ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

עניין הקשת כאות

שאלה: כשהקב''ה רצה לכרות ברית שלום עם נח לדורות עולם, הוא ית' שם קשת בענן. לפי הפשט, הקשת היתה לאות ולזיכרון. אבל בשביל מה צריך הקב''ה אות, בעוד שאין אצלו שום ענין של שכחה ? איך להסביר את הפסוקים האלו ?
תשובה: באופן כללי ביאר אדמו"ר הברכת שלום זצ"ל שכל ענין אותות הכתובים בתורה, הם לצורך האדם, וודאי שלבורא יתברך אין צורך בהם. אלא שהאדם צריך אות וסימן על נקודה זו שהשי"ת לא יביא שוב מבול בעולם.
ויל"ה: ומדוע שהשי"ת לא יביא שוב מבול לעולם? להפך: יותר טוב שהאדם כן ידע שהשי"ת יכול להביא מבול בעולם, ועי"כ יטיב את דרכיו!? ובכלל מה זה משנה אם הקב"ה אינו מביא מבול שמציף את כל העולם, הלא יש אסונות טבע גדולים מאד במציאות: שיטפונות, רעידות אדמה, הוריקן טייפון, ציקלון, צונאמי, וכו'. והאסונות הללו גורמים חורבנות גדולים מאד, א"כ מה משנה שאינו מביא שואה כללית שגורמת חורבן טוטאלי לכל העולם, וכולם מתים בבת אחת, הלא הוא מביא חורבנות מקומיים, שגורמים אובדן בנפש וברכוש עצומים, בזה אחר זה, ולא בבת אחת!?
אלא צריך ללמוד הכל בתוך אדם אחד: באם האדם הוא רשע ופושע, ופועל בניגוד לרצון השי"ת, אזי השי"ת מביא לו מבול מים שמטביע את כל המציאות שלו, ומשמיד אותה. ואז אין לאדם ברירה אלא להכנס לתוך תיבה, שמשמעותה כפי שומסבר בספר הזוהר הקדוש דרך האמונה בה', וע"י התיבה הוא יכול להנצל ממי המבול. נמצא, הרשעים של האדם מושמדים, והוא עצמו חוזר בתשובה. וא"כ בעולמו של אדם זה, אין צורך להביא שוב מבול מים, כי כבר היה מבול, והמבול פעל את שלו. ואין הקב"ה פועל בחינם, אלא כל פעולה פועלת את שלה, ואין צורך לחזור עליה שוב.
וכן מה ששאלת בענין זכרון, שכתוב: "אין שכחה לפני כסא כבודך", ואין הקב"ה צריך למזכיר שיזכיר לו דברים!? אלא כנ"ל, הכל מדובר לגבי הנברא, שהקשת אמורה להזכיר לנברא שהקב"ה כבר פעל את פעולתו, ויותר לא יפעל להביא מבול לעולם. כי השי"ת פועל רק לטובת האדם, ומשפעל מבול פעם אחת, שוב לא יביא יותר מבול. וא"כ בא זה לסמל, את רצונו להטיב לנבראיו, שהגם שנאלץ להסב חורבן והשמדה, כל זה לזיכוך האדם, ומשפעל פעולתו, שוב אינה נצרכת.

אין תגובות: