ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

שיטות שונות בלימוד הקבלה

שאלה: לאחרונה ישנה איזושהי מגמה של עלייה במקומות שמלמדים קבלה בדרכים ושיטות שונות. כיצד יכול האדם לדעת לאן הבורא מכוון אותו, ולאן עליו לשאוף להגיע? מה היא בעצם הקבלה, ומ הההבדל בינה לבין הדת עצמה? לאחר שחוויתי אור גדול באחד מהמרכזים של הרב ............... וראיתי איך כל חיי חלפו להם כאילו היו כמו מתוכנתים. אני לא אלאה אותך במה נשאר מאז, כי אין כבר מילים בפי על החוסר העצום והבור שנפער בפנים. מה הצורך בכל הפחד הזה בדרך? ואיך ניתן להתגבר על יצר הרפתקנות והכיף שאנחנו רוצים להשיג בעולמינו זה, שכן אף אחד לא אוהב לסבול. האם ניתן להגיע לפנימיות לנשמה גם בדרכים אחרות? האם תיקון הוא בעצם ייעוד האדם בעולמינו, כמו משחק שהוא בא לבצע משימה מסויימת ?
תשובה: חכמת הקבלה נכתבה בראשיתה ע"י רבי שמעון בר יוחאי, שהיה בתקופת התנאים. אותו רבי שמעון בר יוחאי גם קבע חלק ניכר מכל ההלכות שאותם אנו מקיימים. וכן האר"י הקדוש, הרמח"ל, הרמ"ק, רבינו בעל "הסולם", כולם היו אנשים שקיימו קודם כל את כל תרי"ג המצוות למעשה, ועל הבסיס הזה גם צמחה ההתעלות הרוחנית העצומה שלהם, והאור שהמשיכו לעולם. אי לזאת אינני סבור שיש "דרכים אחרות", זה דמיון שהמציאו אנשים למען נוחיותם. יש רק דרך אחת בלבד, והיא דרך התורה והמצוות שנתן לנו השי"ת בהר סיני, עם כל ההלכות והמנהגים שנתפתחו והושתתו ע"י חכמי ישראל בכל הדורות. ומי שיש לו את זה, יכול גם לחבר את ההמשך של זה, שהוא חלק הסוד של התורה, המכונה חכמת הקבלה. נמצא לפי"ז שעצם ההנחה שאין קשר בין חכמת הקבלה לדת ישראל, או שיש הבדל ביניהם, היא עוות שכולו שקר, שהמציאו אנשים למען נוחיותם כנ"ל.
אינני מבין איך יכול אדם לשבת ללמוד בספרי בעל "הסולם" ובספרי בנו, ולהתיימר ללכת בדרכם, בו בזמן שהם חיו את חייהם כאנשים דתיים במובן הפשוט ביותר קודם כל, ושמרו שבת עם כל הלכותיה ופרטיה, ותפילין וציצית, וברכות הנהנין, וג' תפילות ביום, וכו' וכו' וכו', ואיך יכול אדם לחיות בצורה אחרת משהם חיו, ולבוא בחוצפה ולומר שהוא שייך בכלל לדרך בעל הסולם? ולהתייפייף בחכמת הקבלה של אנשים קדושים אלו, כאילו יש לו שייכות לדרכם? זאת לא אבין.
אי לזאת לפי עניות דעתי מה שאדם צריך לעשות, הוא קודם כל להתחבר למקום שאין בו שום ריפורמות ושינויים משום סוג שהוא, לחזור לדרך אבותיו המקורית. ובאם אינו יכול לעשות זאת, מטעם שקשה לו להפרד מכל חיי "התענוגים" הגשמיים, שלא יטייח את הדברים ב"שיטות שונות" ו"דרכים אחרות", אלא שיאמר את האמת: אין לי כח לקבל על עצמי עול תורה ומצוות.
ובאם יבוא אדם ויאמר: אני מבין שהדברים הנ"ל הם אמת, אבל כרגע אין לי כח לבצעם. אני רוצה ללכת לאט לאט, בהדרגה, עד שאבוא לישום מלא. זאת אני יכול להבין, כי אדם הוא רק אדם, ואינו יכול לבלוע את הכל בבת אחת. אבל לדבר על "דרכים אחרות" ו"שיטות שונות" זה מבחינתי לא לגיטימי.
בכבוד רב ובהצלחה
אברהם מרדכי גוטליב

אין תגובות: