שאלה: כבוד הרב גוטליב שלום,
אנא עזור לי להבין את העניין: "הכל צפוי והרשות נתונה" - בעצם, הכל צפוי דהיינו כל מה שיעבור על האדם (מקרים, מצבים, הרגשים, מחשבות וכו) כבר נקבע מראש (!) ע"י הבורא, והרשות שניתנה לאדם היא אם יקבל בהכנעה (ובאהבה) את מה שנקבע לו ויעבוד כמשפיע (ויהנה מרצון הבורא להיטיב לו) או שיבחר לעבוד עם כלים דקבלה (ואז יסבול). זו כל הבחירה.
יוצא מכך ש"הבחירה" היא לבחור במה שהשם קבע שיהיה ולקבל זאת באהבה. זה לא ממש בחירה אלא יותר בגדר המלצה....
האם זה נכון?
תודה רבה ושבת שלום
תשובה: הדברים שכתבת יפים ונכונים. ולפי בעל הסולם אפשר לפרש אחרת: למרות שהכל צפוי מראש, דהיינו שהאדם חייב להגיע לשלימותו, ולדביקות בבורא יתברך, מ"מ רשות נתונה ביד האדם אם ללכת בדרך התורה, שאז הוא ממהר את היותו משפיע ואת ענין הדביקות שלו בה', או לא ללכת בדרך התורה, שאז ג"כ יגיע לדביקות בה', אבל ע"י דרך יסורים.
ידידך אמג
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה