ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו לקרוא תשובות שענה רבי אברהם מרדכי גוטליב לשאלות שנשאל בנושאים שונים.
רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א הוא תלמידו המובהק וממשיך דרכו של רבי ברוך שלום אשלג זצוק"ל בנו בכורו של רבי יהודה לייב אשלג- בעל הסולם זצוק"ל.

חזרה לדף הבית- ברכת שלום

נגלה ונסתר

שלום!
שאלה: כבוד הרב שלום וברכה!!
אני אברך ורוב שעות הלימוד שלי הם ניגלה ש"ס פוס', אני מקורב לתורת בעל הסולם כבר כמה שנים דרך פדואל. בתקופה האחרונה שעברתי על תחילת ספר 'הקדמות' הבנתי שע"פ תורת בעל הסולם מדברי הגמ' בחולין כד' "תלמיד שלא ראה סימן יפה במשנתו חמש שנים שוב אינו רואה" כוונת הגמ' ע"פ בעל הסולם שלכתחילה צריך ללמוד פנימיות יותר מנגלה ועל זה יש לי שלוש שאלות:
1-על איזה מצב הגמ' מדברת שתלמיד ילמד חמש שנים, האם מדובר בחמש שנים שמעביר בישיבה בהתמדה לפי יכולתו האישית באופן של מסירות נפש, אם כך מעטים הם שיכולים להעיד שישבו בישיבה חמש שנים ולמדו באופן הנ"ל או שיש כוונה אחרת?
2-בעל הסולם הוא דעה מועטת בנושא הנ"ל, למרות שנישען על דברי הגמ' ודברי הרח"ו רוב גדולי הדור לפע"ד לא סוברים כך (השאלה החשובה)
3-אני לומד תורה באופן מסודר שנתיים+, באיזה אחוזים אני צריך לחלק את הלימוד שלי בין פנימיות לנגלה, חשוב לציין שאני מרגיש טוב ומסופק בלימודי הנגלה אני מרגיש התקדמות בו וקשה לי לוותר עליו , למרות הכל ליבי נוטה יותר לתורת הפנים וזה קצת חסר לי וגם ראיתי את דברי בעה"ס הנ"ל מה כבוד הרב ממליץ לעשות?
תודה !!

בברכה,
.........................


בס"ד

תשובה: ל................... שלום וברכה

א) מטרת לימוד התורה היא שהמאור שבתורה יחזיר את האדם למוטב, ויעשה בו שינוי נפשי מהותי, דהיינו שיעבירו ממצב של רצון לקבל למצב של רצון להשפיע, אשר אז מגיעה אל המטרה הנכספת - הדביקות בבורא עולם. ורוצה רבינו הק' לומר, שאם אדם עסק בתורה חמש שנים, ועדיין לא התחיל להתהוות בו השינוי הנ"ל. א"כ זהו סימן, שתורת הנגלה לא תוכל לפעול בו את הנ"ל, ולכן הוא צריך אור יותר גדול שזהו תורת הנסתר. אינני סבור שרבינו מדבר על צד הכמות של הלימוד, דהיינו שיאמר אדם אחר חמש שנים: אם הייתי מוסיף לימוד עוד שעה ביום, אזי זה כן היה פועל בי. אין מסתבר לומר כך. אלא רבינו מדבר על הצד האיכותי של הלימוד, כלומר: אם במשך חמש שנים למדת תורה (לא משנה כמה, אלא כל אחד לפי יכולתו ולפי כישוריו), והתורה לא התחילה לפעול בך את השינוי הנ"ל, זהו סימן שלא תראה ברכה מתורת הנגלה.

ב) אם ח"ו כואב לאדם הראש, האם ילך למומחה לרגלים? בענין לימוד פנימיות התורה, אינני סבור שיש מישהו בר סמכא כרבינו בעל הסולם, ולכן הוא המוסמך לומר איך ומתי וכמה ילמד האדם, ולא אחרים. האם אפשר לעשות היקש בין גדולי הדור, לאדם שמעיד שנתגלגלה בו נשמת האר"י הקדוש? ודאי שאין כאן ענין של דעת מיעוט מול רוב, כי שאר הדעות אינן עולות בשם כלל בענין הזה. כל אדם מוסמך לפסוק במה שהוא מומחה בו, ולכן גדולי הדור שנשתלמו בתורת הנגלה, יכולים להיות ברי סמכא בענין פסיקה הלכתית לכל סוגיה וכווניה, או בעניני שקלא וטריא תלמודיים, אבל בענין פנימיות התורה, האיש אשר נתגלגלה בו נשמת האר"י הק' הוא הפוסק היחיד. ולדעתי גם אלו מגדולי הדור שיש להם שייכות לתורת הנסתר, אינם ברי סמכא מול האיש האלוקי הזה. וכבר פסק רבינו הקדוש, בעניני גשמיות – אחר רבים להטות, אולם בענין רוחניות – אחר היחיד להטות.

ג) לדעתי כרגע חלק את שעות הלימוד שלך בצורה כזו: בימות החול - שלשת רבעי מזמן הלימוד שלך למד נגלה, ורבע למד נסתר. ובשבת ויו"ט יכול אתה לחלק חצי חצי.

בכבוד רב ובהצלחה בכל דרכיך


אברהם מרדכי גוטליב

אין תגובות: