ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

האם רק באשלג יכולים להשיג דביקות?

שאלה: לכ' אדמו"ר שליט"א שלום וברכה,
פעמים רבות בשיעורים עם הבנות בשבת עולה השאלה הבאה:
בעל ה"סולם" מדבר רבות על העניין שהדרך האמיתית והיחידה להגיע לדבקות בבורא ית' היא בדרך של השפעה וקיום "ואהבת לרעך כמוך", ובמאמר "מתן תורה" הוא מדבר על השלבים של החיצוניות והפנימיות שהגויים הם חיצוניות והיהודים הם פנימיות וכו' עד שלומדי הנגלה הם החיצוניות ולומדי הנסתר הם הפנימיות.
השאלה שעולה מצד הבנות פעמים רבות היא האם כל לומדי התורה, כל החסידיות האחרות ובעצם כל מי שאינו לומד את בעל ה"סולם" ואינו מודע לתיקון של היפוך הטבע שלנו מרצון לקבל לרצון להשפיע, אינו יכול להגיע לדבקות בבורא ית'?
האם רק חסידי אשלג יכולים? (ציטוט מדברי הבנות)
נודה על תשובת אדמו"ר שליט"א,
בברכה וכבוד רב,
תשובה: אין ענין זה קשור לחסידי אשלג. יכול אדם להיות חסיד בויאן או חסיד גור ולהגיע לדביקות בה', אולם אך ורק לפי תנאי מוגדר ומסוים שאותו קבעו חכמינו ז"ל, ולא הרב אשלג.
וכך אמרו חכמים על הפסוק "ולדבקה בו": איך אפשר להדבק בו, הלא אש אוכלה הוא? אלא הדבק במידותיו, מה הוא רחום אף אתה רחום, וכו'.
האם מספיקים מעשי רחמים וחסד בלבד? תשובת חז"ל: לא. כי "רחמנא ליבא בעי", הבורא רוצה את שינוי הלב.
וזהו המאמר של תורתנו "ואהבת לרעך כמוך", שממנו ברור שצריך להגיע לאהבה ממש לזולת, שהוא ענין שינוי הלב.
והנה כל הדברים הללו כתובים בחז"ל, ולא המצאה של הרב אשלג, ולא שייכים רק לאשלג, אלא לכלל ישראל. וכל אחד בחסידות אחרת שיתעמק בהם, ויממש אותם, יוכל להתקדם. רק הענין הוא שבד"כ בחסידויות אחרות לא כ"כ חוקרים בדברים, כי לא ניתנה להם הזכיה להרגיש את הלמות לבו ורצונו של השי"ת מהם, ומה נעשה להם שבעיקר רבותינו קיבלו מן השמים את הזכות הזו? ולכן בעה"ס כ"כ כתב על הדברים הללו ופיתח אותם ודקדק באמתיותם. אבל ודאי לא צריך להיות חסיד אשלג בכדי להגיע לדביקות, אדם יכול להיות חסיד ויז'ניץ, וילמוד בכתבי הרב אשלג, ויגיע לדביקות.
ובאופן תאורטי יכולים להגיע לדביקות גם ע"י כתבים של גדולי ישראל אחרים, רק בהם הדברים פחות ברורים ומגולים, ולכן יותר קשה.
בכבוד רב
אברהם מרדכי גוטליב

אין תגובות: