ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

איך לעשות תשובה אם לא מרגישים את החטא?

שאלה: לרב גוטליב שליט"א שלום!
השאלה שלי היא כזאת: הייתי רוצה לעשות תשובה אבל אני לא מרגיש מה החטאים שעשיתי, זאת אומרת אני אתן דוגמא מן הילדות - פעם באתי לאיזה עיר נופש עם ההורים ושם מכרו צמר גפן מתוק ונשארה חפיסה אחת, ואני באתי ולקחתי אותה למרות שהיו עוד אנשים חוץ ממני - ומזה אני מרגיש בושה לכל החיים.
עוד דוגמא אח שלי מכר מסטיקים, אז ברוסיה זה היה יקר רובל אחד מסטיק - זה הרבה והוא נתן לי חפיסה של מסטיקים, 14 מסטיקים היו שם, ואני לקחתי וכשזה נגמר לי באתי לאישתו של אח שלי וביקשתי עוד מסטיקים ואני זוכר את הבושה עד עצם היום הזה.
וזה נקרא אצלי חטא!
אבל כשאני לא שומר שבת או לא מניח תפילין או לא שומר על הברית - אני לא מרגיש בזה שעשיתי חטא - לא רואה בזה שום אור וגם לא העדר של אור. ואז יוצא שאין לי על מה לעשות תשובה. יש פה סוג של בעיה. שאני לא מרגיש את החטא !
ואני גם לא יודע איך עושים תשובה .
אז זה השאלה שלי - איך עושים תשובה, ואיך עושים תשובה כשלא מרגישים את החטא כחטא?
תשובה: ל....... שלום,
זה שאתה לא מרגיש את החטא כחטא, זהו מטעם שאין לך שום חינוך לזה, ולא למדת את זה, ואתה גם לא מחובר עם אנשים שחיים את תורת ה' במובנה הפשוט. וא"כ אתה צריך להתחנך מחדש ע"י ספרים וסופרים. כי חסרות לך ההבנות והמידע הבסיסי של היהדות, מה שידוע וברור לכל יהודי חרדי פשוט.
אני יכול לומר לך בבטחון גמור שלבעל הסולם ובנו, ודאי כל מה שהזכרת נחשב כחטא, ובודאי צריך לעשות תשובה על זה. ואם אתה רוצה ללכת בדרכם, אזי אתה צריך ללמוד את הדברים הללו, ולהתחבר עם אנשים דתיים בסביבתך שיורו לך את היסודות הפשוטים של היהדות.
בברכה ובהצלחה, אמג

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

בס"ד

רַב לְהושִׁיעַ, מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמורִיד הַטָּל

יום חמישי ח' בתשרי ה'תשב"ע

רַב לְהושִׁיעַ, מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמורִיד הַטָּל

תיקוני זהר א א

דף א א (דף א ע"א) רַבִּי שִׁמְעוֹן אָזַל לֵיהּ וְעָרַק לְמַדְבְּרָא דְלוּד וְאִתְגְּנִיז בְּחַד מְעַרְתָּא הוּא וְרַבִּי אֶלְעָזָר בְּרֵיהּ, אִתְרְחִישׁ נִיסָא נָפַק לְהוֹן חַד חֲרוּב וְחַד מַעֲיָינָא דְמַיָּא, אָכְלֵי מֵהַהוּא חֲרוּב וְשָׁתָן מֵהַהוּא מַיָּא, וְהֲוָה אֵלִיָּהוּ זָכוּר לַטּוֹב אָתֵי לְהוֹן בְּכָל יוֹמָא תְּרֵי זִימְנֵי וְאוֹלִיף לוֹן, וְלָא יָדַע אִינִישׁ בְּהוּ וכו', בְּזֹהַר חָדָשׁ פָּרָשַׁת תָבוֹא כָּתוּב שָׁם.

תרגום (דף א ע"א) רבי שמעון הלך לו וברח למדברה של לוד והסתתר במערה אחת הוא ורבי אלעזר בנו, התרחש להם נס, יצא להם חרוב אחד ומעיין מים אחד, אכלו מאותו חרוב ושתו מאותם מים, והיה אליהו זכור לטוב בא אליהם בכל יום שתי פעמים ומלמד אותם, ולא ידע איש בו וכו' בזהר חדש פרשת תבוא כתוב שם.

וְדָא אִתְקְרֵי תִקּוּנֵי הַזֹּהַר דְּאִינוּן שַׁבְעִין אַנְפִּין לְאוֹרַיְיתָא דְפַרִישׁ רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחָאִי בְּמִלַּת בְּרֵאשִׁית מִסִּתְרֵי אוֹרַיְיתָא.

וזה נקרא תיקוני הזהר שהם שבעים פנים לתורה שפירש רבי שמעון בר יוחאי במילת בראשית מסתרי תורה.

קוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן אַפְתַּח מִילִין קַמֵּי שְׁכִינְתָּא, פָּתַח וְאָמַר וְהַמַּשְׂכִּילִים יַזְהִירוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ וְגוֹמֵר (דניאל יב, ג), וְהַמַּשְׂכִּילִים אִלֵּין רַבִּי שִׁמְעוֹן וְחַבְרַיָּיא, יַזְהִירוּ כַּד אִתְכַּנְשׁוּ לְמֶעֱבַד הַאי חִבּוּרָא, רְשׁוּתָא אִתְיְהִיב לְהוֹן וּלְאֵלִיָּהוּ עִמְּהוֹן וּלְכָל נִשְׁמָתִין דִּמְתִיבְתָּאן לְנַחֲתָא בֵּינַיְיהוּ וּלְכָל מַלְאָכַיָּא בְּאִתְכַּסְיָא וּבְאֹרַח שֵׂכֶל.

קום רבי שמעון פתח מילים לפני השכינה, פתח ואמר והמשכילים יזהירו כזהר הרקיע וגומר (דניאל יב, ג), והמשכילים אלו רבי שמעון וחברייא, יזהירו בעת שמתכנסים לעשות חיבור זה, רשות נתנת להם ולאליהו עמהם ולכל נשמות *הישיבות לנחות בניהם ולכל המלאכים בכיסוי ובארח שכל.

* מלשון משיב הרוח (תפילת טל ליום ראשון של פסח) משיבת נפש (תּוֹרַת יְהוָה תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ תהלים יט,ח )וַתָּשָׁב נֶפֶשׁ-הַיֶּלֶד עַל-קִרְבּוֹ, וַיֶּחִי.(מלכים א' יז כב) שובו בנים שובבים (בבלי, חגיגה טו ע"א).

כתיבה וחתימה טובה