שאלה: לכבוד הרב אברהם מרדכי גוטליב שליט"א,
ע"פ עניות דעתי/הבנתי עם החברותא שלי בעקבות לימודי בספר מתן תורה שחובר ע"י בעל הסולם זיע"א, ברצוני לבדוק עם כבוד הרב את הבנתנו. במתן תורה הראשון- הקב"ה נתן את התורה ל"שמה"/"התורה שבכתב" שהיא על דרך הפנימיות-הדבקות בקב"ה - עובדה שע"פ המדרש בטלה המיתה והייתה רפואה ומזור לכל אחד מישראל. אך עקב ה"ערב רב " שהיה בתוכנו שמייצג את הרצון לקבל שהתערבב בעם ישראל וע"י שבירת ה"לוחות",היה צורך במתן תורה השני- הקב"ה נתן את התורה ש"לא לשמה"/"התורה שבע"פ" דהיינו קיום התורה והמצוות שהיא על דרך :"שמתוך שלא לשמה יבוא לשמה והמאור שבה מחזירו למוטב" להתייחסות כבוד הרב אודה מקרב לב. ובברכת "איישר חיילך לאורייתא",
הקט' המתחזק בנושא פנימיות התורה ע"פ דרכו של רבינו בעל "הסולם" זיע"א.
תשובה: הרעיון הוא יפה, אם כי לא ראיתי בכתובים שמישהו אומרו. הפשטנים מחלקים בפשטות שלוחות ראשונים היו לעם שלם, משא"כ השניים היה למשה רבינו בלבד, ומשה רבינו העבירו לעם. נקודה נוספת: הראשון היה לוחות אבן מן השמים, והשני היה על ידי אדם, כמ"ש: "פסל לך שני לוחות אבנים "
כל טוב, אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה