ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

תפיסת המציאות


בס"ד

שאלה: כבוד הרב גוטליב היקר,

האדם זה נכון לומר את הדברים הבאים:

1) המציאות שמתגלה לאדם היא סובייקטיבית כלפי כלי התפיסה שלו שמורכבים מ - 5 חושים שהם "מורגלים" לתפוס את המציאות על פי התניות העבר שנחרטו במערכת המפרשת במוח. לאור אינסוף לכשעצמו אין כל צורה (בסוד "לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני") ואנחנו הנבראים מציירים את הצורה של החומר על רקע האור אינסוף מתוך רשימות של רצונות שבתוכנו שיוצרות גבול ל"חומר" ונותנים צורה של עולם פיזי מוצק ו"אמיתי"?

2) האם נברא עולם פיזי או רק מחשבה "שמחמרת" את המציאות האינסופית שנותנת לנבראים תמונה אשלייתית של חומר?

3) האם היה תהליך בריאה של מליארדי שנים (תהליך התמממות והתקררות) או שהעולם נברא בשישה ימים כפשוטו?


אנא תתייחס בבקשה ל - 3 השאלות בנפרד

תודה ושבת שלום

.......


תשובה: בס"ד ל...... שלום
1) תפישתנו את המציאות היא אך ורק ע"פ כלינו. זה נכון.
2) האם יש מציאות אמיתית מחוץ לנו? ודאי שכן, כי אלו הגורסים שלא, מגיעים לאפיקורסות נוראית, דאומרים שגם הבורא הוא תולדה של מחשבתינו, שזו ודאי שטות גדולה, דמי יצר את מחשבתינו? ולכן צריך ודאי לגרוס שיש מציאות מחוץ לנו, פיזית ורוחנית. ומלבד זאת, לדעתי אין שום טעם להתעסק בפילוסופיות כאלו, כי מה יצא מכל זה, הלא האדם צריך להתיחס למציאות שסביבו בחרדת קודש, כי על זה בנויים כל הדינים שבין אדם לחבירו, ובין אדם לסביבתו. וכל הפילוסופיות הללו רק יחלישו את החינוך שאנו צריכים להתחנך בקשר לסביבתנו, להגיע לשיא ההתחשבות.
3) בזה יש ב' שיטות: א) שהעולם נוצר לא במקרה, אלא ע"י הבורא, אבל נעשה זה בתהליך אבולוציוני שלקח שנים רבות, וענין ששה ימים הוא ששה מדרגות רוחניות. גם השיטה הזאת גורסת שודאי הבורא יכול לברוא הכל ביום אחד ובשניה אחת, אלא שרצה להסתיר עצמו, כדרכו בכללות הבריאה. ב) אבולוציה מואצת, היינו ששה ימים כפשוטם, מצד ש"אין מקרא יוצא מידי פשוטו", וודאי הבורא יכול ליצור באופן ניסי בשישה ימים, מה שצריך לקחת מליארדי שנה. ויש לדעת שרבינו בעה"ס יותר רצה שנחשוב כפי השיטה הב'. 

ידידך אמג

אין תגובות: