ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

מהי בשורתו של בעל הסולם?

שאלה: לכבוד כ"ק אדמו"ר שליט"א,
רציתי לשאול כמה שאלות כלליות הנוגעות לדרכו של בעל הסולם והברכת שלום ולבית המדרש:
א. איזה בשורה מביא בעל הסולם לעולם החסידות?
ב. האם תורתו של בעל הסולם ניתנת ליישום גם בזמנינו?
ג. איך מקרב האדמו"ר שליט"א את תורת בעל הסולם לבני דורנו?
ד. מדוע בחר האדמו"ר שליט"א דווקא מקום קטן כטלזסטון לבית מדרשו?
ה. מה הייחוד של מכון הוצאת ספרים אור ברוך שלום?
ו. מה היה תפקידו של הברכת שלום בהנחלת תורתו של בעל הסולם לרבים?
ז. מה מטרתו של האדמו"ר שליט"א בהוצאת כתביהם של בעל הסולם ותלמידיו ומה החשיבות בכך?
ח. האם מתאימים הספרים הללו לכל מי שמעוניין ללמוד ובכל רמה?
תודה רבה ......

תשובה: ל.....
א) וכי איזו בשורה צריך יהודי? הלא רק את האפשרות להתקשר עם מלך מלכי המלכים, ויותר מזה לא צריך בעוה"ז. ומה החידוש של רבינו בעה"ס? שתירגם את חכמת הקבלה לשפה של עבודת ה'. העקרונות של עבודת ה' המוצגים בספריו הינם מדויקים ואמיתיים ביותר, כיון שהם לקוחים מחכמת האמת. ולפיכך מבקשי ה' יכולים למצוא כאן במתיקות גדולה את מה שחשקה נפשם, את ההוראות המדויקות איך להתקשר באופן ממשי עם בורא עולם.
תורתו מתאפיינת באופן כללי בהצגת ב' צדדים בחיי האדם: א) רצון לקבל הנאה ותענוג לתועלת עצמית. קרי אהבה עצמית. ב) רצון להשפיע הנאה ותענוג לזולת ולבורא, קרי אהבת אדם ואהבת הבורא. אדם שחי ע"פ הצד הא' מנותק מן הבורא, ואינו יכול ליצור קשר ממשי עם הבורא, גם אם הוא מקיים תו"מ, ומדקדק בקלה כחמורה. אדם שמשתדל לחיות לפי הצד הב', הוא שיכול ליצור קשר עם הבורא, ולשמוע את קול השי"ת הקורא לו ומזמין אותו להיכלו.
בשורה נוספת, והיא לאו דוקא לעולם החסידות בפרט, אלא לכלל העולם החרדי: אנו רואים מול עינינו תופעה של התגברות הגשמיות בצורה שאין לה תקדים בשום דור: הפלאפון, האינטרנט, ומדיות התקשורת השונות. תופעות אלו יוצרות בעיות שליליות שונות בעולם החרדי הן של נשירה של נוער מן הדת, והן בעיות בתוך המשפחה, וכו'. והבכיות והזעזועים גדולים עד לב השמים. גדולי ישראל מדורות קודמים כתבו והתבטאו שעתידה חכמת הקבלה להתגלות בדורות האחרונים דעקבתא דמשיחא, והסיבה היא - לא משום גדלות הדור, אלא דוקא משום המצב הנמוך של הדור. ידועים דבריו של הריז'ינער זי"ע, שרואה חשכות גדולה בדורות האחרונים, וללא פנימיות התורה לא יצליחו להחזיק אפילו אמונה פשוטה של ילדים מדורו הוא. מול ההתגברות העצומה של התאוות הגשמיות כהר גבוה, צריכים אנו התגברות עצומה של אור תורתנו הק', כי רק גילוי גדלות הבורא יתברך הניבטת ומציצה מפנימיות התורה היא שיכולה לתת לאדם ולחברה את הכח להלחם בסכנות הנ"ל. ואין שום תרופה אחרת לדור.
ב) תורתו ודאי ניתנת לישום, והראיה - בתי מדרשות שעוסקים בישום תורתו. התנאים לכך הם: א) התאספות קבוצה החפיצה בדביקות ה'. כי אדם לבדו אינו יכול להצליח, אלא זקוק לכח חברתי. ב) לימוד ספרי רבותינו לבית אשלג. ג) עבודה בין האדם לעצמו, ובין אדם לזולתו, ע"פ הוראות ועקרונות עבודת ה' המובאים בספרי רבותינו. מגמת העבודה היא - להגיע למצב של מיאוס באהבה העצמית, ושמחה בנתינה לאלקים ואדם.
ג) באמצעות עריכת ספרי רבותינו שמלאים הערכות אמיתיות על מצב האדם, היינו שכל אדם יכול למצוא הערכה לגבי מצבו שלו, ודרכים לשיפור ובניה ושיקום עצמי. באמצעות שיעורים והרצאות הניתנים בכל רחבי הארץ, בישיבות בכינוסים וכד'.
ד) במקום קטן יש ישוב הדעת ואפשרות להתרכז בעיקר החיים שהוא הדביקות בהשי"ת.
ה) מכון זה עוסק מזה שנים רבות בעריכת כתבי רבותינו לבית אשלג, במסירות נפש גדולה, ומתוך הכרת יקר ערך הכתבים הללו. חומר הדלק של המכון הזה הוא הקריאה המוחלטת של רבי שמעון בר יוחאי, של רבי חיים ויטאל, של הרמח"ל, ושל הגר"א, ועוד רבים קדושים וצדיקים זצ"ל - להחיש את תיקון המצב דעם ישראל, להביאו לשלימותו, ולגאולתו.
ו) תפקידו היה מכריע ודרמטי, כי ללא ה"ברכת שלום" היה נדמה בעה"ס רק כאיש של חכמת הקבלה בלבד, אבל ע"י ה"ברכת שלום" נתפרסמה דרך עבדות ה' הנפלאה של רבינו בעה"ס, כפי שיושמה בקפידה יום ולילה בבית מדרשו. הוא האיש הגבור כארי שהקדיש כל ימיו ולילותיו להנחלת האמת לאיש ישראל, שלא ירמה אדם את עצמו, אלא יראה את מצבו באמת, איך ששקוע בתאוות הבהמיות. וגם מעשי התו"מ שלו הם עמ"נ לקבל שכר. והוא האיש אשר המשיך את רוח ההשפעה והחסד והנתינה לאיש ישראל, את ההקרבה בענין אהבת חברים, עמ"נ לבוא לדביקות ה'.
ז) המטרה היא לתת נגישות לכל איש ישראל להנות מאוצרות הנשמה הנפלאים הללו, עמ"נ לעלות מעלה מעלה בסולם החיבור עם הבורא. וככל שיותר יעלו, כך גם תתרומם החברה החרדית כולה, ועם ישראל בכללו.
ח) החזון איש זי"ע אמר (ספר מעשה איש / הרב יברוב שליט"א) שאין כמו ספר הזהר הק' לפיתוח יראת שמים באדם, ובאם אדם לומדו למען יראת שמים, אין על זה שום הגבלות של גיל או של לימוד וידע. אולם הדברים צריכים לבוא בצורה הדרגתית עמ"נ שיועילו באופן הרצוי ביותר למבקשי ה'. בתחילה צריכים ללמוד ספרי "מתן תורה" ו"פרי חכם – מאמרים" הכוללים פרקי השקפה ואמונה ע"פ פנימיות התורה. אח"כ "הקדמות לחכמת האמת". אח"כ פתיחה לחכמת הקבלה, ובמקביל ספרי "ברכת שלום" מאמרים וכו'. אח"כ תלמוד עשר הספירות ובמקביל ספר הזהר הק'. הספרים הללו מתאימים לכל אדם שמעונין ללמוד. אבל כמובן ששיעור הבנתו והעמקתו תלויים ברמתו הלימודית, ובעיקר ברמתו הלבבית. יש תקליטורי שיעורים על כל הספרים אשר עשויים לעזור לכל אחד. ומעל לכל כדאי לכל אדם להתחבר לחבורה ההולכת בדרך זו של אהבת הזולת, ואז תתחזק דרכו שבעתיים.
בברכה, אמג.

אין תגובות: