שאלה: מהו הסוד שמסתתר מאחורי הפסוק שמדבר על כך "שהאלוקים הפיל תרדמה על האדם" מהי תרדמה ולמה צריך להרדים אדם (אדם = האם זה ענין של רצון להשפיע?) כדי לברוא אשה (רצון לקבל?)?
תשובה: בכל פעם שצריך להמשיך אור חדש, צריכה להיות הסתלקות של המדרגה הנוכחית. כי בזמן שיש אור אין חסרון ובית קיבול להמשכת מדרגה חדשה. ומצב זה מכונה בשם שינה, כדרך שבגשמיות מסתלקים כל מוחותיו של האדם, ואח"כ קם חדש.
ובכדי להמשיך את מדרגת האשה, היה צריך לעליית מ"ן להמשכת מדרגה חדשה, לכן הפיל תרדמה על האדם.
תשובה: בכל פעם שצריך להמשיך אור חדש, צריכה להיות הסתלקות של המדרגה הנוכחית. כי בזמן שיש אור אין חסרון ובית קיבול להמשכת מדרגה חדשה. ומצב זה מכונה בשם שינה, כדרך שבגשמיות מסתלקים כל מוחותיו של האדם, ואח"כ קם חדש.
ובכדי להמשיך את מדרגת האשה, היה צריך לעליית מ"ן להמשכת מדרגה חדשה, לכן הפיל תרדמה על האדם.
תגובה 1:
בס"ד
מהשל"ה הקדוש, ספר תולדות האדם
ספר השל"ה הקדוש - תולדות אדם - בית ישראל (תניינא) (א)
נחזור לעניינינו, הרי מבואר ענין האדם הן מצד נשמתו הן מצד דמות גופו, ועל זה נאמר נעשה אדם בצלמנו כדמותנו, הצלם בסוד הנשמה, והדמות בסוד הגוף. הדמות נגלה ועליו נאמר (איוב יט, כו) ומבשרי אחזה אלוה ?, והצלם סוד הנשמה נסתר. וכן נאמר על סוד האדם הגדול על הכסא דמות אדם (יחזקאל א, כו), כי גבוה מעל גבוה סוד אדם קדמון, הוא בחכמה אשר שם נעלם איברי האדם, ואחר כך בתפארת כתיב (ישעיה מד, יג) כתפארת אדם לשבת בית, כי שם נתגלה בשש קצותיו, והוא דמותו מתאחד באחדות הגמור, כי אינו אלא גילוי הנעלם. וזה האדם זכר ונקבה שמם אדם, דהיינו תפארת ומלכות, ורמז לדבר, אדם הוא סוד שם יהו"ה במילוי כזה, 'יוד' 'הא' 'ואו' 'הא', המילוי של אדם היא אשתו שממנו נתמלאת בסוד העיבור, תחשוב המילוי דהיינו 'וד' 'א' 'או' 'א' עולה כמנין חוה, והתחתון רומז לעליון. הרי ענין צלם ודמות של אדם, עד שטעו בו מלאכי השרת ורצו להשתחוות לפניו, ואמר להם אדם בואו ונשתחוה ונכרעה ונברכה לפני ה' עושינו כדאיתא במדרש. ואיתא במדרש (בר"ר ח, י), ויפל ה' תרדמה, בשעה שברא הקדוש ב"ה אדם הראשון טעו מלאכי השרת ובקשו לומר לפניו קדוש, משל למה הדבר דומה למלך ואפרכוס כו'. ולעתיד כשיקויים כוונת הבריאה ויהיה כמו אדם קודם שחטא ויותר במעלה, אמרו רבותינו ז"ל בפרק המוכר את הספינה (ב"ב עה, ב), אמר רבי אלעזר, עתידים צדיקים שאומרים לפניהם קדוש כדרך שאומרים לפני הקדוש ברוך הוא, שנאמר, והיה הנשאר בציון והנותר בירושלים קדוש יאמר לו כו':
כל טוב,
א.קליין
הוסף רשומת תגובה