בס"ד
שאלה: תודה רבה לכבוד הרב שענה על שאלותי. תשובותיך היו מספקות מאוד.
איך מתקדם בירורו של הרב לגבי התאמתי לישיבה?
בינתיים טוב לי לשאול את הרב שאלות לרוב, וכך לחזק את הקשר ביננו וללמוד את ההסתכלות של דרך אשלג. אם הרב מרגיש שאני מטריח אותו או חלילה פוגע בכבודו - אנא אנא אמור לי ובע"ה אפסיק מיד.
1) מה המקום של יצירה אומנותית, כגון שירה, סיפורת ומוזיקה? השאלה הזאת מטרידה אותי כבר זמן רב, מכיוון שיש לי נטייה טבעית וכישרון לדברים האלה, ומצד שני מסתבר לי שמי שחפץ בעבודת ה' צריך למשוך את ידו מכל מה שלא קשור ישירות לתו"מ או לצרכי הגוף האמיתיים. אולם אני יודע שהרבה גדולי ישראל (ובעה"ס ביניהם) כתבו ניגונים, שירים, ואפילו מחזות וסיפורי מעשיות - וחלקם אפילו יצירות לכאורה של חול. מה דרכו של בעה"ס מדריכה בנושא?
2) מה היחס של הרב לתורת הרב קוק ולציונות הדתית?
3) מה דעת הרב לגבי תיקון האכילה, וכיצד לנהוג בזה?
תודה .....
תשובה: ל......... היקר,
לגבי בירורים אני מעדיף כרגע שתשאל אתה את הרופא שאיתו אתה בקשר: א) האם לדעתו כדאי לך ללמוד יום שלם, או אולי לעבוד חצי יום וללמוד חצי יום. ב) מהו שם המחלה שהיתה לך. בענין התרופות אל תקל ראש בשום פנים, אלא השמע להוראות הרופא.
) ודאי יש מקום לשירה סיפורת מוזיקה ציור וכדומה ע"פ עבדות ה', כי אלו הם כלים שאדם יכול דרכם לבטא את מהלכי הנפש שלו, את ההרגשות שלו, וודאי שזה חשוב מאד.
2) כפי שקיבלתי מרבותי הרב קוק זצ"ל ללא ספק היה איש אלקים קדוש, וזה ניכר מכתביו שהשאיר אחריו.
בעה"ס גם כותב שכל מי שיש לו נטיה לפנימיות התורה יש לו גם נטיה לארץ ישראל, כי הם ב' ערכים שוים ברוחניות.
באופן כללי דרכי היא לחבב ולכבד כל יהודי אפילו חילוני, באשר יש בו נשמה יקרה. ולדעתי צריך לכבד גם שאינם יהודים. אבל להתחבר ממש רק עם אנשים שהשו"ע הוא מורה הדרך שלהם בחייהם. לכן אין לי שום מניעה להתחבר עם אנשים מן הציונות הדתית כאלו שאינם רפורמיסטים בהלכה בשום ענין.
מה שחסר בכתבי הרב קוק, וכן אצל ההולכים אחריו, ואני מכיר אותם בד"כ טוב מאד, כי הייתי בשיעורים רבים בישיבות הסדר, וגם בישובים רבים ביש"ע, הוא כל ענין העבודה העצמית. כלומר יש אידאות נשגבות על חשיבות עם ישראל וארץ ישראל, אבל התיקון האישי, ומה רקוב אצלי, לא מדובר שם.
3) כרגע אל תחשוב על תיקון האכילה, אלא תאכל ארוחות מלאות ובריאות, עמ"נ להתחזק. עליך לספק למערכת הגופנית את הצרכים הבסיסיים שהיא צריכה, עמ"נ להתחזק. ובאמת ענין תיקון האכילה האמיתי בא כאשר זוכה האדם באהבת ה', שאז גם אם אוכל ארוחות בריאות ומלאות, מ"מ אוכל מצד אהבת ה', ולא מצד אהבת עצמו. ונמצא שאינו צריך להמעיט באכילה משהו, אלא רק לשנות את כוונתו.
ידידך אברהם מרדכי גוטליב
שאלה: תודה רבה לכבוד הרב שענה על שאלותי. תשובותיך היו מספקות מאוד.
איך מתקדם בירורו של הרב לגבי התאמתי לישיבה?
בינתיים טוב לי לשאול את הרב שאלות לרוב, וכך לחזק את הקשר ביננו וללמוד את ההסתכלות של דרך אשלג. אם הרב מרגיש שאני מטריח אותו או חלילה פוגע בכבודו - אנא אנא אמור לי ובע"ה אפסיק מיד.
1) מה המקום של יצירה אומנותית, כגון שירה, סיפורת ומוזיקה? השאלה הזאת מטרידה אותי כבר זמן רב, מכיוון שיש לי נטייה טבעית וכישרון לדברים האלה, ומצד שני מסתבר לי שמי שחפץ בעבודת ה' צריך למשוך את ידו מכל מה שלא קשור ישירות לתו"מ או לצרכי הגוף האמיתיים. אולם אני יודע שהרבה גדולי ישראל (ובעה"ס ביניהם) כתבו ניגונים, שירים, ואפילו מחזות וסיפורי מעשיות - וחלקם אפילו יצירות לכאורה של חול. מה דרכו של בעה"ס מדריכה בנושא?
2) מה היחס של הרב לתורת הרב קוק ולציונות הדתית?
3) מה דעת הרב לגבי תיקון האכילה, וכיצד לנהוג בזה?
תודה .....
תשובה: ל......... היקר,
לגבי בירורים אני מעדיף כרגע שתשאל אתה את הרופא שאיתו אתה בקשר: א) האם לדעתו כדאי לך ללמוד יום שלם, או אולי לעבוד חצי יום וללמוד חצי יום. ב) מהו שם המחלה שהיתה לך. בענין התרופות אל תקל ראש בשום פנים, אלא השמע להוראות הרופא.
) ודאי יש מקום לשירה סיפורת מוזיקה ציור וכדומה ע"פ עבדות ה', כי אלו הם כלים שאדם יכול דרכם לבטא את מהלכי הנפש שלו, את ההרגשות שלו, וודאי שזה חשוב מאד.
2) כפי שקיבלתי מרבותי הרב קוק זצ"ל ללא ספק היה איש אלקים קדוש, וזה ניכר מכתביו שהשאיר אחריו.
בעה"ס גם כותב שכל מי שיש לו נטיה לפנימיות התורה יש לו גם נטיה לארץ ישראל, כי הם ב' ערכים שוים ברוחניות.
באופן כללי דרכי היא לחבב ולכבד כל יהודי אפילו חילוני, באשר יש בו נשמה יקרה. ולדעתי צריך לכבד גם שאינם יהודים. אבל להתחבר ממש רק עם אנשים שהשו"ע הוא מורה הדרך שלהם בחייהם. לכן אין לי שום מניעה להתחבר עם אנשים מן הציונות הדתית כאלו שאינם רפורמיסטים בהלכה בשום ענין.
מה שחסר בכתבי הרב קוק, וכן אצל ההולכים אחריו, ואני מכיר אותם בד"כ טוב מאד, כי הייתי בשיעורים רבים בישיבות הסדר, וגם בישובים רבים ביש"ע, הוא כל ענין העבודה העצמית. כלומר יש אידאות נשגבות על חשיבות עם ישראל וארץ ישראל, אבל התיקון האישי, ומה רקוב אצלי, לא מדובר שם.
3) כרגע אל תחשוב על תיקון האכילה, אלא תאכל ארוחות מלאות ובריאות, עמ"נ להתחזק. עליך לספק למערכת הגופנית את הצרכים הבסיסיים שהיא צריכה, עמ"נ להתחזק. ובאמת ענין תיקון האכילה האמיתי בא כאשר זוכה האדם באהבת ה', שאז גם אם אוכל ארוחות בריאות ומלאות, מ"מ אוכל מצד אהבת ה', ולא מצד אהבת עצמו. ונמצא שאינו צריך להמעיט באכילה משהו, אלא רק לשנות את כוונתו.
ידידך אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה