שאלה: בפרשת השבוע כתוב '' הַנִּסְתָּרֹת לַיהוָה אֱלֹהֵינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד-עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת''. ומפרש רש''י ''ואם תאמרו וגו' נקוד על לנו ולבנינו לדרוש וגו' ''.
א) האם ניתן לקשר ענין י''א הנקודות עם המדרש שמביא רש''י בפרשה הקודמת : '' ראיתי ביסודו של רבי משה הדרשן י"א ארורים יש כאן וגו' '' (27-24) ?
ב) מאחר והנסתרות לה', האם ז''א שאף א' אף פעם לא יוכל להשיג את עומקו של הנסתר הטמון בתורה, כמ''ש ''עמוק עמוק מי ימצאנו'', ועוד ''מי כהחכם ומי יודע פשר דבר'' ?
ג) אשר לנגלה שמופיע בספרי חכמת האמת, האם על עצמו הוא מורה או על מה שאינו נכתב כי אין לו מלה ראויה ?
ד) ולהלן נאמר '' כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא-נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא '': הא כיצד ?
תשובה: א) י"א נקודות אלו מרמזות על י"א בחינות שיש בקליפה, והם י"א בחי' של ארורים, בסוד הכתוב "אי אלקימו, צור חסיו בו". כי הקליפה כופרת בהשי"ת. וכנגד זה אנו צריכים לקיים את בחי' הנגלה, דהיינו את מעשה המצוות, שהוא בחינה אשר מגולה לנו, כי זה מה שביכולתנו לעשות, ועי"כ נצליח לבטל את הקליפה.
ב) הנסתרות הוא ענין הכוונה, כי הכוונה נסתרת מן האדם, אם היא לשם שמים, או לתועלת עצמו. ולכן ענין זה מסור בידי השי"ת. נמצא, הנגלות הם כביכול בידינו, כי הם מעשי המצוות המגולים. אבל הכונה שתהיה עמ"נ להשפיע, זה לא נוכל להצליח לבדינו, אלא אנו צריכים את עזרת ה'.
ג) מה שמתגלה בספרי חכמת האמת הוא כמו משל של מדרגות רוחניות, אבל צריך להשיג את הנמשל, צריך לחוות את הנמשל. וזה אפשר ע"י עבודתינו בתו"מ.
ד) שאלה טובה. ההסבר: אם בחי' "אנכי ה' אלקיך" עומדת אצל האדם ברורה כיום, אזי מצוות ה' אינן רחוקות ממנו. אבל עדיין צ"ע.
כתיבה וחתימה טובה
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב
א) האם ניתן לקשר ענין י''א הנקודות עם המדרש שמביא רש''י בפרשה הקודמת : '' ראיתי ביסודו של רבי משה הדרשן י"א ארורים יש כאן וגו' '' (27-24) ?
ב) מאחר והנסתרות לה', האם ז''א שאף א' אף פעם לא יוכל להשיג את עומקו של הנסתר הטמון בתורה, כמ''ש ''עמוק עמוק מי ימצאנו'', ועוד ''מי כהחכם ומי יודע פשר דבר'' ?
ג) אשר לנגלה שמופיע בספרי חכמת האמת, האם על עצמו הוא מורה או על מה שאינו נכתב כי אין לו מלה ראויה ?
ד) ולהלן נאמר '' כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא-נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא '': הא כיצד ?
תשובה: א) י"א נקודות אלו מרמזות על י"א בחינות שיש בקליפה, והם י"א בחי' של ארורים, בסוד הכתוב "אי אלקימו, צור חסיו בו". כי הקליפה כופרת בהשי"ת. וכנגד זה אנו צריכים לקיים את בחי' הנגלה, דהיינו את מעשה המצוות, שהוא בחינה אשר מגולה לנו, כי זה מה שביכולתנו לעשות, ועי"כ נצליח לבטל את הקליפה.
ב) הנסתרות הוא ענין הכוונה, כי הכוונה נסתרת מן האדם, אם היא לשם שמים, או לתועלת עצמו. ולכן ענין זה מסור בידי השי"ת. נמצא, הנגלות הם כביכול בידינו, כי הם מעשי המצוות המגולים. אבל הכונה שתהיה עמ"נ להשפיע, זה לא נוכל להצליח לבדינו, אלא אנו צריכים את עזרת ה'.
ג) מה שמתגלה בספרי חכמת האמת הוא כמו משל של מדרגות רוחניות, אבל צריך להשיג את הנמשל, צריך לחוות את הנמשל. וזה אפשר ע"י עבודתינו בתו"מ.
ד) שאלה טובה. ההסבר: אם בחי' "אנכי ה' אלקיך" עומדת אצל האדם ברורה כיום, אזי מצוות ה' אינן רחוקות ממנו. אבל עדיין צ"ע.
כתיבה וחתימה טובה
ידידך
אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה