בס"ד
שאלה: שלום!
רציתי לשאול לגבי המושג שמוזכר בספר ההקדמות, בהקדמה לתלמוד עשר הספירות. המושג הוא "גילוי פנים בתורה". המושג הזה, מוזכר בהקשר שאדם מגלה שיש לו גילוי פנים בתורה, אז הוא יודע שהוא נמצא בשלב של קיום המצוות מיראה, ואח"כ יכול לקיים את המצוה של אהבה ואז להגיע לקיום האידיאלי של המצוות, אבל הכל תלוי, בגילוי הפנים בתורה. מה זה גילוי פנים בתורה??? איך אדם יודע שיש לו גילוי פנים בתורה??? אשמח לתשובה
רציתי לשאול לגבי המושג שמוזכר בספר ההקדמות, בהקדמה לתלמוד עשר הספירות. המושג הוא "גילוי פנים בתורה". המושג הזה, מוזכר בהקשר שאדם מגלה שיש לו גילוי פנים בתורה, אז הוא יודע שהוא נמצא בשלב של קיום המצוות מיראה, ואח"כ יכול לקיים את המצוה של אהבה ואז להגיע לקיום האידיאלי של המצוות, אבל הכל תלוי, בגילוי הפנים בתורה. מה זה גילוי פנים בתורה??? איך אדם יודע שיש לו גילוי פנים בתורה??? אשמח לתשובה
בברכה,
.........................
בס"ד
תשובה: לכב'
........................שלום וברכה.
פני ה' הם זהותו
המתגלה לתחתונים. זהותו של השי"ת היא רצונו להטיב לנבראיו. כאשר אדם
מרגיש את זהותו זו של הבורא, זה מכונה גילוי פניו. כאשר אינו מרגיש זאת אלא מרגיש
את ההפך, דהיינו שמרגיש רע, זה מכונה שאחוריו מגולים.
המושג המוזכר בהקדמה לתע"ס
למיטב זכרוני הוא "פקיחת עינים בתורה", היינו שע"י המאור שבתורה אדם
מגיע למצב שמשיג את השכר של כל מצוה, ואת העונש של כל עבירה בהשגה גמורה, ועי"כ
בטוח שמכאן ואילך לא יחטא עוד. איך אדם יודע זאת? וכי איך אתה יודע שהשמש זורחת? זהו
מטעם שכל חושיך משיגים זאת, כך גם ברוחניות, כל מדרגה צריכה להיות מושגת בממשות גמורה,
ללא צל של ספק ופקפוק. ובאם אדם מפקפק אם יש לו זאת, זהו ודאי שלא השיג זאת.
מדרגה זו משיגים, לאחר שהאדם משיג
ע"י התורה בחי' אמונה בה', ועובר את ב' ההסתרות, שיש לגבי פניו יתברך, מתוך אמונה
למעלה מהדעת, אז מגיע למצב של תיקון עצמי המכונה תשובה מיראה. המושג תשובה אומר שכבר
האדם נתקן ברצון להשפיע, שעי"כ שב אל השי"ת, אלא שזה נעשה
מתוך יראה, דהיינו מתוך שמשיג את השכר של המצוות, ומתירא להפסידו, ואת העונש של העבירות,
שמתירא לקבלו, עי"כ נתקן ברצון להשפיע. ולדעתי אין הכוונה לשכר ועונש גשמי, אלא
הכוונה לענין גילוי פני ה', או אי גילוי פני ה'.
והנה זה צריך להיות מצב מורגש
באדם באופן מוחשי, עד כדי כך שאינו מסוגל לחטוא עוד, או להחמיץ קיום איזו מצוה. ובודאי
שאם אדם זכה למדרגה זו הוא מרגישה בהרגש גמור.
בכבוד רב
אברהם מרדכי גוטליב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה