ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

כיצד תבוא הגאולה?

שאלה: לכבוד הרב גוטליב שליט"א:
1) באות ל' בהקדמה לתע"ס כבוד הרב אומר שהמשיח והגאולה לא יבואו קודם שיוכשר הדור, מפני שאחרת יהיה כאן בחינת "בל תשחית", שעם ישראל לא יוכל לקבל את הנהגות המשיח כבחינת העטלף שאינו מרוצה באור היום.
אך לעומת הנלמד שם, קיימת המחלוקת בגמרא בין רבי אליעזר לרבי יהושע שרבי אליעזר סובר "בניסן נגאלו ישראל ובתשרי עתידים להיגאל", ורבי יהושע סובר "בניסן נגאלו ישראל ובניסן עתידים להגאל". והלכה כרבי יהושע. ובעל ספר הברית מבאר את מחלוקתם בכך שידוע שבני ישראל במצריים נגאלו בבחינת אתערותא דלעילא, כמו שנאמר "עד שנגלה עליהם המקום וגאלם", וזוהי גאולה בבחינת ניסן. אבל לעומת זאת גאולה בבחינת תשרי היא גאולה הבאה לאחר אתערותא דלתתא, כשם שישראל בתשרי קרבים לקב"ה לאחר עבודת הכשרה שעברו בחודש אלול. והלכה כרבי יהושע שגאולתם העתידית של ישראל תהיה שוב בבחינת אתערותא דלעילא, שהקב"ה יגאלנו ללא הכשרה. כיצד ניתן לישב את הדברים?
2) במאמר "מהות הדת ומטרתה" אומר בעל הסולם שמטרת הדת - לתת כלים ביד האדם לגלות את הרע שבו, אשר על כן ככל שאדם יותר צדיק אזי הוא מגלה בנשמתו יותר נקודות רעות, ואדם רשע לא מוצא בנפשו כל רבב. על פי זה ניתן להבין הבנה חדשה במאמר חז"ל: "כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו", שכן ככל שאדם בעל קומה רוחנית גבוהה יותר הוא מגלה בנפשו רצון לקבל גדול יותר. בדרך זו אפשר גם להבין את מאמר חז"ל: שעתיד הקב"ה לשחוט ליצר הרע, ולצדיקים הוא נראה כהר ולרשעים כחוט השערה, וזה כאמור מאחר שצדיקים רגישים לרע ולכן כל נקודה קטנה שבאים נדמית להם כהר, ואילו רשעים שלא יודעים להבחין ברע גם אז יראה להם היצר כחוט השערה, בבחינת רשעים - גם על פתחה של גהנום אינם חוזרים בתשובה.
את המאמר "כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו" נראה לי לפרש גם על פי דרכו של בעל הסולם, שאם יצר הרע של האדם הוא הרצון לקבל הנאה ותענוג, אזי רשעים הם בעלי רצון לקבל הנאה ותענוג קטנים מכסף גאוה וכבוד, וככל שהאדם צדיק יותר כך רצונותיו גבוהים וגדולים יותר, מאחר שהוא שואף לקבל הנאה ותענוג גדולים יותר מאור התגלות ה', אשר על כן העובדה שכל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו היא מעלה ולא גריעותא לצדיקים.
(הנאמר בסעיף 2 אינו שאלה אלא הגיגים שעלו במוחי ורציתי לשתף את כבוד הרב שליט"א...)
בברכה,
תלמידך .............

תשובה: ל......... שלום,
1) ודאי לא נוכל להגיע להגאל ללא אתערותא דלעילא, אבל פעולתה של האתערותא דלעילא בתחתונים תלויה לפי כליהם. כפי שגם שבת מכונה בשם אתערותא דלעילא, אבל מי שלא טרח בע"ש מה יאכל בשבת. וכן בגאולת מצרים מתו רבים מעם ישראל במכת חושך, מטעם שלא היו מוכנים כלל לגאולה. וכן יהיה לעתיד לבוא כפי הנראה.
2) נכון מאד.
ידידך אמג.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

בס"ד ערב ראש השנה ה'תשב"ע

שלום וברכה לכבוד הרב והתלמידים שיחיו,

כדי להבין את דברי רבי אליעזר יש להתבונן תחילה בפרשת עקב (דברים פרק י"א, פסוק י"ב) וכה נאמר בה:" אֶרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ: תָּמִיד, עֵינֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בָּהּ--מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה, וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה".

דבר ידוע הוא כי את המילה ראשית כותבים באות אלף, מדוע אם כן כותבת התורה בה--מרשית ?

מֵרֵשִׁית, אותיות מ-תשרי, לומר אֶרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ: תָּמִיד, עֵינֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בָּהּ--מֵ(תשרי) הַשָּׁנָה, וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה".היא אלול.

נראה כי רבי אליעזר סומך דבריו על פסוק זה. כי נאמר בו תמיד.

שנאמר טוב אחרית דבר מראשיתו (קהלת ז'ח')
כי באחרית נמצאת האלף וברשית (תשרי)נעלמה.

שאחריתה הוא אלו"ל ו-ר(א)שית הוא תשרי חסר אלף. ובתשרי עתידים להגאל, שתמצא האלף ותכנס לגלות ותבוא גאולה.

בברכת שנה טובה

וחתימה טובה

א.קליין