט' בהקדמת פמו"ס, שלא האמינו חכמי לב שתשכח תורת הבעש"ט, ומה עוד שספרי החסידות מיוסדים על כתבי האר"י , אולם בכתבי האר"י נגעו ידיים כידוע לכל מעיין בספרים שהייתה גזירה לא להוציא כתבי האר"י לחו"ל, ומה אתפלא ואשתומם על השואל החבד"י מדברי האדמו"ר הזקן שאמר בפה מלא באגרת הקודש פרק כו' ואל יחשדני שומע שאני בעיני הבנתי דברי האר"י כי לא באתי לבארם אלא על פי דרך הבעש"ט,והשגת האר"י כשלעצמו לא השיג אלא השגת האר"י דרך הבעש"ט,ואין דבריו אלא אמת,כי השגת חו"ל שונה מהשגת ארץ ישראל כידוע בדברי הזוהר הקדוש, ומה עוד שכתבי האר"י שיצאו לחו"ל והעלו בו כל מיני הבנות, עוד מחששת כתות המחבלים (כגון ש"ץ שר"י) לא מרוחו ומפיו של האר"י,והלומד כתבי הסולם מבין מפורשות אתה החכמה האלוקית ועוסק בה גם לתיקון נרנח"י. ובעל הסולם ישב רבות לבאר את הצורה הנכונה שהלומד לא יטעה, ובחר במילים מדוייקות שהלומד יבין, לא כתורת חב"ד העתיקה שהלשון כבדה ומסועפת, ורק מי שבעל יסודות והקדמות וחכם, יכול לדעת בה, ומה עוד, שבעל הסולם כתב שיש ללמוד כתבי האר"י ואח"כ לעיין וללמוד פירושיו. למסקנה ההבדל הוא בהנגשת הלימוד לציבור הלומדים, וקליעה למטרה בהבנת דברי האר"י והוא הראשון שפירש את ספר הזוהר, מה שלא היה מאף אחד, וכמובן שזה הזכייה שמורה לאחד מעשרה ראשי דורות. בברכה רבה עדיאל

אנונימי אמר/ה...

לאנונימי ד"ה "לידידי ורעי": תודה לך על הדברים.
דרך הבעש"ט נעלמה אצל מי שמעיד על עצמו שהיא נעלמה אצלו. וכן אמר אחד מהגדולים בדור שלנו(לא משנה אבל לצורך הענין זה ר' יואליש זצ"ל):"שנשתכחה תורת החסידות בימינו". ועל זה הגיב אדמו"ר מליובאוויטש(אני לא נכנס למשחק תוארים כי לרבי אין צורך בתוארים)שהוא צודק. אצליהם אכן נשתכח. וכן הענין כנראה בחסידות פולין שהאור הלך ונתמעט.כבר לפני הרבה דורות אצל היהודי הק', פשיסחה וקוצק(שמשם אגב רהבע"ס מגיע) שדרך הצדיקים הישנים לא סיפקה אותם והם חיפשו משהו חדש(למי שיודע דברי הימים) - משאין כן בחב"ד שלא רק שהאור אינו מתמעט אלא הולך ומוסיף. ואכן אין עוד מי מהצדיקים(אפילו דורות קודמים) חוץ מחב"ד שאומר ומעיד בפה מלא ש(לא רק שתורת הבעש"ט לא נשתכחה אלא ש)זוהי בדיוק תורת הבעש"ט ומ"ש רבע"ס שהיא נעלמה זה לא סתירה, כי בחוגים אחרים היא אכן נעלמה וכנ"ל.
ומה שאתה מצטט מהתניא מסימן כו' אתה צודק במאה אחוז. אכן אדה"ז הוא מלמד את תורת הבעש"ט ולא את תורת האריז"ל, ומה שמובא בחסידות מאריז"ל זה באמת מהבעש"ט, אבל מהאריז"ל אין לאדמו"ר הזקן קבלה איש מפי איש(דבר מוכרח בפנימיות התורה) אלא מהבעש"ט. ובתורת החסידות עצמה מבואר שחסידות זה גילוי הרבה יותר נעלה מתורת הקבלה ושהיא כנגד יחידה ופנימיות עתיק וקבלה כנגד חיה ואצילות.
לפי זה לכאורה יוצא שגם למי שילמד את רהבע"ס עדיין זהו בחי' ה-4 אבל בנוסף לכך צריך את חסידות חב"ד שזהו יחידה.
אני אגב בתור מי שכן לומד את רהבע"ס ב"ה.
אם רוצים מקורות לזה אפשר.מאוד כדאי לעיים בכ"ז בקונטרס "עניינה של תורת החסידות" וגם ים החכמה תשע"א להרי"מ מורגנשטרן שליט"א(שהעריך הרבה ובטוב טעם נפלא ההכרח לשילוב קבלה ביחד עם תורת הבעש"ט דוקא) שהוא מזכיר שם גם את הבע"ס(ובכלל מזכירו הרבה ובקי בכל כתביו).
מה שאמרת שהלשון מסועפת משא"כ הבע"ס. זה טענה נכונה - אבל זה גופא בכוונה מכוונת ונשיאי החסידות "ממלאי מקום הבעש"ט והמגיד ואדה"ז"(הלשון הזו זה לא נמצאה שלי) יודעים בדיוק איך ובאיזו צורה
לגלות פנימיות התורה(אגב הלשון היא לא כזו קשה וכן מאוד מובנת ועניינים הקשים הם מצד עומק המושג ולא מצד שלשון).
אפשר (וצריך) עוד להאריך אך אעצור כאן..
כל טוב ותודה לכל המגיבים ומעירים והמאירים והאוהבים את האמת יותר מכולם..
(אגב בקשר לספר הזוהר - מה בקשר לרמ"ז ומ"מ ועוד ועוד וקמארנער ו"ביאורי הזהר" מאדה"ז ומאדמו"ר האמצעי ומהצ"צ..ומר' לויק שניאורסאהן(הרבי הריי"צ אמר עליו שהוא המקובל הגדול בדורו והרבי רש"ב קרא לו "מיין גאון אין קבלה")? הרי יש עוד פירושים). הם לא מובנים כמו הבע"ס אני רק אומר שיש פירושים.
ורק עוד משהו...(לא יכול לסיים) בקשר לאמונת צדיקים שיש בחב"ד אין אך ורע בשם מקום או זרם(כן, בלי יוצא מן הכלל) - ואת זה כולם יודעים. לכן בשביל חסיד חב"ד אם יש משהו שלא מספיק "יפה" או לא מספיק "מסתדר כמו כפתור ופרח" - זה לא חסרון בשבילו אלא יתרון והזדמנות ללכת למעלה מן הדעת(כן, "למעלה מן הדעת" זה מהתניא לקו"א יח-יט). והיו בדורות עברו חסידים אנשים גדולים מאוד(ומקובלים) שלא רצו להסתכל בשום דבר אחר חוץ מחב"ד. אפילו לא באריז"ל(!!!) - כי אמרו ממ"נ ?! אם אני צריך את זה אדה"ז הביא את זה בחסידות ואם הוא לא הביא סימן שזה לא הכרחי. תקלטו!!! זה אנשים שהתאוה לרוחניות וגילויים אצילם פי 1000 יותר מאיתנו ואצלם האמונה ברבי במקום הראשון! לכזה דברים אין אך ורע.
ודרך אגב כל הענין של התנגדות לחיפוש אחר מופתים נוסח "מופתים באדמת בני חם" - זה מגיע הכל מחב"ד. אח"כ גם בקוצק.
זה הכל העשרה מאוד מועילה. קיצור: חשוב להדגיש שהשיטה של נשיאי חב"ד(וזה מהבעש"ט) שחסידות חב"ד זה חלק מהתורה. כלומר חלק מתורת ה' שניתנה בסיני ולכל יהודי הרי יש חיוב להשלים נפשו בכל חלקי התורה וממילא גם בחלק זה של התורה שהוא תורת החסידות. וכל זה גם אם הוא זכה לחלק הסוד והקבלה.

אנונימי אמר/ה...

חברים יקרים אני לא רוצה לכתוב יותר למרות שיש עוד הרבה, אך זה מריח לא טוב בריח של תחרות ואשרי ומה טוב חלקו של מי שזכה שיש לו בכלל שייכות לפנימיות התורה עץ החיים ובין אלה שעוסקים בעץ החיים על כל השיטות הקדושות צריך להיות אחוה מיוחדת ושלום מיוחד לכן כעת אקבל שכר על הפרישה ויתרבו הלומדים בכל השיטות הקדושות ומלאה הארץ דעה את ה' ולא יהיה שם לא קנאה ולא שנאה ולא תחרות והטובה תהיה מושפעת הרבה ומעדנים מצויין כעפר וכולנו יחד יושבים עם הקב"ה בשולחן אחד בנים על שולחן אביהם והוא עורך להם סעודה כראוי לבני מלכים בני אברהם יצחק ויעקב מלויתן ושור הבר ויין המשומר ושלום על ישראל.

אנונימי אמר/ה...

שוב לידידי ורעי ושוב
בנוגע לדבריך: " שהטוען שנעלמה, דרך החסידות ממנו נעלמה", אצטרך לדבר בהרחבה, אצטט לך חלק מהדברים שלא נאמרו ע"י בעל הסולם אלו הם דברים מגדולי החסידות, הגה"ק הדברי חיים מצאנז זיע"א שכתב שצריך להחליף את החליפה בחזרה,שבתקופת הבעש"ט הקדוש זיע"א,הפכו את החליפה לכיוון אחר ועכשיו צריך להחזיר את החליפה בחזרה במצב שלפני תקופת הבעש"ט,ובשם הרה"ק מקאופסט זיע"א בן האדמו"ר הצמח צדק זיע"א,שכתב שהחסידות היתה ל150 שנה זאת אומרת לפני השואה היא כבר נגמרה,ובשם הגה"ק מסאטמאר זיע"א, שכבר נשכחה תורת הבעש"ט הקדוש זיע"א ורק שיגיע המשיח היא תתגלה מחדש,וכן כתב הגה"ק בעל השומר אמונים רבי אהרן ראטה זיע"א.

"ובעוה''ר חזר ונהפך הגלגל בדורינו זה, וירדנו פלאים, כמו מאגרא רמא לבירא עמיקתא, ונוסף עלינו התנגש אשר בלבל כל העולם כולו, ונעשו הצרכים מרובים, והדעת קצרה, ומשובשה בזוהמת החומר, הנוטל חלק בראש, ועבדים רוכבים על סוסים, ושרים לארץ יהלכו, וכל הנאמר במתניתין במס' סוטה הנ''ל נתקיימה בנו בעוה''ר ושוב נעשה מחיצה של ברזל,
גם לאור הגדול הזה של הבעש''ט ז''ל, אשר אמרנו שהולך ואור עד נכון גאולתינו השלימה, ולא האמינו חכמי לב בהאפשרות בדור יבוא ולא יוכלו לראות לאורו, והנה חשכו עינינו נשינו טובה, ובראותי זה אמרתי עת לעשות, וע''כ קמתי לפתוח בהרחבה פתחיאורה של האר''י ז''ל, שהוא הוא המסוגל ומוכשר גם לדורינו זה כנ''ל, וטובים השנים מהאחד: ושוב אומר שהאור של הבעש"ט היום יש עליו מחיצה מחמת הדור שהצרות והחומריות כיסוי ועוורו את עיני הדור, ולכן פתח בהרחבה דברי האר"י ומסיים טובים השניים מן האחד. ולגבי הטענה שחסידות היא יחידה וכד', מהו המקור מכתבי האר"י? והרי האר"י קדם לבעש"ט בסדר, שתיים איני נזקק לטענה זו (כי אולי הדברים נאמרו בדרך העבודה, ולא בתור סדר החכמה (פסיכולגי-לא טכני) ,ואשיב, כי אבני החסידות הושתתו על תורת הקבלה והבעש"ט היו לומד כל יום ספר הזוהר הקדוש ע"פ השגתו הקדושה, וכש"כ כתבי האר"י הקדוש. לגבי ההפרד בין חסידות לקבלה, זה לא נכון, כי כבר אמר אחד מתלמידי הסולם לפני שבאתי לבעל הסולם חשבתי שקבלה ועבודת ה' הם שני דברים עכשיו אני מבין שהם אחד. וזה ברור שזה עבודת ה' ולא דבר מפורד מהתורה ומחכמתה. ההבדל המרכזי ששכחתי להוסיף לך, הוא גם הרב דסלר ועוד מתלמידו הר"ח פרילנדר ,וכמו כן כתבי רבי יצחק הוטנר ויש עוד כמה מדברים על פנימיות (והם לא חסידי הבעש"ט -ולא מזכירים ממנו), אז מה ההבדל בינהם לבין בעל הסולם? אלא התשובה פשוטה ומרכזית בעל הסולם ראה לחזור ולהדגיש (ומסתמך על עוד משלפניו,וכש"כ דברי הזוהר עצמו גלויים לכל עין רואה, שביארו זאת וכמו כן מדברי הזוהר, והדברים פשוטים מהבנה פשוטה) שהלימוד וההדגש דייקא בלשון הזוהר וכתבי האר"י מסוגלים לטהר הנפש ע"י האורות שבהם מצד אור המקיף שבהם בצורה סגולית (עדיין צריך עבודה אישית וזה המשקל בכל החיים) ושם דגש על כך, משאין כן ספרים אחרים לא הדגישו את הזוהר והתיקונים שלשונם וכש"כ הבנת הדברים ישירות מהלשון הם המסוגלים לטהר וכש"כ לשנות את האדם כי המאור שבה מגולים, ובפרט אחר שאליהו הנביא אמר לרשב"י בהדין ספרא יפוקון מגלותא, בזה הספר היינו על ידו דייקא,כב' גם לא ראה דברי הסולם על עניין נתינת רשות מהשמיים, וכמו כן שעד היום לא נכתב שום פירוש על הזוהר עד שהסולם כתב, וכמו כן חזר ואמר שזה לא בגללו, אלא רק מקרה מה' שכתב, אלא מחמת הדור. ואינו יודע למה ה' בחר בו, אקצר בלשון מחמת שיש עוד עומק הדברים שאין יכולים להעלות על הכתב, ואם יש לך הערות אשמע ואגלה בעז"ה.בברכה,טרם אכלה דברי, נזכרתי במאמר הגמרא על אחד התנאים שכאשר למד תלמוד ירושלמי ביקש מה' שישכח ממנו את התלמד בבלי.

אנונימי אמר/ה...

ב"ה
1) קשה לדון בענין עם מישהו שיודע רק סולם ולא יודע חב"ד(אך עם כל זה מביע דעה בנושא..). אני מכיר את שניהם.
2) גדול תלמידי הבעל סולם המקובל הגדול רבי משה יאיר וינשטוק היה גם במידה רבה חבדניק. בספרים שלו (שאני ראיתי) הוא מרבה להביא מחסידות חב"ד אפילו יותר מהסולם(שאותו גם כמובן מביא). אבל לי נראה שבין המשתתפים בדיון כאן יש כאלה שמבינים יותר טוב מהר"מ וינשטוק בדברים אלו.
(אגב, הר"מ וישטוק חיבר פירוש על האדרא רבה וזוטא ע"פ הפצרתו ודרישתו של הליובאוויטשער רבי(לאחר שסירב כמה שנים..עד שהוכרח לכך משמים וזה סיפור בפני עצמו. מי שמעוניין יכול לברר אצל המשפחה שלו), ולמי שמעוניין - אפשר לראות בכך עידוד ותמיכה של הרבי בשיטת בע"ס - שהרי הרבי ידע שבהרבה דרכו של הר"מ וינשטוק מבוססת על דרך הסולם)
3) לפני שמדברים על נושאים אלו - צריך לעבור על קונטרס "עניינה של תורת החסידות"http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/inyono
וגם בספר של הגר"י מורגנשטרן(שאתם מוכרים ספריו באתרכם) "ים החכמה תשע"א" איפה שהוא מסביר באריכות את הקשר בין הקבלה והחסידות.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=47256&st=&pgnum=554
הוא מדבר שם גם על הבעל סולם. הרוב הוא מביא מחב"ד שם (אפילו יותר מברסלב).הרי"מ מורגנשטרן הוא דוגמה טובה ביותר שהוא בקי ממש בכל חדרי וכל ספרי הקבלה כולל הבע"ס כמובן. ואם כל זה אצלו חב"ד זה חלק ממש בלתי נפרד מההבנה האמיתית של ענייני העבודה וההשכלה בקבלה. אדם כמוהו שיודע ממש הכל ומצד שני הוא נקי מתחרות והתנצחות - לכן הוא מודה על האמת והוא ממש דוגמה לאחדות ישראל כפי שהיא צריכה להיות.
4) רבותינו נשיאינו - נשיאי חב"ד הם עניין מיוחד והכרחי לכל אחד מישראל שאין דוגמתו בעוד מקום. הם אמרו מפורשות: שהם המשך מלכות בית דוד והענין הזה ימשיך בלי הפסק עד ביאת מ"צ. ענין הכתר מלוכה של דוד זהו ענין שקיבל מהקב"ה והוא הבטחה נצחית שלא ניתנת לשינוי. אפילו אם יבוא אדם שזכות התורה שלו תהיה גדולה משל אבותיו של דוד המלך עדיין הוא לא יזכה לא למלכות ולא לכהונה, אלא רק לכתר תורה וכתר שם טוב(שעולה על גביהם). אצל רבותינו נשיאינו נמצא הכתר מלכות. וזה לא תלוי באם מישהו מסכים ומקבל או לא.יש לסיים בסיפור: לאחר הסתלקות הליובאוויטשער רבי הקודם, היה הוה אמינא שאולי חתנו השני של הרבי הקודם(הרש"ג - ר' שמריהו גוראריה) יקח הנשיאות(כי הוא גם היה גדול אמנם לא בערך כלל לרבי - אך הרבי הסתיר עצמו לגמרי ורבים אפילו לא ידעו מעלתו). ובכן לאחר שהרבי היה הנשיא הבא - אז משך הרבה שנים הרש"ג אמנם עבד בשיתוף פעולה מלא עם והתייעץ וקיבל מרות הרבי בבתפקידיו במוסדות אך לא היה ממש "חסיד". לא היה "מקושר" ממש. עד שאחר כמה שנים החל מיום אחד הוא נהיה ממש מקושר בלב ונפש בצורה נפלאה וכך היה עד יומו האחרון. פעם שאלוהו מה קרה וגרם ושינוי הפתאומי?! הוא ענה: באתי לרבי כל תיד להתייעץ באיזה ענין - והוא ענה אני כעת לא יודע מה לומר אני צריך לשאול את השווער(חותני) - הרבי הקודם. כאשר שמעתי זאת ממנו באמת הבנתי שאין בינינו שום ערך כי אני כלל לא שייך לעניינים כאלו. ולמרות שבמדריגתו של גיסי איני מבין - אך דבר אחד אני מכיר ויודע בודאי: "הוא לא משקר!" - ומיני אז התקשר אליו בכל כוחות נפשו והקריב הרבה למען הרבי ואכ"מ.
אז גם מי שלא במין מהות רבותינו נשיאנו - לפחות דבר אחד שידע: הם לא מששקרים וכל מה שאומרים הכל נכון.
5) בתחילת תגובתך האחרונה כאשר באת להתייחס למה שאמרתי שחסידות נשתכחה אצל מי שנשתכחה - כתגובה הבאת את ר' אהרן ראטה ז"ל. א) מה ראיה הוספת בכך שאמרת שאכן יש עוד אחד שאצלו "נשתכחה". ב) לא מתאים שתביא ראיות מר"א ראטה שעל פי הנשמע התנגד לבע"ס (וכנראה שזו הסיבה שאתם לא מוכרים בחנותכם את הפירוש המפואר על הזהר "מתוק מדבש" שהיה תלמידו).

אנונימי אמר/ה...

6) משכתבת שלא ראיתי דברי הבע"ס על "רשות מן השמים" - ראיתי ומכיר. וגם: מדוע אתה אומר שפירוש הסולם הוא היחיד על הזהר? הרי יש בישראל פירושים מפוארים: דמשק אליעזר, זהר חי, מקדש מלך, הרמ"ז, ביאורי הזהר לאדמו"ר הזקן, ביאורי הזהר לצמח צדק, הגר"א, רמח"ל, ועוד הרבה...
מעלתו של הבעל סולם מדברת בעד עצמה ומבהיקה באור מבהיק גם מבעד שאר האורות - ואין צורך להגיד שהוא הפירוש היחיד בשביל להוסיף בשבח הבעל סולם.
7) כל זה מתוך כבוד והערכה גדולה אליכם. נזכיר את מאמר החכם "האמת אהובה מן הכל" וכמ"ש חז"ל ע"פ "את והב בסופה".
8) אחרון חביב: זכור שבתגובות קודמות מישהו האיר ממש"כ בתניא אה"ק כה': ואל יחשדני שומע שאני בעיני שהבנתי את דברי האר"י להפשיטם מגשמיותם..רק באתי לפרש דברי הבעש"ט ע"פ דברי האר"י...
ובכן אל תמהרו לקפוץ על המציאה ולטעון שאדה"ז ח"ו לא הצליח להפשיט מגשמיות את דברי האר"י..
דמי כן הבין אם לא אדה"ז?? זהו דבר קטן לגבי אדה"ז. תסתכלו בתניא קונטרס אחרון ד"ה להבין מה שכתוב בפרי עץ חיים - ושם תראו שאומר שידיעת מציאות ההשתלשלות היא מצוה רמה ונישאה ומביאה ללב שלם, וידיעת המציאות מסביר - היא ההפשטה מן הגשמיות. לאחר קריאת שורות אלה כל בר דעת יבין שבודאי ובודאי שאדה"ז ידע את מציאות ההשתלשלות כפי שהיא מופשטת מגשמיות.(ואצלו זה דבר קטן וכמו לומר שהוא יודע ש"ס ורמב"ם, שזה מצחיק שזה השבח שבו ישבחוהו).
(דהרי כל חייו היו להביא יהודים לידיעת ההשתלשלות וללב שלם - ואיך הוא עצמו לא יהיה לו מדריגה שאליה מביא אחרים. וגם קבלה גמורה בידינו שצדיקים לא מדברים על שום ענין שהן עצמם לא שייכים אליו(וכן אומר הבע"ס בפח"א).
מצחיק שמישהו יחשוב שאדה"ז לא ידע את ההפשטה שכתובה בתלמוד עשר ספירות - שעל זה אומר הבע"ס שאדם בעל כשרונות "בינוניים" יבין. ואדה"ז לגדולתו אין חקר.. הוא כאחד התנאים ויותר.. והבעש"ט אמר עליו כאשר הוא נולד(באותו יום עשה שמחה גדולה ולא ידעו מה זו) - שהוא נשמה דאצילות חדשה ממש.
רק שדורינו זכה שבע"ס כתב דברים אלו בצורה מסודרת מאוד שאכן גם בעל כשרונות בינוניים יהיה מסוגל לעסוק בזה - אך גם לדברי הבע"ס עצמו גדולי הדורות ידעו כמובן דברים אלו.
בנוסף, חסידות חב"ד עצמה היא מלאה מהפשטת האר"י עד כדי כך שהמעיין בסולם אחרי חב"ד עלול לקבל רושם שהסולם ממש מבוסס על חב"ד, אלא שמיותר לומר שבע"ס לא נחשד ח"ו באמירת דבר שלא בשם אומרו שהרי הוא צדיק יסוד עולם.
9) האמינו שהייתי יכול להאריך ולכתוב ולדבר שעות.והלואי שנזכה להמנות בין המודים על האמת.
9) האמינו שהייתי יכול להאריך ולכתוב ולדבר ולהביא מראי מקומות וציונים לעוד עשרות מקורות אך אי אפשר.והלואי שנזכה להמנות בין המודים על האמת.
10) סליחה עוד אחרון חביב: מה שכתב מישהו למעלה שהבעש"ט היה בחו"ל ומשתמע שיש ח"ו גריעותא בכך בקבלתו. ח"ו לומר דברים אלו. לא יודע אם ידוע לכם הסיפור על אחד מתלמידי הבעש"ט שהשתוקק תמיד לעזוב ולעלות לא"י אך הבעש"ט מנע בעדו עד שפעם אחת החליט שנוסע בלי לשאול, באותו ערב שבת במקוה ראה בחזיון איך שמגיע לא"י ולירושלים ולבית המקדש ולקדש הקדשים ורואה הארון. מסתכל בתוכו ורואה שהוא ריק ושואל איפה הם הלוחות?! ואמרו לו: במז'בוז'. מיני אז לא ניסה יותר "לברוח".
זהו לא מהנסתרות אלא מן הנגלות מפורש בש"ס מגילה בסוף שבזמן הגלות השכינה הולכת מירושלים ונודדת לאיפה שבני ישראל הולכים. אמנם ודאי יהיה נכון לומר שאילו הבעש"ט הגיע לא"י השיג הרבה יותר וזה הוא אכן ניסה לעשות 3 פעמים רק שלא הניחוהו לעלות(אמר שאילו היה מגיע לא"י ונפגש עם אור החיים - היה מביא גאולה)
לכן למי שכתב זאת(זה לא בשם צדיקים - אלא סברת עצמם) - יש לומר: כלך מדרך זו של מציאת דופי ח"ו בתורת הבעש"ט.
והיר אפילו הבע"ס אומר בפח"א בזמן היותו בלונדון לתלמידיו שהם חושבים שהם בארץ והוא בחו"ל אבל האמת ההיפך.

אנונימי אמר/ה...

סליחה לא התאפקתי וכעת אני מקבל על עצמי(ב"נ..) מחדש להפסיק לכתוב.
וכולכם אהובים ברורים ונעימים וברוכי הוי'